Gå til innhold

Mollusker hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

7 åringen min har hatt mollusker en stund nå, de går jo aldri bort..men sprer seg så fort fordi mini klør seg. Legen mener det ikke er vits å fjerne dem, men det gjør både jeg og sønnen min. Han hater dem

Finnes det noen gode kjærringråd for å bli kvitt de? Hadde blitt kjempeglad...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hjelper å tørke dem ut.

Mange sverger til tea-tree olje, men det lukter jo litt sterkt, noe min sønn reagerte veldig på.

Jeg kjøpte en liten tube på apoteket som var til å ha på kviser, den skulle både virke uttørkende og antibakteriell.

Du kan bare fjerne de selv også, eneste legen gjør er å "grave" de ut med et lite redskap som ligner på en liten skje. De største til sønnen min har jeg bare klemt ut og hatt antibakteriell salve på, og vips er den vekk. Bare husk å ha på antibakteriell sårsalve og vask hendene etterpå.

Stor forskjell på hvor lenge barna har disse, er jo et virus som de etterhvert blir immune mot, og de sier det skal ta max 2 år. Ene sønnen min hadde mollusker i kanskje et halvt år, den andre i sikkert 3 år.

Skrevet

Hvordan tar jeg de ut? Klemmer på de? Har prøvd det men han synes det er vondt..

Skrevet

Klemmer de ut og river de ut fra huden eller? eller bare klemmer de og lar de være på huden?

Skrevet

Du må vente til de blir såpass store at de blir hvite på tuppen, da klemmer du ut innholdet i dem (en hvit kule omtrent).

Om du har noe uttørkende blir de fort hvite på tuppen. Det gjør vondt, så sønnen min vil helst at de bare skal sitte til de blir borte av seg selv. Det også går fortere om du har noe uttørkende på dem.

Skrevet

Takk for svar :) Nei da er de nok ikke så store enda..Husker du hva den kremen heter som du brukte? som var uttørkende?

Skrevet

Jeg fikk de ikke bort ved å klemme de. Jeg brukte den spisse kanten på pinsetten og gravde ut den hvite kulen. På enkelte områder hvor huden er spesielt tynn smurte jeg først på emla krem og lot den virke en stund, så brukte jeg pinsetten på samme måte. Etter at jeg begynte med det forsvant molluskene rimelig kjapt på oss alle :)

Skrevet

Jeg fikk homeopatisk medisin til jenten min. Hun tok den 2 ganger på 2 uker og innen 4 uker var alle borte. Må sies at hun reagerte voldsomt på medisinen förste gang hun fikk den og molluskene så ut som om de var betente i 5 dager, men så roet det seg.

Skrevet

Hei!

Skjønner ikke helt hvordan legen deres kan si at det ikke er noen vits i å fjerne molluskene! Her var frøkna skikkelig plaget med mollusker under den ene armen og nedover siden, og vi fikk henvisning til hudlege. Hudlegen frøs de tre "verste" molluskene, og jeg var SVÆRT skeptisk til at dette skulle fjerne resten av molluskene... men jammen meg, etter et ei uke var resten av molluskene på retur, og etter et par uker var de omtrent forsvunnet. Veldig enkelt og greit, ikke vondt for jenta vår og nyyyydelig og bli kvitt dem.

Så jeg ville rett og slett ha bedt om en henvisning til hudlege, jeg. Er jo oftest litt ventetid, så greit å få det gjort så fort som mulig. Lykke til!

Skrevet

Jenta mi har hatt mollusker på ene foten og på rompe skalken i 2 år nå.. Fikk skikkelig utbrudd av mollusker for 1 måned siden ca.. Armer,bein, mage, rygg osv. Jenta så ikke ut.

Fikk henvisning til hudlege, men hun er ikke i den gruppen som de prioriterer.. Men innen November skulle de se på henne.. Hipp hurra!

Heldigvis så forsvant alle molluskene etter 3 uker. Og jeg håper de forblir vekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...