Gå til innhold

En og en halv uke gammel baby - utslitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en flott liten gutt for 1,5 uker siden, og jeg er virkelig utslitt! Ikke forstår jeg hvorfor.. han sover kjempemasse og gråter relativt lite, vi begge sover godt om natten og kroppen er kommet seg godt etter fødselen. Likevel føler jeg meg konstant sliten, jeg vil ikke ha noen venninner på besøk (familie og samvær med barnefaren går bra, men venner orker jeg bare ikke).

Jeg bor sammen med moren min nå i starten, så jeg får godt med hjelp hvis jeg trenger det. Men når jeg tenker på å dra hjem til meg selv og gå tilbake til mitt eget liv igjen (med tanke på å være sosial med venner, dra på kafé osv.), så grøsser jeg bare ved tanken, alt virker bare så utrolig slitsomt. Aner ikke hvordan jeg skal klare å beherske annet en tv-titting og lesing nå som jeg skal ta vare på lillemann også.

Er det normalt å føle seg slik etter en fødsel/med nyfødt i hus? Noen med erfaringer? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt normalt!! Folk reagerer forskjellig da, men du har vert igjennom en stor omveltning. Gi deg selv tid. Om du presser deg er det fort å gå på en smell...

Skrevet

Helt normalt, mitt råd er: Vær hos din mor så lenge du kan og kos dere ;) Det blir nok tid til venner og cafe når sommeren kommer :)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det er veldig normalt! Selv om du føler at kroppen har restituert seg, må du huske at du har vært gjennom 9 mnd graviditet, en fødsel, du har (muligens) fått ammingen i gang og du har ansvar for et helt nytt lite liv!

Det er ikke det minste merkelig at du er sliten! Ta godt vare på deg selv, lytt til kroppens signaler og ikke press deg til å gjøre ting du ikke føler for. Dette er en av de gangene i livet du kan være 100 % egoistisk i tillegg til å ta deg av gullet ditt.

Lykke til og kos deg med babyen :)

Skrevet

Helt normalt:) Selv om du føler du har kommet deg helt etter fødselen så spiller fremdeles hormonene en stor rolle. Akkurat nå skal du være innstilt på babyen og dens behov, slappe av og ta det med ro. Det er en grunn til at barseltiden er på 6 uker, det er tiden man mener kvinnen trenger for å komme seg og bli kjent med det nye livet. Men så klart er det jo forskjell på kvinner, men ikke press deg, er du sliten så tar du det med ro:) Før så hadde jo kvinnen mor, søstre, tanter osv til å hjelpe seg slik at fokuset var på babyen og seg selv:) I dag skal vi jo være superkvinner... Noe jeg definivt ikke er, og hvertfall ikke etter en fødsel;)

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Kan du ha en form for fødselsdepresjon? Jeg hadde det engang, og selv om jeg var overlykkelig over babyen og ikke slet spesielt i fht babyen og de andre barna, så følte jeg meg på en måte veldig overveldet. Jeg trakk meg litt inn i meg selv og følte alt var et ork.

Men som de andre sier, alt er jo veldig nytt, og kroppen trenger tid på å "bli seg selv" igjen, så ta tiden til hjelp. Kos deg med den lille babyen, gratulerer forresten, og nyt tiden. Spebarnstiden går så alt for fort, og hverdagen treffer deg fortere enn du aner. Så ta imot all hjelp og støtte du får av moren din, og ta et skritt av gangen, en dag av gangen. Dette kommer til å gå kjempefint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...