Gå til innhold

Hvordan skulle du ønske Norge var?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan tror du vi bør endre politikken for å komme nærmere idealet ditt?

Jeg ønsker blant annet et samfunn der alle yter etter evne samtidig som også de svakeste av oss får det best mulig. For å oppnå det mener jeg blant annet at alderspensjonen burde fjernes og at det burde bli enklere å kombinere arbeid og trygd for dem som har redusert arbeidsevne. Jeg mener også det burde opprettes masser av "aktivitetsstillinger" i det offentlige der folk som ikke er i stand til å arbeide i vanlige produktive stillinger kan gjøre noe nyttig i "bytte" mot trygd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan de allerede bare de vil det selv. F.eks hos frivillige sentraler.

Skrevet

Er enig i mye av det du sier , arbeid gir mening - men det må også være meningsfullt arbeide med anstendig lønn. Arbeidslviet burde tilpasses også de som ikke er så fantastisk fabolous flink å markedsføre seg selv på cv og jobbintervju.

Men - hvorfor vil du fjerne alderspensjonen??

Skrevet

- Sperre grensene slik at innvandring ikke skjer.

- Få bort politikere og inn med Kongen.

- Få strengere straffesystemer. Lengre og hardere straff.

- Null tolleranse på Narkotika.

- Bedre helsevesenet

- Ytringsfrihet

- Gjøre det slik at familier bare trenger en inntekt slik at en av foreldrene kan gå hjemme. Barnehager bort!

- Gjøre sukker o.l dyrere.

- Få inn VGS på grunnskolen slik at barn på 16 år ikke trenger og flytte hjemmefra før de 18-19 år.

Også kunne jeg tenke meg at blomstene ble billigere, siden jeg er så glad i blomster :P

Skrevet

Er enig i mye av det du sier , arbeid gir mening - men det må også være meningsfullt arbeide med anstendig lønn. Arbeidslviet burde tilpasses også de som ikke er så fantastisk fabolous flink å markedsføre seg selv på cv og jobbintervju.

Men - hvorfor vil du fjerne alderspensjonen??

Jeg ville fjerne den firdi det ville føre til at mange da ville fortsette å jobbe inntil de kunne gå over på uføretrygd, som da ville måtte bli normalen for folk når de ble så gamle at helsa svikter, uansett om det skjedde når de var 60 eller 90 år gamle. Heller ikke en 75 åring bør få betalt av staten for å gå hjemme å gjøre ingenting hvis han eller hun er i stand til å utføre samfunnsnyttig arbeid.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Norge er veldig, veldig bra som det er.

Norge er et godt land å bo i, vi har veldig lav arb.ledighet, vi har gode lønninger, vi har et godt fungerende helsevesen og vi har gode støtteordninger for dem som trenger det. Sett i forhold til store deler av verden, så velter vi oss i luksus her i landet og burde absolutt holde oss inderlig langt unna å syte over noe som helst.

Men en noe jevnere fordeling av godene hadde ikke gjort noe, og hvis alle, ja alle, hadde betalt skatt etter evne, så hadde skattetrykket gått ned for alle. Av konkrete ting, så mener jeg at avgiftene på nye, sikre og gode familiebiler bør senkes betraktelig, det samme med drivstoffavgiftene/-prisene, i alle fall for alle oss som er helt avhengige av å bruke bil daglig. Men hvor grensen for "avhengig" skulle gå? Meget vanskelig avgrensning!

Skrevet

- Sperre grensene slik at innvandring ikke skjer.

- Få bort politikere og inn med Kongen.

- Få strengere straffesystemer. Lengre og hardere straff.

- Null tolleranse på Narkotika.

- Bedre helsevesenet

- Ytringsfrihet

- Gjøre det slik at familier bare trenger en inntekt slik at en av foreldrene kan gå hjemme. Barnehager bort!

- Gjøre sukker o.l dyrere.

- Få inn VGS på grunnskolen slik at barn på 16 år ikke trenger og flytte hjemmefra før de 18-19 år.

Også kunne jeg tenke meg at blomstene ble billigere, siden jeg er så glad i blomster :P

Du mener altså at du vil fjerne demokratiet til fordel for et arvediktatur og at et sykhus ikke skulle ha lov til å ansette en svensk kreftekspertekspert selv om det ikke fantes noen nordmenn med samme ekspertise?

Hvorfor det? Tror du det vil gjøre det bdre å bo her?

Skrevet

En ting jeg føler er veldig viktig er at været klimaet beholdes omtrent som det er. Derfor er det viktig å få kontroll på på klimautslippene.

Jeg mener noe av det viktigste i den sammenhengen er å endre reguleringsplanene. Vi må godta å bo trangere og tettere sammen slik at vi kan få kortere reiseveier i det daglige.

Det bør blant annet utarbeides nasjonale planer for å sørge for at flest mulig bor nær butikk, skole, barnehage og jobb slik at vi ikke trenger å kjøre særlig mye bil i det daglige. Flyavgiftene bør også heves betraktlig for å redusere flybruken.

Ved oppsetting av nye hus bør det være apselutte krav om vannbåren varme i alle hus.

Skrevet

Skulle ønske at Norge var et land med færre bortskjemte troll og flere som faktisk kunne sette pris på hvor jævlig godt vi har det i landet vårt :)

Skrevet

Skulle ønske at Norge var et land med færre bortskjemte troll og flere som faktisk kunne sette pris på hvor jævlig godt vi har det i landet vårt :)

Det hadde vært fint. Har du noen ideer for hvordan vi kan få det til?

Skrevet

Det hadde vært fint. Har du noen ideer for hvordan vi kan få det til?

Nei, egentlig ikke. Jeg tror at mange nordmenn dyrker litt dette med å syte og å klage.

Litt rart egentlig siden de fleste av oss er så opptatt av at ungene våre ikke skal bli bortskjemte, men selv syter vi over det meste. Bare se på feks. fødselspermisjon. Den er en godt tilbud fra staten, vi får penger og vi får tid til å være hjemme med våre barn, men neida for mange er det ikke godt nok. Mye vil ha mer, sier jeg bare.

Kanskje vi må oppdra oss selv slik vi oppdrar barna våre slik at vi også ikke blir så bortskjemte?

Skrevet

Mye bør være som det er, men enkelte ting på satses mer på enn i dag:

Skole! Kommuneøkonomien bør ikke få innvirkning på skolene, det burde være lagt ned samme rammer for alle. Skolen burde oppgraderes og satses på langt mer enn i dag. Inn med teknisk utsyr, PC til alle, flere ansatte. Dyrt nå, men på lang sikt gir det gode ringvirkninger. Det er i dag med mange milliarder i pluss at vi kan ta oss råd til oppgraderingen av skolene. Barn som vokser opp som ressurssvake, koster samfunnet enormt mye penger i tillegg til det menneskelige aspekteret. Dette er en grunnstein som må på plass for at de andre tingene skal gå lettere i samfunnet, snakker skatteevne, arbeid, helse og omsorg. Inn med hverdagsheltene!

Langt mer liberalt samfunn. Fjerne en del av reguleringene og å gjøre det lettere for små bedrifter.

Sette strengere krav til folks egen deltakelse. Erna Solberg har et fantastisk forslag om å innføre arbeidsplikt. Det er tullete at friske ungedom skal gå hjemme på arbeidsledighetstrygd når det finnes alternativer. Dårlig lønn eller ikke, de fleste av oss har jobbet seg opp (jeg er en av dem), det får man tåle. Så lenge du har ma på bordet og et sted å bo, slutt å sutre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...