Gå til innhold

Når kan man kutte ut dagsovingen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har såå vanskelig med å få lagt lille på 18 måneder nå.. Hele påska har vært fest "hele kvelden" selv om vi har vært tidlig opp og ute. Tenker kanskje at det er blunden på ca en time som kan være årsaken. Har også vanskelig å få henne til å sove før tolv-ett-to tiden, er alt for våken og opplagt før det de fleste dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi ble 3 år i februar og har akkurat sluttet med dagsoving.

 

Storebror sov om dagen til han var ca 2,5 år.

 

Synes det høres veldig tidlig ut å kutte dagsoving når de er 18 mnd altså, du vet at søvn avler søvn og at overtrøtte unger sover dårlig?

 

Alle mine fire barn har sovet 2-3 timer midt på dagen når de har vært 1,5 år, men søvnbehov er jo individuelt så litt forskjell fra unge til unge er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge hun er opplagt nok til det så er det bare å kutte den ut. Du kan jo prøve noen dager og se hvordan hun reagerer og eventuelt legge henne en halv time tidligere på kvelder dersom hun blir meget trøtt og grinete på kvelden. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira med en av hver

Datteren min sluttet å sove på dagen da hun var omkring 20 mnd, og må innrømme at jeg synes det var veldig tidlig. Vi forsøkte å legge henne hver dag, men hun lå bare og skravlet ;)

 

Så du kan jo eventuelt prøve deg litt frem for å se hvor trøtt hun blir. Det er ganske tidlig å slutte med dagsoving, så hvis hun blir altfor trøtt er det også "slemt" å nekte henne dette. Kanskje det hjelper hvis hun bare får en halvtime med hvile?

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir litt som de andre svarene du har fått..min jente nr 1 sov til hun var 2.5 år, gutt nr 2 sov en time helt til han var 4.5 år rundt alderen på din unge sov han opp til 3 timer på dagtid fortsatt, nr 3 gutt kuttet når han var 3 år...så har kanskje hatt sovebarn???

Tror du må bare prøve deg fram..Men jeg har merket at er de overtrøtte så er de kveldene det er vanskeligst å få dem til å sove..har de hatt en god søvn midt på dagen er de roligere på kvelden og lettere å legge. Kan hende som ei over foreslo at du forsøker legging tidligere før hun blir overtrøtt..

Er det vanskelig å få henne til å sove på dagtid..eller ser du at hun vil gjerne ha blunden sin?? det er noe også du må vurdere..for å ha et barn utover ettermiddagen som er fryktelig trøtt fordi du holder henne våken er jo absolutt ikke noe moro det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den med overtrøtthet. Kanskje jeg skal la henne sove lengre på dagen i stedet! Driver og vekker henne etter 1,5 time nå hvis hun ikke våkner selv (noe hun gjør ofte.) Hadde ikke gjort det hvis det var tidligere på dagen, men klokka er gjerne blitt rundt 16:00 så jeg vekker henne da.

 

Det er fordi hun sovner så sent, flere dager ikke før 15:00. I barnehagen får hun ikke alltid sove heller, ligger og skravler og ler i vogna og skal følge med på alt som skjer hehe. Da sovner hun ofte på vei hjem, og jeg vekker henne til middag.

I halv-seks tiden virker hun trøtt igjen, men så er det fantorangen og kveldsmat og da kvikker hun til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å la henne sove litt mer på dagtid, om det ikke hjelper kan du droppe dagsoving.

 

Vi hadde soveunge, 12-13 timer om natta og 2-4 timer på dagen til hun var over 3 år. Men plutselig var det stopp.

 

Flere i barselgruppa sluttet med dagsoving tidlig, og var sjokkert over hvor mye vår sov. ;) Noen trenger masse søvn, andre holder det med nattsoving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt over 3.

4-barnsmor.

Ene litt før 3. De to andre nærmere 4.

Og en på 2,5 som ikke er klar ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Da høres det ut som det er TV titting på kvelden og ikke soving på dagen som bidrar til at hun sliter med å sovne. Vi lar ikke sønnen vår se på TV på kvelden og skrur av mange lys en halvtime før han skal legge seg. Da vet han at det er kvelden og blir gradvis trøttere. Han er 18 måneder og sover fra 1130-1400 :) Han legges kl 19:30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 mnd virker veldig tidlig å kutte ut dagsoving. Det er ikke vanlig å kutte det ut før de er nærmere 3 eller eldre. 

Det er vanlig at de kjemper imot akkurat i den alderen, har ei jente på 18 mnd som kjemper imot som en helt akkurat nå. Men jeg vet hun trenger å sove så vi må være mer sta enn det hun er. 

Viktig at de lærer å sovne uavhengig av hjelp fra deg, det gjør det hele veldig mye enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mia8 skrev:

Da høres det ut som det er TV titting på kvelden og ikke soving på dagen som bidrar til at hun sliter med å sovne. Vi lar ikke sønnen vår se på TV på kvelden og skrur av mange lys en halvtime før han skal legge seg. Da vet han at det er kvelden og blir gradvis trøttere. Han er 18 måneder og sover fra 1130-1400 :) Han legges kl 19:30

Hvorfor i all verden drar du fram et innlegg fra 2012???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...