Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #1 Skrevet 10. april 2012 Jeg jobber 75% som nattvakt på sykehjem hvor det kan være travelt og tungt til tider. Jordmora nærmest steilet når hun fikk høre hvor stor stilling jeg har på natt og når jeg nevnte det til legen så var hun også enig om at jeg bør kutte ut nattjobbinga. Helt i begynnelsen av svangerskapet så fikk jeg tilbud av avd.leder om å gå over på dag, men på en avd. jeg ikke takler å jobbe. Ren dementavd. og jeg har ikke tålmodighet til å jobbe med slike brukere. Fikk også tilbud om dag/kveld-turnus men jeg sa jeg ville fortsette en stund til på natt da jeg trives så godt og det er mye mindre stress om natten(mindre stell,mating,medisinering ol) Samtidig som jeg har en skuldre som har i en lengre periode på over noen år vært veldig vond. Har gått til fysio for dette og de siste månedene har skulderen vært tilnærmet helt fin. Nå har jeg altså kommet litt over halvveis og kjenner det begynner å bli tyngre å snu døgnet og at ryggen krangler litt. Har tendens til å hovne opp i korsryggen + jeg kjenner strålesmerter i bekkenet foran ned mot underlivet og midt på bak... Var til legen før påske å hun ga meg henvisning til fysio men den fysio'n "alle" anbefaler i forb. svangerskap og bekkenproblem har litt ventetid, men det skulle bli i løpet av april. Den sykmeldinga jeg fikk(60%) gikk ut i går og jeg skal tilbake igjen i morgen... Når jeg snakket med avd.leder før påske og spurte om jeg kunne gå som ekstra-person på dagtid så fikk jeg til svar at de ikke hadde noe stilling ledig til dette(jeg er bekymret for skuldra mi og vil IKKE ha så vondt slik jeg hadde før) og at jeg kanskje da burde sykmelde meg resten av svangerskapet. Legen anbefalte ikke sykmelding da det kan hende at jeg trenger det etter fødselen. Kan jeg da søke om svangerskapspenger? Ble litt rart og rotete dette.. Ikke heeelt sikker på hvor jeg vil hen med innlegget... Har jo lyst til å jobbe, men ikke på bekostning av min egen helse.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #2 Skrevet 10. april 2012 Du har jo fått tilbud om å jobbe på den andre avdelingen. Det virker det som om legen din annser som en ok løsning. Det er kansje ikke så morsomt, men det bør du tåle for en periode. Tror ikke du kan få svangerskapspenger når tilrettelegging faktisk er mulig og heller ikke pga skulderen som jo ikke har noe med graviditeten å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Du har fått tilbud om tilrettelegging som du har takken NEI til, ikke av fysiske grunner på grunn av graviditet, men fordi du ikke er tålmodig nok til å jobbe med disse menneskene. Jeg mener at arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge, men at arbeidstager må gjøre det mulig ved å fire på kravene selv. Man kan ikke velge og vrake på en arbeidsplass, så jeg synes ikke du har krav på sykmelding når du avslo tilbud om annet arbeid på dag. Sorry.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 Det er ikke anbefalt å jobbe natt når man er gravid så du bør få tilrettelagt ved å jobbe dag. Går det ikke an å tilrettelegge til dag kan du søke svangerskapspenger, men da må det underskrives fra sjefen din at det er umulig å tilrettelegge. Du kan ikke gå som ekstraperson på dagtid, enten er du frisk nok til å jobbe eller du må la være. Sjefen din skal ikke trenge lønne to personer for en manns jobb pga din skulder, det blir et rent tapsprosjekt for han og da må du heller sykemeldes eller få svangerskapspenger.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 Du kan ha rett på svangerskapspenger om det er vanskelig å tilrettelegge for deg. Hør med legen/jordmor om dette, de vet litt mer hvordan du skal gå frem
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 Grunnen til at jeg begynte på natt var pga av skuldra mi og vil ikke tilbake på dagtid i stell og pleie og stress. Og det har hjulpet. Skulle virkelig ønske at aktiv sykmelding fortsatt fantes for å si det slik. Jeg takket ikke nei, men sa jeg ville vente å se hvordan det gikk på natt. Dementavd. er det jo også fare for å bli slått og det vil jeg ikke utsette meg for. ønsker faktisk få holde barnet mitt uten at det gjør vondt i skuldra.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 Grunnen til at jeg begynte på natt var pga av skuldra mi og vil ikke tilbake på dagtid i stell og pleie og stress. Og det har hjulpet. Skulle virkelig ønske at aktiv sykmelding fortsatt fantes for å si det slik. Jeg takket ikke nei, men sa jeg ville vente å se hvordan det gikk på natt. Dementavd. er det jo også fare for å bli slått og det vil jeg ikke utsette meg for. ønsker faktisk få holde barnet mitt uten at det gjør vondt i skuldra. dette var HI altså..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå