Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Her har jeg gått til innkjøp av trehjuling til 2,5 år gammel barn. Ei bekjent mente at det var bortkastet og at vognperioden er snart over. Jeg har ikke bil og kommer til å bruke vogna mye. Spesielt på langturer og byturer. Dessuten sover barnet dagsduppen enda. Jeg er kjempefornøyd med nye vogna og kommer til å bruke den minst 1,5 år til. Så derfor er jeg nysjerrig, bruker dere vogn enda og hvor gammel er barnet?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Har ikke brukt noe særlig vogn etter at ungene har passert 2 år, bare på spesielle dager som dagstur til dyreparken o.l. Mine har gått selv alle fire fra den alderen, så jeg har solgt vognene når de har vært drøye 2 år og bare hatt en trille til spesielle dager. Har ca 1 km til barnehagen og den stubben har de gått selv, eller sittet bak på sykkelen min.
Ezmeralda Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Vi brukte vogn til gutten var drøye 3 1/2 år. Jeg hadde heller ingen bil og har brukt vogna som fremkomstmiddel der andre stort sett velger å kjøre sine barn. Det gjorde den tre kilometer lange veien til barnehagen i bratt bakke overkommelig, med handleposer o.l. Tror de fleste som slutter tidlig med vogna erstatter den med bilkjøring.
Lemonia Skrevet 11. april 2012 #4 Skrevet 11. april 2012 Vi hadde med vogn på annet enn korte turer på butikken fram til han var litt over 2½. Vi kjører for det meste, men å bruke et par timer på kjøpesenter eller gå tur kan fort bli slitsomt for små føtter og han syntes det var fint å ha et sted å hvile seg når han trengte det. VI kjøpte faktisk tvillingvogn da andremann ble født da storebror var 2 år 3 mnd, og selv om den bare ble brukt kanskje et halvt år var den gull verdt den perioden. Hadde vi ikke hatt bil hadde vi sikkert brukt tvillingvogna enda lenger.
lille sprelle Skrevet 11. april 2012 #5 Skrevet 11. april 2012 Vi brukte mindre og mindre vogn. Ved 3,5 år var det så og si slutt da hun sluttet å sove på dagtid. Men vi har en reisetrille som vi bruker hvis vi f.eks. skal i en dyrepark e.l.
Cornelianelia Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Hvor lenge du trenger vogna kommer jo an på hva dere gjør, hvor dere ferdes, hvor flink og ivrig barnet er til å gå selv etc etc etc. Her sluttet eldstejenta med vogn da hun var to år og åtte måneder, for da ble lillebror født, og han overtok vogna. Dermed måtte hun nøye seg med ståbrett de gangene hun ikke orket å gå. Vi hadde noen få måneder der hun fortsatt sov på dagtid i helgene, men da løftet vi ut bærebagen til lillebror og satte den et annet sted, mens hun fikk vogna. Nå har lillebror nettopp fylt tre år, og vogna blir brukt veldig, veldig lite. Vi har 1,2 kilometer til barnehagen, så i vinter satte vi ham i vogna de dagene vi ikke kjørte bil dit, for det er litt tungt å gå langt i kulda. Men nå når det er vår, går han selv. Eneste vi bruker vogn nå er når han sover hjemme i helgene. Han sover fortsatt litt på dagtid. Tør fortsatt ikke kvitte meg med vogna, kan være lurt å ha på dager som 17. mai etc. Men den blir brukt minimalt. Faktisk stusset jeg litt i går da jeg så en mor med en gutt på 3,5 som ble hentet i barnehagen med vogn, og han har kort vei hjem. På den alderen klarer de fleste å gå.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #7 Skrevet 12. april 2012 Eldste sluttet med vogn omtrent da han ble storebror (2,5 år), og hadde da bare en gammel vogn stående i barnehagen til soving. Hovedvogna overtok babyen, og eldste begynte da å gå hjem fra bhg (nesten 1 km) - det var ikke noe problem. Vi hadde fortsatt en liten ferietrille vi brukte hvis vi skulle noe der det var mest praktisk at han satt en del i vogn... er ikke alltid man har tid til å ta hensyn til tempoet til de minste! Jeg antar at du har hatt en annen vogn til ham fram til nå, så hvis den ikke skal brukes av en ny baby, så skjønner jeg ikke helt poenget med å kjøpe ny - med mindre det er snakk om en lettere, mindre og f.eks mer ferievennlig trille, som er nyttig.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 Faktisk stusset jeg litt i går da jeg så en mor med en gutt på 3,5 som ble hentet i barnehagen med vogn, og han har kort vei hjem. På den alderen klarer de fleste å gå. Slikt stusset jeg også på, helt til jeg oppdaget at kort vei hjem pluss nysgjerrig/treg/somlete/utforskende 3,5-åring kanskje ikke var verdens mest praktiske løsning på en dag der tidsplanen var stram pga diverse aktiviteter!
