Gå til innhold

Far stikker av...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann fra et annet land, og vi har et barn sammen. Nå vil han forlate meg og flytte tilbake til hjemlandet. Vi har hus, huslån og bil sammen, i tillegg til barnet vårt. Jeg skal få alt. Men hvordan gjør vi det sånn rent praktisk? Finnes det papirer som han kan skrive under der jeg får alt? Jeg vil ha hovedomsorgen for barnet vårt. Hvordan får jeg det? Må jeg ta det til retten? Det vil ikke funke med noe delt ansvar når han bor i et annet land.

Han kommer til å dra nå snart, og jeg har derfor dårlig tid med å fikse disse tingene. Drar han uten å skrive under på noe, så vil vel jeg få store problemer med å få solgt huset og bilen uten hans underskrift?

jeg er desperat etter hjelp. Noen som vet? Bør jeg ta advokat? Henvende meg til NAV? Familievernkontoret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ville jeg absolutt tatt kontakt for å få profesjonell hjelp ja, det er lett for oss som sitter her å tro og synse om hvordan dette bør løses, men du bør sørge for skikkelig svar fra noen som kan det.

Regner med han står som medlånetaker og er like ansvarlig som deg for boliglånet? Ring banken og hør om det i det hele tatt er mulig å skrive lånet over på bare deg, det kommer jo an på hva du tjener og hvor mye lånet er på.

Ring en eiendomsmegler og spør hvordan det er å selge et hus dere begge står som eiere på med bare din underskrift på salgskontrakten. Kanskje må kontrakten sendes til mannen din for signering også sendes tilbake til Norge.

Hør med nav hvordan det er med dine rettigheter som enslig mor når far flytter til utlandet. Krever de meklingsattest osv, eller holder det med en kopi fra folkeregisteret på at han har flyttet ut av landet.

Få tak i så mange svar som mulig gratis før du evt kontakter advokat, så blir det ikke så dyrt for deg.

Masse lykke til!

Skrevet

Du får ikke solgt hus eller bil uten hans underskrift. Jeg ville tatt kontakt med en advokat som hjelper dere med det praktiske.,

Huset må overføres i ditt navn, dere må søke banken om at du kan overta lånet alene.

¨De andre tingene har jeg dessverre ikke greie på.

Skrevet

Jeg er gift med en mann fra et annet land, og vi har et barn sammen. Nå vil han forlate meg og flytte tilbake til hjemlandet. Vi har hus, huslån og bil sammen, i tillegg til barnet vårt. Jeg skal få alt. Men hvordan gjør vi det sånn rent praktisk? Finnes det papirer som han kan skrive under der jeg får alt? Jeg vil ha hovedomsorgen for barnet vårt. Hvordan får jeg det? Må jeg ta det til retten? Det vil ikke funke med noe delt ansvar når han bor i et annet land.

Han kommer til å dra nå snart, og jeg har derfor dårlig tid med å fikse disse tingene. Drar han uten å skrive under på noe, så vil vel jeg få store problemer med å få solgt huset og bilen uten hans underskrift?

jeg er desperat etter hjelp. Noen som vet? Bør jeg ta advokat? Henvende meg til NAV? Familievernkontoret?

Når det gjelder at du skal ta over alt om det står i hans navn også, bil hus og annet så skaff profesjonell hjelp slik at det ikke blir trøbbel i ettertid. Forandrer han plutselig mening og vil ha sin del alikevel kan du jo få problemer senere om ting ikke er gjort riktig.

Han kan mene at det er riktig nå når han sikkert har litt dårlig samvittighet for å stikke også videre men man vet aldri om et år eller ti.

Når det gjelder hovedomsorgen eller full foreldrerett, er det vel nesten nødvendig når far flytter ut av landet.

Da min ex flyttet ut av landet skrev han frivillig dette over til meg.

Vi lastet bare ned papirer fra nettet, begge skrev under og vi sendte inn så fikk jeg etter en stund papirer som viste at nå sto det i det offentlige at jeg har full foreldrerett. (vet ikke om man alltid får papirer på det men jeg ringte og ba om det for å sikre meg at det hadde gått gjennom)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...