Gå til innhold

8 mnd. Hvordan ser deres dag ut? fast føde/amming/soving

Anbefalte innlegg

Gjest stårma
Skrevet

Overskriften sier vel sitt. Hvordan ser deres dag ut dere med babyer på rundt 8mnd? Her skjer der mye nå! Så jeg prøver å skrive ned en oversikt spesielt med tanke på måltider for å få dagen til å gå opp. Lurer på hva dere gir og ca hvor ofte ang fast føde, hvor mye får dere ammet og hvor ofte/lenge sover de små på dagen og natten?

Her vil ikke mini ta puppen hele dagen så vi har endt opp med å omtrent bare amme morgen og kveld, han vil ikke ha puppen på dagen... alt er mer spennende. Men er forsåvidt greit med tanke på at jeg skal starte å jobbe om noen uker.

Nattaammingen har vi kuttet ut så han får ikke pupp om natten og virker ikke som om han er sulten heller. Men han våkner mye om natten.

Vår dag ser ca sånn ut:

kl 6. Stå opp, får en pupp på sengen.

kl 7 Grøt, spiser rett over 1/2 posjon. Tilbyr han andre pupp, mulig han tar et par slurker.

kl 7.45. Sove. 1-2timer, prøver å få han til å sove så lenge som mulig.

Andre pupp etter soving.

kl 10. Brødskive (1/2 brødskive) eller grøt

kl. 11-12tiden sove, her går vi ofte tur eller vi er ute på kjøpesenter el

kl 12. Mellommåltid, frukt&korn beger

kl 14. Middagsmat

kl 15. Sove. Denne sovingen er viktig for resten av dagen og burde vare 1 time.

kl 16.30. Grøt

kl 17.30 bade

kl 18tiden pupp&sove. På denne tiden er han stuptrøtt

kl 21.30 pupp. siste pupp før natten, han våkner alltid og vil ha denne

Resten av natten frem til kl 6 sover han absolutt ikke i ett, våkner mye.

Noen innspill til hvordan vår dag er? Er ca sånn jeg tror/prøver å ha det. Han leker masse på gulvet og er veldig aktiv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn ser vår dag ut:

06.30- 07.00: Stå opp

07.00: 180 ml mme

09.30: Grøt 1,5 porsjon

10.00: Første soving (Prøver å få til hvertfall 1,5 time her, men må rugge endel)

12.30: Middagsglass + fruktpure

15.00: 180 mme + dupp nr.2 (30min-1 time)

17.30: Kveldsgrøt, 1,5 porsjon

18.00: Kveldsstell

18.30: 180 mme + natta

Hun får også litt brødskive, frukt etc innimellom som mellommåltider. Spiser ikke mye brødskive enda, og vil omtrent ikke ha noe middag (bare 4 mnd glass med gulrotpure´), så blir ofte det samme. Men vi jobber med saken! Kommer nok med tiden:)

Hun sover rundt på natta fra 18.30 til ca 06.30. Men nå får hun 3 tenner og da sover hun ikke rundt for å si det sånn! Blir mye tull på datid også med disse tennene, men sånn er det bare!

Skrevet
Sånn ser vår dag ut: 06.30- 07.00: Stå opp 07.00: 180 ml mme 09.30: Grøt 1,5 porsjon 10.00: Første soving (Prøver å få til hvertfall 1,5 time her, men må rugge endel) 12.30: Middagsglass + fruktpure 15.00: 180 mme + dupp nr.2 (30min-1 time) 17.30: Kveldsgrøt, 1,5 porsjon 18.00: Kveldsstell 18.30: 180 mme + natta Hun får også litt brødskive, frukt etc innimellom som mellommåltider. Spiser ikke mye brødskive enda, og vil omtrent ikke ha noe middag (bare 4 mnd glass med gulrotpure´), så blir ofte det samme. Men vi jobber med saken! Kommer nok med tiden:) Hun sover rundt på natta fra 18.30 til ca 06.30. Men nå får hun 3 tenner og da sover hun ikke rundt for å si det sånn! Blir mye tull på datid også med disse tennene, men sånn er det bare!

Hun er 8 mnd om en uke:)

Skrevet (endret)

Min ble 8 mnd for en uke siden. Dagene varierer litt, men det blir omtrent noe sånt:

06.30-07.00: Pupp i sengen mens vi slumrer litt til og fra

07.00: Står opp

08.00: Grøt (ca en halv porsjon) og sviskemos

08.45: Sover 30 min

11.00: Brødskive, blir lite for vi har akkurat begynt med det, så vi supplerer litt med yoghurt og frukt for at han skal bli mett

11.30 Sover 1t, 20 min

14:30 Middag (halvt glass) og fruktmos

16.00 Sover 30 min

18.30 Grøt (en halv til en porsjon)

19.30 Bader

19.45 Ammer på soverommet og legges

Ser det blir lenge mellom middag og kveldsmat, burde kanskje legge inn et mellommåltid. Prøver å amme imellom, men han vil som regel ikke ha. Da får han gjerne noe frukt i baby feederen rundt 17-17.30, eller vi fremskynder kveldsmaten litt hvis det virker som det ikke er nok.

Etter han er lagt på kvelden prøver jeg å la det gå minimum 3 timer, helst 4 før neste amming. Men etter jeg har lagt meg så har jeg ikke krefter til annet enn å flytte han over til meg når han våkner, så da blir det fri tilgang. Mange oppvåkninger på natten her også.

Endret av Hannah-
Skrevet

Her har vi ikke helt faste rutiner, men omtrent sånn:

-6-6.30- står opp og får pupp i løpet av de første 1,5 time (vil ofte ikke ha med en gang).

-ca 08 spiser babyyoghurt, 0,5-1 glass.

-ca 09.30 sover 30-60 min (i sengen sin).

-10 1 posjon grøt ca

-12-12.30 pupp

-12.30 sover 60-90 min (ute på tur)

-14 brød/babyyoghurt/fruktmos/smake på middagsmat (varrierer litt)

-16/17 1 posjon nattgrøt med fruktmos

-18/18.30 Pupp

-18/19 legger seg

Ammes som oftest en gang i 23-tiden (da dier hun lenge og spiser begge bryst "tomme"), og ofte en gang til mellom 02 og 04 (men tror ikke hun egentlig trenger denne, så jeg har begynt å legge henne etter at hun slipper puppen første gangen og hun har aldri protestert, men sovnet). Hun sover i egen seng (samsov til hun var 3 mnd) på eget rom, men rommene har dør i mellom og vi sover på hver vår side av den åpne døren).

Vi begynte å introdusere grønsaker ved innføring av fast føde, men hun spiser svært lite middagsmat, så der går det mest i smaking enda.

Skrevet

8 mnd her også :) Slik er våre dager for tiden:

Våkner 05.30 får pupp, sover videre og står opp 07.15- 07.30

ca 08.00 frukt + vann

09.30 frokost 1 porsj grøt

10.00 sove, varierende lengde men de siste dagene 2 timer!! (som er kjempemasse til henne å være)

12.00 (eller når hun våkner) lunsj brødskive + frukt + vann, ammer før eller etterpå.

14.00 ammer

Sover en halvtime fra 14.30 - 15 eller 15.00-15.30

16.00 Middag + ammer

18.00 kveldsmat 1 porsjon grøt.

Kveldsstell, ammer og så i seng til 19, sovner en gang mellom 19 og 19.30 som regel. Har i det siste våknet flere ganger fram til kl 22, ammer som regel en gang til på en av disse oppvåkningene og sover da til 05.30. Samsover for tiden fra jeg legger meg eller når/hvis hun våkner på natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...