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 mine sluttet med vogn da de var i underkant av 2,5 år. Brukte da vogn til svært spesielle anledninger.
Høna08 Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 Fikk nummer to da gutten var 2,5år så da tok hun over vogna. Etter det har han bare stått på søskenbrett når han ikke orker å gå Har en trille også, men den tror jeg knapt har vært i bruk etter at minstejenta kom....
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #11 Skrevet 13. april 2012 Jammen mange flinke unger her :-) Her har vogna vært i bruk frem til det ble sykkel/sparkesykkelvær og jenta mi er snart fire... 20 minutter i oppoverbakke for voksen til barnehagen. Hadde vel vært på jobb til lunsj om jeg skulle latt henne gå selv... Hjemover går hun som regel, men i vinter satt hun gjerne i vogna når hun var slien etter en dag i barnehagen..Vi brukte også akebrett en del :-) når det ikke var strødd som verst...
bobbelfru Skrevet 13. april 2012 #12 Skrevet 13. april 2012 Så flott, jeg kommer til å bruke vogn helt til frøkna kan gå til barnehagen på 10 min for jeg har ikke 25 til 30 min ekstra på morgenen å avse.
Squirrel79 Skrevet 13. april 2012 #13 Skrevet 13. april 2012 Mini her er 3 år og 2 måneder gammel. Vi bruker fortsatt vogn om vi skal en hel dag til byen, lang tur i marka e.l. Han sover også i den i barnehagen ennå. Vi har også en trille som vi bruker på turer etc. Ser at vognbruken har gått drastisk ned, men om vi tar en dag uten bil har vi den alltid med. Så det stemmer nok godt at de som bruker en del bil også kutter ut vogna tidligere. Vi bruker mindre vogn om sambo er med, for han er flinkere til å bære på skuldrene. Jeg synes det blir fort tungt å bære han på skuldrene, og foretrekker da heller vogna. Han passer også fortsatt i manducaen, så bruker den av og til også. Lettere å kunne putte den i veska/sekken om han muligens skulle bli for sliten til å gå selv.
mammatetogansketette:)) Skrevet 16. april 2012 #14 Skrevet 16. april 2012 Treåringen i huset syns det er kjedelig å gå langs veien.. mye artigere å studere ting underveis, snakke, gjerne gå tilbake å se en gang til, eller bare stå å -ja, stå...Har tvillingvogn, han er eldst, yngstemann ser jeg for meg trenger kortere tid med vogn, er mye mere gira på å gå sjøl allerede:)
Lemonia Skrevet 17. april 2012 #15 Skrevet 17. april 2012 Faktisk stusset jeg litt i går da jeg så en mor med en gutt på 3,5 som ble hentet i barnehagen med vogn, og han har kort vei hjem. På den alderen klarer de fleste å gå. Hvis jeg måtte gått og hentet storebror. 3 år 4 mnd, ville jeg også hatt med tvillingvogn. Klart han klarer å gå distansen hjem og til barneparken, men når han har lekt der hele dagen er han sliten og da blir den turen hjem ganske lang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå