Gå til innhold

hvordan ville dere gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 2 år som enda sover på vårt rom, MEN han er så enormt mye våken(vi er oppe opptil 12 ganger om natta med han) og jeg tror det er fordi VI vekker han.....

Samboer har 2 barn fra før en jente på 8 år og en gutt på 5 år. De har egne rom her, men er her bare annenhver helg. De har hvert sitt rom.

Vi vurderer nå å bruke jenta sitt rom til gutten vår(pga det er i samme etasje som vårt) og pga jenta sover her maks 2 netter i mnd(ligger hos besteforeldra også når hun er her...)

Men jeg føler det blir om å kaste jenta "ut"...vi holder på med en kjeller hvor vi har lovet henne rom, men akkurat nå har vi ikke penger til det...må ta litt og litt...

men vi blir gærne her snart av å ikke få sove!Det er jo egentlig råflott å ha 2 rom som blir bare brukt 4 ganger i mnd......

hva ville dere gjort??:S

Videoannonse
Annonse
Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Helt enig at det er ganske råflott å ha 2 rom som brukes så sjelden, spesielt når deres 2 år gamle sønn ikke har eget rom. Men samtidig så er det jo det de er vandt med, så de vil sikkert reagere på det uansett, enten de tør å si noe på det eller ikke, for de er jo ganske store. Men jeg ville nok ikke droppet å ha rom til jenta. Jeg ville heller da laget en krok for henne en annen plass som hun har helt for seg selv, eller latt de to eldste dele rom. Eller la jenta dele rommet med deres toåring.

Skrevet

vi har et rom i andre etasje som er plass til bare en seng og egentlig ikke mye annet, men jeg vet ikke helt...det blir jo også bare midlertidlig, skal prøve å få ordnet rommet i kjelleren iløpet av sommeren når vi har fått inn feriepenger og diverse...

Skrevet

Siden jenta er eldst og skjønner mest, og har sikkert også mest behov for eget rom / bruker kanskje mest tid på rommet, så ville jeg gjort følgede:

- La jenta på broren på 5 år sitt rom

- La bror på 5 år og bror på 2 år dele rom, på jenta sitt gamle rom i samme etasje som dere

Jeg tenker at det vil være den beste løsningen frem til rommet i kjelleren er klart.

Skrevet

jenta er nesten aldri på rommet sitt på dagtid, er gutten som bruker rommet mest...uff ble litt usikker her jeg..at gutta deler rom tror jeg ikke går...hum*tenke tenke*

Skrevet

Kanskje det går an å snakke med barna neste gang de er hos dere og spørre hvordan dere skal løse det for at lillebror skal få rom han også, nå som han er så stor at han trenger eget rom? Enten det ender med det ene eller andre. Vil tro de er gamle nok til å forstå at dere må finne en løsning på det, og kanskje det er enklere for dem å godta når de får være med å bestemme løsningen.

Skrevet

Eller, skulle ikke stå at han "trenger EGET rom", men at han trenger ET rom... altså enten et eget eller et delt rom ;)

Skrevet

ja, får høre med dem om de har noen forslag:P jeg klarer iallefall ikke mere netter uten søvn, jobber 7 dager i uka og må av og til sove på et av de andre rommene for å få en sånn passelig natt med søvn...(mens far ligger inne på det andre rommet med lille gutten vår) :P komplisert!

Skrevet

En 8-åring og en 5-åring kan fint dele rom (med køyeseng?) et par netter i måneden. Evt. kan storebror ligge hos lillebror de nettene det gjelder, og lillebror kan flytte inn til dere igjen de nettene søsknene er der.

Skrevet

Kan ikke 2-åringen sove på søsterens rom alle dager bortsett fra når hun er der da?

Inntil dere finner en annen løsning såklart:) Han bør jo få eget rom etterhvert han også... Uten at søsteren føler seg "utstøtt";)

Skrevet

hva med at 2 åringen sover på jentas rom når hun ikke er der og 2 åringen på deres rom når hun er der fram til dere får ordnet rom.

Skrevet

8 åringen flytter inn med 5 åringen de nettene i måneden det er snakk om at de er der.

Det er jo noe riv ruskende galt om de større barna skulle tenke det var urettferdig, de ser jo at dere ikke har nok rom til alle sammen, og de tenker neppe at det er urettferdig at barnet som er der hele tiden får et rom, og at de barna som er der av og til (og som sikkert har egne rom hos sin mor) må dele noen netter i morgen.

Sånn ordning dere har nå må da virkelig stride mot et hvert barn sin rettferdighetssans, barn pleier å ha veldig godt utviklet sånn.

Dessuten er det ikke for barnet på 2 dere gjør denne forandringen, det er vel mest for dere og den praktiske hverdagen. At tre stykker som er der mest skal dele, og at to som nesten aldri er der, skal ha hver sitt. Det er urettferdig det.

Fremstill det eller som et gode, at dere har vært greie med de så lenge dere kunne, men nå er det ikke praktisk mulig lenger.

Skrevet

Storesøsken kan få felles rom til rommet i kjelleren er klart, det takler de greit, MEN snakk med de først. Forklar HVORFOR.

Min far og samboer slo ut veggen til mitt rom i deres hus, og lagde større rom til hennes datter. Jeg var så godt som aldri der, men i en alder av 9-10 år var det veldig sårt å oppdage at rommet mitt var borte. :/

Frøkna her sov sammen med oss til hun var 19-20 mnd, fordi vi bygde på og ikke hadde eget rom til henne. Så dårlig som vi sov....For vi vekte henne, HVER natt. :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...