Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Vet ikke om det skal settes noen grense der. Men abort som prevensjon er ikke ok. Kommer helt an på situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Om man kvalifiseres til å få klippekort på abortklinikken, så bør man kanskje vurdere alternativ prevensjonen. Men ellers må da kvinner få bestemme dette selv, er jo ikke akkurat kvote på det? Regner med du spør pga den andre tråden, men jeg syns dette er et såpass privat valg at man ikke skal måtte føle at man må forsvare et slikt valg. Men jeg har hørt at det kan være skadelig for livmora om man tar for mange aborter, men så er det jo "for mange" et definisjonsbegrep, stemmer det??
OssTre<3 Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 Går det egentlig ann og svare på??!!!! Det er vel ingen normale personer som syns det er greit og ta abort sånn uten videre?? At abort er en grei "prevensjonsmetode"?? Det kommer helt jo helt ann på situasjonen vel, er du slurvete, dum og egoistisk og har sex i hytt og pinevær med alt og alle og ikke bruker prevensjon, gjentatte ganger, så er det ikke greit i mine øyne med abort, da er det DIN feil så ta konsekvensen av det. Blir du gravid ved ett uhell og ikke er i stand til og ta deg av ett barn (skole, økonomi, livssituasjon generellt), blir voldtatt, eller andre slike situasjoner så er jo saken en helt annen. Går desverre ikke ann og sitte ett nummer på noe slikt...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Hvis det bare er "en celleklump" spiller det vel ingen rolle hva mora tenker eller mener, eller om hun har gjort feil?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #6 Skrevet 11. april 2012 Jeg tenker at folk selv klarer å forstå det. Mange vil føle på å ta en abort, og de aller fleste vil syns det er utrolig pinlig å dra til legen for abort nr tre feks. De få som ikke føler noe på det burde kanskje heller ta abort enn å bære frem barnet uansett hvor mange aborter det blir. Forhåpentligvis kan noen også fortelle om prevensjon om det er så at noen kommer tilbake igjen og igjen.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #7 Skrevet 11. april 2012 Jeg tenker at folk selv klarer å forstå det. Mange vil føle på å ta en abort, og de aller fleste vil syns det er utrolig pinlig å dra til legen for abort nr tre feks. De få som ikke føler noe på det burde kanskje heller ta abort enn å bære frem barnet uansett hvor mange aborter det blir. Forhåpentligvis kan noen også fortelle om prevensjon om det er så at noen kommer tilbake igjen og igjen.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 HI; Hva er det for et spørsmål å stille egentlig? Hvis det bare er "en celleklump" spiller det vel ingen rolle hva mora tenker eller mener, eller om hun har gjort feil? ang hva mora tenker og mener: en abort er sjelden "bare-bare". Har selv tatt en abort, ufrivillig da det var MA, og hvordan kroppen reagerer på abortpillen var ikke en kjekk opplevelse, rent fysisk. Fikk store blødninger, ble innlagt på sykehus osv. Kjenner også en ung jente som ble gravid (uplanlagt) som tok abort av flere grunner, og selv om hun ikke fikk den samme opplevelsen som meg (heldigvis) så var det en stor påkjenning for henne. Tar man angrepille så er det vel ikke de samme reaksjonene på kroppen.
*bolla pinnsvin* Skrevet 11. april 2012 #9 Skrevet 11. april 2012 For de fleste av oss, så er ikke abort noe som tas lett på, noe som brukes som prevensjon. For de som gir f*** i prevensjon og tar abort mange ganger uten å reflektere noe over det, så er det vel kanskje like greit for det stakkars barnet å slippe å bli født uansett. Så synes ikke man trenger å sette noen grense for antall ganger.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 11. april 2012 #10 Skrevet 11. april 2012 Jeg er for selvbestemt abort, men synes selvfølgelig det er ille med de som tar abort etter abort. På den annen side så mener jeg at de som bruker abort som prevensjonsmiddel så absolutt ikke kvalifiserer til å være foreldre, og ville aldri ønsket at de skulle få "påtvunget seg" et lite uskyldig barn. Jeg vet om ei som tok 3 aborter på 1,5 år, men takker Gud for at hun faktisk gjorde det. Denne personen er nemlig narkoman og ligger rundt med alle og enhver. Jeg ville aldri ønsket at et barn skulle bli født inn i en familie (eller mangel på) fullstendig uønsket. Mitt JA til selvbestemt abort er derfor helt uavhengig både av hvorfor kvinnen ønsker abort, og også antall tidligere aborter kvinnen har hatt.
