Gå til innhold

Seksåring som har uhell hver dag *langt* - trenger råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på seks år som nesten hver dag har uhell, tiss og/ellet bæsj. Det begynte da barnehagen hun gikk i byttet lokale for 2 år siden, før det var hun helt tørr ett år, det er det eneste jeg kommer på som endret seg akkurat da. Hun begynte i ny barnehage i høst, flyttet (dit den nye barnehagen ligger) og fikk en lillesøster i vinter, det hjalp sikkert ikke, men det begynte jo lenge før alt dette. Hun har ikke uttrykt noe negativt annet enn at hun savner den gamle barnehage innimellom. Hun har fått masse nye venner og er snill med lillesøster, selv om jeg regner med hun er litt sjalu. Hun har aldri hatt kontakt med faren sin (hans valg), kanskje er det problemet? Min samboer er flott med henne, men han er jo ikke pappa.

Hun er ellers helt normal, sterk språklig og veldig sosial. Når jeg spør hva som går galt sier hun bare at hun ikke rekker, men hun rekker jo ofte, og det er jo ikke store uhell, hun tisser seg ikke helt ut, bare "skvetter", og det er litt bæsj som kommer, ikke "full pakke" (hun er ikke forstoppet, mesteparten går i do en gang om dagen, i trusa kommer det alt fra bremsespor til en liten klump). Det skjer enten hun er hjemme og leker alene, eller om hun er i full action i barnehagen.

Hun kan gå lenge med våt truse uten å si i fra, jeg ber henne gå og vaske seg og skifte når jeg kjenner lukten, hjelper henne om det trengs, men hadde et lite håp om at hun ville bli bedre om hun måtte fikse opp selv. Det er tydelig at hun ikke liker å ordne opp selv, men ikke nok til at hun husker å gå på do (derfor lurer jeg jo på om det ligger mere bak).

Jeg innrømmer at jeg blir frustrert, prøver å ikke lage oppstyr, men det er hver dag, og siden hun ikke sier i fra stinker jo alt hun har på seg, selv om det bare er bittelitt i trusa. Jeg prøver å forklare at hun er nødt til å si i fra så hun kan bytte klær, og at hun ikke må gå og holde seg, men gå på do med en gang, men det glir visst ikke inn.

Jeg har prøvd alle mulige "belønningssystemer", det fungerte flott da hun først sluttet med bleier, og senere da hun hadde en liten periode med uhell, men nå fungerer ingenting. Jeg har bedt barnehagen sende henne jevnlig på do, men vet ikke om det blir fulgt opp. Er hun på besøk får jeg jo heller ikke passet på. Jeg kan ta henne med på do, men ingenting skjer, og ti min etter har det skjedd et nytt uhell. Hun begynner på skolen til høsten, og det hender jeg spør hva hun skal gjøre da, hun trekker bare på skuldrene, eller sier "gå på do vel". Jeg er mest bekymret for mobbing, en unge som lukte tiss/bæsj er et lett offer, ellers tenker jeg for så vidt at det vil gå over en eller annen gang.

Hun er helt tørr på nettene, vært det siden før hun sluttet med bleier. Skal ta henne til lege for å sjekke at det ikke er noe fysisk, men når det er både bimmelim og bommelom vet jeg ikke hvilke fysiske ting det kan være. Vurderer nesten å la henne gå med Tena eller liknende om det ikke har rettet seg til hun begynner på skolen siden det skjer så ofte.

Er de noen som har opplevd det samme som fant en løsning, eller som kan berolige meg om at det går over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan være en idé å sjekke henne for nyrerefluks i allefall. avføringen burde jo ikke ha noe med det å gjøre da.. men urinen var i allefall det som gjorde at vi fant ut at søstern min hadde refluks.

jeg har det selv også men jeg hadde tydeligere symptomer på uvi og nyrebekkenbetennelse. søsteren min derimot fikk ikke utslag på uvi før de sendte det inn til dyrkning. (husker faktisk ikke om hun fikk utslag der hver gang heller) men de fant refluksen på røntgen med en gang i allefall!

så kan jo være en ide å nevne det kanskje?

søsteren min kjente rett og slett ikke at hun måtte på tisse før det var for sent. og det var heller ikke annet enn småskvetting.

Skrevet (endret)

Dette er som tatt ut fra vår familie! Har helt nøyaktig samme problem som du. Han blir seks nå til sommeren og har uhell hver dag, ikke mye, men nok til at det blir lukt. Har prøvd belønning systemer og alt, men det synker ikke inn. Han viser egentlig liten vilje til å gå på do... Lav kanskje? Utrolig frustrerende og vi aner ikke hva vi skal gjøre. Har vært hos lege som ikke fant noe galt... Vi er også glade for tips.!

Endret av Julestrømpa
Skrevet

Min gutt hadde mye uhell med nummer to, ingen tegn på forstoppelse før vi tok røntgen. Vi begynte da å gi han movicol, og fortsatte med faste do-rutiner, og fikk et nytt liv.

Skrevet

Vi hadde ei jente i bhg en gang og hennes sine foreldra ba oss om å sende jenta på do og hjelpe til siden hun kom hjem med litt av hvert i trusa si. Men det var ikke mulig å følge opp. Hun ville ikke ha hjelp av oss. Til slutt begynte hun å gå på do sånn at vi ikke så. Når vi spurte hva hun skal gjøre tisse eller bæsje - med tanke, at hvis hun skal bæsje, så kan vi komme og hjelpe når hun er ferdig, men det var ikke snakk om noe hjelp fra oss. Jeg tror foreldra jobbet veldig hjemme med å vise hvordan hun må tørke seg. Jeg antar at det var det som var gale der.

Men med sånn skvetting... kan jo være mye bak der. Kjenner ei som glatt kan sitte ved siden av meg og tisse mens vi holder på å pusle for eksempel. Så går hun sånn rundt til noen oppdager det. Og andre ganger springer hun på do. Aner ikke hva det er som foregår i hodene demes.

Men det er jo greit å utelukke at det er nokke gale ihvertfall.

Dette er jo en ting hun skal vokse ut ifra. Ingen av oss går og tisser i trusa. Men man kan bli oppgitt, ja.

Hv som skjer når du følger henne med på do, når hun går selv? og sier at du skal vise henne hvordan hun må tørke osv?

Skrevet

HI her.

Jeg sender henne på do før vi går ut, når vi kommer frem til f.eks kjøpesenter el. og hvis hun ser trengt ut (står med bena nesten i kors, det er for meg et bevis på at hun holder seg alt for lenge, tar som regel litt tid før man må så fælt at man vrir seg).

Likevel kan de da gå 10-15 min så har det skjedd et uhell (da kom det ikke noe når hun var på do rett før). Jeg har vist henne hvordan hun tørker, virker som hun er litt redd for å få på hendene (forståelig nok), men har forklart henne at hvis hun går på do i tide blir det mye mindre "søl" enn når hun har bæsjet i trusa først.

Synes det er vanskelig nå som hun er mye på besøk hos venner og kommer hjem med våte klær og lånt truse (ser jeg må begynne å sende med henne skiftetøy). Hun har jo vært helt tørr, måtte ikke passe spesielt på tidligere, så jeg vet hun kan rent fysisk, derfor jeg lurer på om det kan være noe galt nå.

Skrevet

Dette har vi problemer med hos vår seks-åring også. Dvs, det går i perioder, så i visse perioder kan det være tiss i trusa flere ganger om dagen, mens i andre perioder kan hun gå en uke uten uhell. Jeg vet ikke hva vi skal gjøre med det heller. Og her er akkurat samme mønsteret med at hun ikke sier ifra. Hun kan gå med det i timevis uten å si fra. Hun kan også prøve å gå på do før vi skal ut feks, og ikke få det til. Så, en halvtime etterpå tripper hun rundt med bena i kors.

Utenom dette er hun veldig sosial, språklig flink, moden og skoleklar iflg bhg.

Jeg har tatt opp dette hos både fastlege og helsestasjon, og fastlegen henviste til hs, hs sa at det går forhåpentligvis over. Jaja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...