RWM Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 Sitter og funderer på noe jeg lenge har hatt lyst til å gjøre...nemlig selv å kutte ut kjøtt / ev kun spise kjøtt der jeg vet dyret har fått god behandling. Men dere som er gjennomførte vegeterianere; hva serverer dere barna deres? Hvor lite kjøtt kan de klare seg med i forhold til vekst? PS; spar meg for dere anonyme som bare kommer inn for å slenge dritt angående tankene mine!! Er sååå lei av dere!!
lavendula Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Hei! Jeg spiser som du tenker, kun kjøtt som (jeg mener) har fått god behandling. Spiser en del (villfanget)fisk, noe barnet mitt på 16 mnd elsker. Varierer fiskemiddagene og bruker ulike krydderurter og grønnsaker hver gang. Nam for hele familien! Ellers koker vi kikerter og andre linseprodukter. Kjøper økologisk smør og fløte og gir henne godt av dette i grøt og grønnsaksretter. Da får hun jo i seg animalsk fett på den måten. Lager eggeretter av øko-egg. Gir tran. Passer på at det er et skikkelig protein-innslag i middagen hver dag. Hun vokser kjempeflott og har fulgt kurven sin perfekt hele tiden. Hun har vært syk en gang i livet, det varte i et døgn. Ellers passer jeg på å kjøpe f.eks fårikålkjøtt og fryse ned når det er på tilbud. Det kan være litt dyrere med "etisk" kjøtt men dyrene har iallefall fått gå ute på sommeren og levd og spist mer naturlig enn det aller billigste kjøttet. Fårikål-kjøttet lager jeg en nydelig kjøttsuppe av med masse grønnsaker. Kjøper også reinkjøtt når det er på tilbud. Sjekk statistikker på nordmenns kjøttspising de siste årene. Bare de siste ti årene har det gått opp veldig mye. For ikke å si, tretti. Og barn hadde vel så bra helse på 70-tallet uten alt det kjøttet.
RWM Skrevet 9. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. april 2012 Hei! Jeg spiser som du tenker, kun kjøtt som (jeg mener) har fått god behandling. Spiser en del (villfanget)fisk, noe barnet mitt på 16 mnd elsker. Varierer fiskemiddagene og bruker ulike krydderurter og grønnsaker hver gang. Nam for hele familien! Ellers koker vi kikerter og andre linseprodukter. Kjøper økologisk smør og fløte og gir henne godt av dette i grøt og grønnsaksretter. Da får hun jo i seg animalsk fett på den måten. Lager eggeretter av øko-egg. Gir tran. Passer på at det er et skikkelig protein-innslag i middagen hver dag. Hun vokser kjempeflott og har fulgt kurven sin perfekt hele tiden. Hun har vært syk en gang i livet, det varte i et døgn. Ellers passer jeg på å kjøpe f.eks fårikålkjøtt og fryse ned når det er på tilbud. Det kan være litt dyrere med "etisk" kjøtt men dyrene har iallefall fått gå ute på sommeren og levd og spist mer naturlig enn det aller billigste kjøttet. Fårikål-kjøttet lager jeg en nydelig kjøttsuppe av med masse grønnsaker. Kjøper også reinkjøtt når det er på tilbud. Sjekk statistikker på nordmenns kjøttspising de siste årene. Bare de siste ti årene har det gått opp veldig mye. For ikke å si, tretti. Og barn hadde vel så bra helse på 70-tallet uten alt det kjøttet. Veldig enig i det siste du nevner der ang økningen i kjøttkonsumet. Og takk for de andre tipsene du nevner Jeg vet jeg må sette meg godt inn i alle detaljer så jeg vet at min lille på 17mnd får i seg alt han trenger. Prøver å handle alt økologisk der jeg har mulighet. Lukker øya når jeg ser prisforskjellen. Ideologisk sett er det verdt det. Men dette fårikålkjøttet du nevner; er det fra en gård du kjenner til?
lavendula Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Fårikålkjøttet: nei kjenner ingen som har gård, men så vidt jeg vet så har alle sau i Norge fått gå ute om sommeren for å beite. Prøver å handle mest mulig fra norsk dyrehold. Med kyr vet jeg at de økologiske har krav på ute-tid om sommeren. Gris er det veldig ulikt med, jeg har vært noen del fjøs/binger/hønsegårder i utdanningen min og sett mye fælt.. Jeg handler ikke alt økologisk selv, men synes egg og smør ikke er så enormt stor prisforskjell. Sparer det inn med aldri å kjøpe ferdigpizza og brus og øl tenker jeg. Alle næringsgrupene er viktig, og Fett er veldig viktig for de små. Fett fra ulike kilder, av høy kvalitet. Kaldpresset rapsolje, tran, kokosfett og or`ntlig smør er bra. Lykke masse til og det finnes masse bra kokebøker og litteratur om emnet å lese.
RWM Skrevet 9. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2012 Ja, jeg får gå i bokhandelen/biblioteket for å søke bøker med god informasjon. Prøvd å finne gode nettsider også, for jeg tenker det må finnes seriøse personer som blogger om det Hovedmålet mitt må bli å lære og lage ordentlig sunn og god mat fra bunn av....ikke alle på min alder som har vokst opp bak grytene med mor på kjøkkenet
Von Hertelhofen Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Hei. Jeg er veggis. Jeg har en datter, som da ikke er startet med fast føde ennå, men når den tiden kommer skal jo hun også bli veggis. Mennesker trenger ikke kjøtt for å ha et sundt kosthold. Det viktigste er at du erstatter proteinene i kjøttet med andre proteiner. det er masse kjempegod vegetarmat, hvis du vil ha noen oppskrifter så kan du kontakte meg i innboksen:-) lykke til
lavendelblomst Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 Jeg anbefaler deg å kjøpe "Den store vegetarboken", den har mange gode oppskrifter.
Jojo x3 Skrevet 10. april 2012 #8 Skrevet 10. april 2012 Her spiser vi mest vegetarisk mat og ungene vil helst ikke ha kjøtt når vi en sjelden gang har det. Erstatt kjøtt med bl a linser og bønner. Eks til taco lager vi bønnestuing og ungene elsker det. Jeg er oppvokst vegetarianer og har det i blodet så syns det er lett å lage. Fins så masse godt! Fins også produkter å få kjøpt i butikker som f.eks quorn farse, det er godt som erstatning for kjøttdeig og inneholder masse proteiner.
Jojo x3 Skrevet 10. april 2012 #9 Skrevet 10. april 2012 Et par tips til. På invandrerbutikker har de som regel et veldig godt utvalg i ulike typer bønner. På asiatiske butikker har de mock duck som kan brukes i wok og andre retter isteden for kylling.
RWM Skrevet 10. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 10. april 2012 Tusen takk for gode tips dere Skal virkelig sjekke ut den boken som ble nevnt litt lenger opp Gleder meg til å teste ut dette!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2012 #11 Skrevet 10. april 2012 Hvis du vil spise kjøtt fra dyr som har hatt det bra hele livet ville jeg kjøpt viltkjøtt hvis jeg var deg. Vi har kontaktet et jaktlag som selger kjøtt. De har en lang liste med folk som vil kjøpe og så ringer de når noe er klart. Billig er det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå