Gå til innhold

Hvilken busk er jeg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nytt profilbilde!

 

Denne busken fant jeg bak garasjen etter påskeferien og den var jaggu i full blomst (tom litt brun i kantene, så den har nok blomstret en stund?)!

 

Beskrivelse:

- ca 1,70 høy (og ca 50 år gammel)

- ikke så omfangsrik (mer et buskete tre...)

- vintergrønn (tror jeg trallala)

- blanke, mørkegrønne, myke blader med laurbærfassong

- klokkeforma hvite blomster som er smale nederst

- blomstene er på størrelse med liljekonvallens blomster, vokser i klaser

- blomstene dufter som en gammel dames parfyme, ganske sterkt

- bladene dufter ikke

 

Noen idé???

 

Jeg har tittet litt på laurbær og skimmia typer, men har ikke funnet disse klokkeformede blomstene på noen av de...

 

Gi meg noe å google på! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nytt profilbilde!

 

Denne busken fant jeg bak garasjen etter påskeferien og den var jaggu i full blomst (tom litt brun i kantene, så den har nok blomstret en stund?)!

 

Beskrivelse:

- ca 1,70 høy (og ca 50 år gammel)

- ikke så omfangsrik (mer et buskete tre...)

- vintergrønn (tror jeg trallala)

- blanke, mørkegrønne, myke blader med laurbærfassong

- klokkeforma hvite blomster som er smale nederst

- blomstene er på størrelse med liljekonvallens blomster, vokser i klaser

- blomstene dufter som en gammel dames parfyme, ganske sterkt

- bladene dufter ikke

 

Noen idé???

 

Jeg har tittet litt på laurbær og skimmia typer, men har ikke funnet disse klokkeformede blomstene på noen av de...

 

Gi meg noe å google på! ;)

 

http://www.mediabasen.no/flora_fauna/arve_stokke/flora/Traer/Hegg_Innlandet030

Gjest sug lut
Skrevet

Hm, før i dag var faktisk profilbildet på innlegg en busk, men nå er det ikkebusk igjen, Blomstre, bare så du vet det... men linken under var smart! Jeg synes også det likner på hegg, men tenker at blomstene er litt feil siden de er klokkeforma, er ikke heggeblomstene flatere?

Skrevet

Har du et litt bedre bilde?

 

På fb så klart ;)

Skrevet

 

Nei, ikke hegg. Den har flate blomster som står oppover. Min har hengende klokker. Og på 50 år burde den blitt større hvis den var hegg. Lukter heller ikke kattepiss, men faktisk parfyme eller lutrenser.

 

Uansett, takk for forslag!

Skrevet

Hm, før i dag var faktisk profilbildet på innlegg en busk, men nå er det ikkebusk igjen, Blomstre, bare så du vet det... men linken under var smart! Jeg synes også det likner på hegg, men tenker at blomstene er litt feil siden de er klokkeforma, er ikke heggeblomstene flatere?

 

Hø? Ikkebusk! Hva er jeg da lissom... :( dummedummedib :(

Skrevet

...og ettersom mysteriet er løst er buskprofilbildet bytta ut med en vakker tegning av gågledronninga ;)

(hvis dib henger med i svingan)

Gjest sug lut
Skrevet

Dib henger jo aldri med i svingene så du er fortsatt busk.

 

Nå har jeg forøvrig kontemplert din opprinnelige beskrivelse og kommet til et annet svar, nemlig MEG:

"Beskrivelse:

- ca 1,70 høy (og ca 50 år gammel) --- nær nok

- ikke så omfangsrik (mer et buskete tre...)--- sånn passe, ja

- vintergrønn (tror jeg trallala)--- ja, hvorfor ikke.

Skrevet

Dib henger jo aldri med i svingene så du er fortsatt busk.

 

Nå har jeg forøvrig kontemplert din opprinnelige beskrivelse og kommet til et annet svar, nemlig MEG:

"Beskrivelse:

- ca 1,70 høy (og ca 50 år gammel) --- nær nok

- ikke så omfangsrik (mer et buskete tre...)--- sånn passe, ja

- vintergrønn (tror jeg trallala)--- ja, hvorfor ikke.

 

Legg deg på oppdaterknappen (F5) og se om jeg blir vakker tegning da.

 

Aha, jeg er deg! En aldri så liten personlighetsforstyrrelse? En avansert sådan tom!

 

Jeg blir nok en busk igjen til sommerstid. Har en til i hagen jeg ikke vet navnet på, men må vente til den blomstrer så jeg kan avfotografere.

Gjest sug lut
Skrevet

Dib henger jo aldri med i svingene så du er fortsatt busk.

 

Nå har jeg forøvrig kontemplert din opprinnelige beskrivelse og kommet til et annet svar, nemlig MEG:

"Beskrivelse:

- ca 1,70 høy (og ca 50 år gammel) --- nær nok

- ikke så omfangsrik (mer et buskete tre...)--- sånn passe, ja

- vintergrønn (tror jeg trallala)--- ja, hvorfor ikke.

 

Legg deg på oppdaterknappen (F5) og se om jeg blir vakker tegning da.

 

Aha, jeg er deg! En aldri så liten personlighetsforstyrrelse? En avansert sådan tom!

 

Jeg blir nok en busk igjen til sommerstid. Har en til i hagen jeg ikke vet navnet på, men må vente til den blomstrer så jeg kan avfotografere.

Aha, nå ble du mystisk i stedet, ja.
Skrevet

Aha, nå ble du mystisk i stedet, ja.

 

Good! Og mens jeg var i siget så fant jeg jaggu den andre busken også. Det er en Fagerbusk. Den er et syn! Sikkert 3m høy og virkelig et fossefall som er rosa og fagert!

 

Scrolle litt ned i denne bloggen til "Det blomstrer":

http://farmor.abcblogg.no/m_062007.html

Gjest sug lut
Skrevet

Fagerbusk er nydelig, det hadde vi hjemme når jeg var liten. Den gang somrene var uendelige og sånn. (Grinete - pålagt å fylle inn ferieplan i dag og det er jævla magert med tre små uker ferie...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...