Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #1 Skrevet 11. april 2012 Det kan da vel ikke være sånn at aleneforeldre mener de har rett på ferie uten barna? De som ikke er det, kan jo ikke bare hive ungene "overbord" for å ta en kjæresteferie sammen.......
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #2 Skrevet 11. april 2012 Så lenge barnet kan være hos noen det kjenner godt og er trygg på, så er det vel ingenting i veien for at både alenemødre og foreldrepar kan ta en liten ferie Såklart må man jo se ann alder litt og sånn, men å være litt borte fra barnet er bare sunt både for mor/far og barn
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #3 Skrevet 11. april 2012 Joda, noen er frekke nok til å mene det. Utrolig, men sant..
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 joda, ser den, men opplever at mange alenemødre/fedre ser det som et problem at de ikke får sommerferie uten barna......Herregud, det er ungene deres!!
holaho Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Jeg synes det er litt usmakelig å lage en slik tråd inspirert av en annen... kanskje jeg har en dårlig dag og lav tolleranse. Jeg er ikke alenemor, men synes ikke det er vanskelig å sette seg inn i at hverdagen med barn alene er mer hektisk og intens enn når du deler ansvaret med en annen. Dessuten må man jo dele ferier og høytider med barnefaren, og sitter vel alene annenhver jul, påske og halve sommerferien- så da er det naturlig med en alene-ferie? det er sikkert ikke det de fleste helst vil akkurat, feire jul uten barna sine. Men man blir jo nødt til og vandt til å finne på ting alene. Synes du plukket fra hverandre hva trådstarteren skrev, det var jo ikke dette som var poenget hennes. Hun ønsket å planlegge ferien så barna skulle få ferie sammen. Og hun var tydelig opprørt og uttrykte seg kanskej rart. Vet ikke altså, men nå synes jeg du angriper en som tydelig er oppbrakt og det synes jeg er ufint.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 HI Dette var ikke inspirert av et annet innlegg, har hørt det fra mange, inkludert min egen ex. Han kunne ikke ha vår sønn de helgene han hadde fri, for da ville han jo aldri ha fri. Han skulle ha annenhver helg til tross for at han ikke var tilstede selv.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Det er da ikke noe gærent i å ønske seg alenetid som voksen? Uansett hva slags fordeling man har, er det vel legitimt? Selv har vi fire barn, og jeg er stolt av å si at jeg elsker de helgene hvor vi i blant er alene. De deltidsforeldrene jeg kjenner, elsker barna sine og ønsker samvær - en av de få "godene" de har, er at de har mulighet til å planlegge ting også uten barn de helgene (feriene) der de er uten. At man reagerer når eksen plutselig endrer på planene, slik at det som var tenkt som alenehelg, må bli med barn likevel, kan jeg forstå. Når det er sagt, det er helt sikkert mange idioter der ute, fedre som mødre. Eksempelvis å kreve å ha barnet en helg man selv er bortreist, bare fordi det skal være "rettferdig" - for hvem tenker jeg.
prins2010+lilleprins2012 Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 ikke bare aleneforeldre, men foreldre i "blandingsfamilier" (husker plutselig ikke riktig ord) med mine og dine barn.. der er de grinete fordi barna ikke er hos den andre foreldren samme helg. og absolutt ikke fordi det er synd barna som ikke kan være sammen. men fordi de ffår jo aldri barnefri de da! ?? dette gjelder såklart ikke alle, men jeg syns tankegangen går veldig igjen blandt de rundt meg hvertfall.. aleneforeldre skjønner jeg kan bli slitne og frustrert over manglede avlasning, men i de tilfellene jeg nevner er de to, akkurat som samboende foreldre..?
Kæmma og trultene Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 Jeg svarte på forrige innlegg også jeg da. Men tar det gjerne igjen - i de tilfellene jeg kjenner er det ikke snakk om et ønske om å sette vekk unga og ikke gidde å ta ansvar og tro at det er noe de har krav på. Det er snakk om å faktisk ta vare på seg sjæl også (de jeg kjenner som er aleine har ikke mye hjelp ellers, fordi de klarer seg fint selv) og ta en liten ferie, lade batteriene og komme tilbake/få ungene tilbake som en ny og "bedre" mamma/pappa. Alle veit også at det å savne noen gjør godt i en kort periode, det gjelder unga også. Er ikke snakk om at "du tar unga lørdag morgen og jeg tar dem søndag" når man er aleine - da er det full baluba uke rundt. Man ser det ikke ordentlig før man blir aleine (ja det vet jeg). Jeg er også sjøl "blandingsfamiliebarn" (hehe gutt2010 nytt uttrykk!) og har satt stoooor pris på at mine foreldre og bonusforeldre har klart å time det slik at jeg fikk sommerferie med alle mine søsken samtidig. Jeg har en av hver - "ekte", halv og ste og mye koordinasjon måtte nok til men det var det verdt. Så dette er faktisk bra for ungene også, i mange tilfeller iallefall.
eaglebeagle Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 ikke bare aleneforeldre, men foreldre i "blandingsfamilier" (husker plutselig ikke riktig ord) med mine og dine barn.. der er de grinete fordi barna ikke er hos den andre foreldren samme helg. og absolutt ikke fordi det er synd barna som ikke kan være sammen. men fordi de ffår jo aldri barnefri de da! ?? dette gjelder såklart ikke alle, men jeg syns tankegangen går veldig igjen blandt de rundt meg hvertfall.. aleneforeldre skjønner jeg kan bli slitne og frustrert over manglede avlasning, men i de tilfellene jeg nevner er de to, akkurat som samboende foreldre..? Vi er en blandingsfamilie - der vi har ett fellesbarn fastboende hos oss, mitt særkullsbarn bor hos oss men her hos sin far annehver helg, og mine to bonusbarn som bos hos oss annenhver uke. Vi har et helt klart og uttrykt ønske om at de tre barna som da er hos sine respektive annenhver helg, er borte samme helgen. Tilsvarende ønsker vi å samordne slik at de ferierer med sine respektive omtrent samtidig. Dette fordi vi ønsker å være en familie med alle barna sammen, når vi faktisk er det! Vi ønsker jo så gjerne å være alle hele tiden, men når det ikke er en mulighet ønsker vi i det minste å være felles så mye vi kan. Det har fra en av eksene vært uttrykt nettopp dette det snakkes om, at vi skulle "dele" opp to av søsknene og ha de annenhver uke. Dette er vi vært helt i mot, da vi mener det er skadelig for barna å bli mer splittet enn de allerede er - og at vi ikke skal tilrettelegge og underbygge en følelse av å ikke ha tilhørighet sammen i familien. Det er IKKE fordi vi har så behov for å være "alene" med bare vårt felles barn annenhver helg - det handler om å få en storfamilie med mange forskjellige behov til å fungere optimalt for alle. Moren som ønsker denne "splittingen" av søsken, slik at vi har de hver helg hver for seg - har brukt argumentet i denne tråden, om at vi er egoister som trenger "voksentid" uten alle barna. Når det er sagt, er jeg glad og stolt av å ha et så godt forhold med mannen min, at vi også "nyter" å i blant være bare oss to - helt uten barn. Det er tross alt lettere å få barnevakt for det ene barnet enn for fire. Jeg kan ikke se at det gjør oss til egoister eller dårlige foreldre. Tvert imot. Nå venter vi forresten nummer 5, så behovet for "egentid" har aldri vært vårt motiv for å "samle" barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå