Gå til innhold

"utestenging" av en i klassen, synspunkt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag hadde jeg og lillemor gjort avtale om å treffe ei fra klassen og mammaen hennes på lekeplassen. En gutt fra klassen kom å ringte på døren rett før vi skulle gå. Gutten er en bølle, erter og slår. Min datter vil ikke leke med ham. Hun er ikke redd ham som mange andre fra klassen, men hun syntes han blir veldig slitsom. Hun er dessuten veldig jentejente, hun leker generellt aldri med gutter.

Han har litt sånn typisk ADHD trekk, veldig urokråke. I bunn og grunn er det bare synd på ham, tror ikke han har så mange venner i klassen dessverre.... Det er flere fra klassen som sliter med vondt i magen og gruer seg til skolen pga denne ene gutten.

Vi sa vi skulle gå, han spurte om å få bli med. Jeg sa nei av hensyn til min datter og venninnen hennes.

Hva hadde du gjort?

En tillegsopplysning: jeg er veldig opptatt av at alle skal få innpass, men følte i denne settingen at det bare ble feil.... Dette var ikke et sånn treff som skjer ofte, jeg kjenner ikke mammaen og denne jenta men ringte de for min datters del. Hun jobber fremdeles med å lage relasjoner til de andre jentene i klassen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke kalle dette å utestenge. Dere hadde andre planer og gutten kunne ikke få være med. Det ER lov å si nei til barn og det er også lov for barn å få velge hvem de ønsker å leke med.

Skrevet

Jeg ville gjort det samme som deg, og det er ikke utestenging i mine øyne.

Dere hadde en avtale, og det passet derfor ikke å leke med gutten da. Hvorvidt dere skulle treffe en jente fra klassen eller om dere skulle på besøk til besteforeldre spiller ingen rolle. Barn må også lære at det er ikke alltid det passer og det er ikke alltid de kan få bli med, uten at de føler seg utestengt.

 

Det er ihvertfall min mening...

Skrevet

Takk for svar dere, var det samme jeg følte. Men hadde likevel en dårlig følelse fordi jeg er så veldig opptatt avlat alle skal få være med hele tiden (sikkert litt for opptatt av det)

Skrevet

Jeg hadde sagt nei uansett om det var en urokråke eller ikke. Når man har avtalt et lekemøte mellom to så er det ikke alltid så lett om den ene har med seg en til..

Skrevet

Litt godt å høre det dere sier egentlig, for jeg er sånn som har tendenser til å ta med meg rubb og rake hver gang vi skal noe jeg.

Skrevet

Hvis det hadde vært to gutter fra klassen ville det kanskje vært annerledes.

Skrevet

Dette syns ikke jeg var utestegning. Dere hadde planer og det passet ikke at han ble med.

 

Men slik som forholdene er i klassen ville jeg invitert han med hjem endag, funnet på noe koselig du kunne gjort sammen med jenta de og denne gutten. Om jenta de hadde fått ett litt bedre forhold til denne gutten, kan det hende hun sier dette vidre til noen i klassen og de får høre noe positivt om denne gutten, det igjen kan gjøre at ting løsner litt for klassen.

I klassen til mitt ene barn hadde vi noen slike "urokråker" de har kommet innom noen ganger og når de har vært her så har jeg passet på at jeg er i nærheten slik at jeg kan ta tak i problemene om de skulle komme. Men de har lekt og hatt det veldig gøy sammen. Jenta mi er den stille og rolige i klassen så jeg har vært litt obs, men hun har overrasket meg stort. Etter at hun har blitt mer kjent med disse guttene utenfor skoletiden har hun tort å si disse guttene i mot i skoletiden når de ikke har vært så hyggelige mot andre. Og når hun har tort å si de imot uten at det skjedde noe så har andre i klassen fulgt etter. De har nå ett veldig tett og godt bånd i klassen. Konflikter har de, men klassen er en sammensveiset gjeng og de konfliktene de har klarer de å løse selv.

 

Så bruk noen timer sammen med ditt barn og denne gutten, det kan hende det er veldig bra for gutten og for jenta de, og mulig det gjør noe med skolehverdagen til de etterhvert også.

Skrevet

Da kunne jo denne nye jenta som ikke har fått innpassi klassen kunne få møte to barn på fritida for å bygge relasjoner. Klart det er lettere for dem å bygge relasjoner når de er tre, og ikke bare to. Ser vel ikke på det som sannsynlig at din datter og denne gutten ville holde denne nye jenta utenfor.

 

Hadde sagt han var velkommen til å være med, han kan godt mulig være veldig god til å få folk til å åpne seg, og prate og leke og sammen.

Skrevet

Dette syns ikke jeg var utestegning. Dere hadde planer og det passet ikke at han ble med.

 

Men slik som forholdene er i klassen ville jeg invitert han med hjem endag, funnet på noe koselig du kunne gjort sammen med jenta de og denne gutten. Om jenta de hadde fått ett litt bedre forhold til denne gutten, kan det hende hun sier dette vidre til noen i klassen og de får høre noe positivt om denne gutten, det igjen kan gjøre at ting løsner litt for klassen.

I klassen til mitt ene barn hadde vi noen slike "urokråker" de har kommet innom noen ganger og når de har vært her så har jeg passet på at jeg er i nærheten slik at jeg kan ta tak i problemene om de skulle komme. Men de har lekt og hatt det veldig gøy sammen. Jenta mi er den stille og rolige i klassen så jeg har vært litt obs, men hun har overrasket meg stort. Etter at hun har blitt mer kjent med disse guttene utenfor skoletiden har hun tort å si disse guttene i mot i skoletiden når de ikke har vært så hyggelige mot andre. Og når hun har tort å si de imot uten at det skjedde noe så har andre i klassen fulgt etter. De har nå ett veldig tett og godt bånd i klassen. Konflikter har de, men klassen er en sammensveiset gjeng og de konfliktene de har klarer de å løse selv.

 

Så bruk noen timer sammen med ditt barn og denne gutten, det kan hende det er veldig bra for gutten og for jenta de, og mulig det gjør noe med skolehverdagen til de etterhvert også.

 

 

Så bra dere har fått det til å fungere i ditt barn sin klasse, takk for at du delte det. Jeg er jo litt sånn som godt kunne ha invitert ham over hit. Problemet er at min datter ikke vil. Hun er ganske så sta og egenrådig den dattera mi. Om jeg tvinger henne til å leke vil det slå dårlig ut. Hun har vokst opp med en svært sosial mamma som stadig inviterer folk over, og har kanskje en gang eller flere fått lekekamerater( mine venners barn) tredd ned over huet når hun egentlig bare vil leke alene. Jeg har fått tilbakemeldinger av henne på dette, og har tatt det til meg og skjerpa meg. Om jeg inviterer han hit vil det bli veldig feil for henne.... Da må hun i så fall ønske det selv... Mn har foreslått for læreren sånne vennegrupper, hvor 4 stk eller noe bytter på å være hjemme hos hverandre....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...