☆☆☆ Skrevet 11. april 2012 #11 Skrevet 11. april 2012 Jeg synes ikke det er rom for vurdering her, er man for selvbestemt abort (hvilket jeg jo er) er det helt selvfølgelig at abort nr 3 og 10 er like selvbestemt som den første. Men når man for andre gang kommer for å ta abort bør det være obligatorisk veiledning slik at man forsikrer seg at kvinnen faktisk skjønner viktigheten av å bruke prevensjon (herunder å bruke prevensjonen riktig) om man ikke ønsker seg en graviditet. Det er klart at prevensjon som svikter kan hende flere ganger med samme kvinne, men da får man heller bære over med veiledning man mener man ikke trenger. For meg personlig ville abort vært uaktuelt med mindre fosteret hadde alvorlig sykdom (snakker her om mer alvorlig enn DS). Dette fordi jeg faktisk ikke vet når grensen for når fosteret oppnår menneskeverd går. Det er denne tvilen som gjør at jeg er for selvbestemt abort, all den tid ingen kan si sikkert hvor grensa går er det kvinnen selv som bør ta avgjørelsen og ikke en utenforstående. For meg føltes fosteret som et barn allerede ved positiv test, men når andre ikke føler det slik kan jeg ikke legge min opplevelse til grunn og dømme dem for valget deres om de velger abort. Men at man skal gjøre det man kan for å unngå uønsket graviditet og abort tror jeg de fleste kan enes om.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #12 Skrevet 11. april 2012 0, med mindre det er tungtveiende grunner for å ta en abort. Det er altfor lettvindt å ta abort i dag, og unødvendig, da vi har tilgang på en rekke gode prevensjonsmidler (og nei, jeg tror ikke på at prevensjonen hvis den brukes riktig svikter rett som det er ).
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #13 Skrevet 11. april 2012 Fikk høre om ei som tok 6 eller 7 aborter. Når hun var 26 år anbefalte det at hun steriliserte seg, fordi hun hadde allerede hatt infekjsoner. (vet ikke hvordan) (hun hadde da allerde to barn)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #14 Skrevet 11. april 2012 Min søster har tatt så mange aborter nå at sykehuset ikke vil gi henne flere.... Sier hun selv da... Jeg vet ikke om det er sant...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #15 Skrevet 11. april 2012 I utgangspunktet mener jeg at en abort bør skje kun ved uplanlagte svangerskap, drastiske endringer i parforhold eller livet ellers, eller ved voldtekt. I tillegg til der man ser det er store skader ved fosteret. Jeg synes ikke abort bør være et enkelt valg, og det tviler jeg på at det er for de aller fleste. Tatt alt dette i betraktning, bør da ikke samme person ta abort mer enn kanskje en gang eller to. Er det flere enn dette, kan det virke som om abort brukes som prevansjon og helt uten bekymringer. Med mindre enn at det er helt spesielle forhold som tilsier det, f.eks. noen som bruker prevansjon men ikke "tåler" det og man bytter prevansjonsmidler og likevel blir gravid gang på gang. Det er min mening. For jeg ville nemlig ha reagert hvis jeg fikk vite at en og samme person har tatt abort 4-5 ganger, da ville jeg tenkt mitt. Men det er jo lov "så mange ganger man vil".
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 11. april 2012 #16 Skrevet 11. april 2012 Jeg har tatt abort 3 ganger og for noen kan det virke som jeg bruker det som prevansjon. Men jeg er så uheldig at jeg blir gravid bare en mann ser på meg og jeg kan ikke bruke noe form for prevansjon utenom kondom. De to første abortene mine tok jeg når jeg var ung (17 og 18 år) den ene gangen gikk jeg på p piller og ble voldtatt. 3 gangen var 10 år senere og kondomen sprakk. Jeg var midt i et rehabiliteringsløp som jeg hadde ventet i 15 år på å få og hadde jeg tatt abort hadde jeg mistet pengene jeg fikk fra nav og vi måtte ha solgt huset. Det er klart at jeg skulle ønske at jeg ikke hadde tatt noen aborter, men det var det beste valget jeg kunne ta der og da og angrer ikke på noen av de. Jeg tror de fleste som tar abort om det er 1 gang eller 4 ganger har gode grunner til det .
Gjest Heartbroken Skrevet 11. april 2012 #17 Skrevet 11. april 2012 Jeg er ikke FOR abort, jeg er for fri abort. Dvs at jeg mener at det er kvinnen selv som skal ta avgjørelsen om å avslutte en graviditet, av grunner hun finner gode nok. Det er et fåtall av de som velger å avbryte svangerskapet som gjør dette med lett hjerte. Det ligger en grundig vurdering bak, og det er det ingen andre som har noe med. På samme grunnlag er det uinteressant hvor mange aborter som er "for mange". Det blir opp til kvinnen og legene å avgjøre. Ikke deg og meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå