itb Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Prinsessa mi kom til verden på mandag. Jeg hadde et veldig lett svangerskap og forventet at fødselen også skulle gå fint. Det gjorde den, men jeg har fått noen nye favorittoppfinnelser i forbindelse med fødsel og amming. Ikke alle sykehus tilbyr lystgass lenger, men jeg kommer til å sette himmel og jord i bevegelse for å føde på et sykehus som har dette nestegang også. Mange sier at det ikke fungerer, men det er ikke min oppfatning, selvfølgelig er det like vondt, men du får en sånn herlig "ja, ja" følelse:) Etterhvert forstod jeg at jeg hadde tatt litt i med den lystgassen, da så jeg svevende gyngehester og husket ikke tallene fra 35 og opp.... da forstod jeg at jeg måtte ha noe sterkere og ba om epidural....folk som kommer å sier til meg at "jeg klarte meg uten epidural jeg" kommer ikke til å få noe sympati fra meg, for HVORFOR utsette seg for de smertene når man ikke må! Syntes så himmla synd på de som av ulike grunner ikke kan få denne herligheten. Jeg ventet så lenge som mulig med å få den og fikk den på det perfekte tidspunk, riene etter dette var fremdeles vonde, men med 9 cm åpning klarte jeg nesten å sovne!! Så var det denne amminga da... Alt gikk fint på sykehuset, hun tok bryst og ammet, men jeg ble så innmari sår med en gang! Ja, ja tenkte jeg, det går over. Jeg kom hjem og begynnte å grue meg til hvert måltid, amming var ikke kos og jeg gren meg gjennom øktene noe som førte til at hun ikke spiste nok fordi jeg rett og slett ikke klarte holde henne til brystet lenge nok. Så kjøpte jeg brystskiold og en nye verden åpnet seg! Nå (dagen etter) gleder jeg meg til amminga og vi har det så koselig, hun spiser så fantastisk godt! Hva vil jeg med dette laaange innlegget? Jo, jeg vil si at følg lystgassen, ikke vær for stolt til epidural og ikke tenk at sårheten går over..... hvorfor ha det mer vondt enn nødvendig? (beklager skrivefeil, men det må gå litt fort for noen krever mat her)
peanutts82 Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 wow.. takk for info... lurer litt selv på det med epidural. har hørt at de med tatovering på ryggen ikke kan få det. stemmer det? jeg har en tatovering på høyere skulderblad. Og jeg har sett youtube klipp der kvinnen får epidural men ser ut som hun er i smerte for det om. jeg er også livredd for å sprekke eller at jordmoren blir nødt til å klippe... fy f.... beklager språket... men begynner å få angst .... er det noen som vil lufte ut sine tanker/erfaringer/meninger rundt dette
Nordhagenjentene :) Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 wow.. takk for info... lurer litt selv på det med epidural. har hørt at de med tatovering på ryggen ikke kan få det. stemmer det? jeg har en tatovering på høyere skulderblad. Og jeg har sett youtube klipp der kvinnen får epidural men ser ut som hun er i smerte for det om. jeg er også livredd for å sprekke eller at jordmoren blir nødt til å klippe... fy f.... beklager språket... men begynner å få angst .... er det noen som vil lufte ut sine tanker/erfaringer/meninger rundt dette Det er snakk om ved tatovering der de setter epiduralen, altså nede på ryggen. Men vet ikke OM det er tilfelle at det er slik. (Jeg har tatovering på skulderen, og den kommer jo ikke i konflinkt med nålen)
Nordhagenjentene :) Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 (endret) Ikke alle sykehus tilbyr lystgass lenger, men jeg kommer til å sette himmel og jord i bevegelse for å føde på et sykehus som har dette nestegang også. Mange sier at det ikke fungerer, men det er ikke min oppfatning, selvfølgelig er det like vondt, men du får en sånn herlig "ja, ja" følelse:) Etterhvert forstod jeg at jeg hadde tatt litt i med den lystgassen, da så jeg svevende gyngehester og husket ikke tallene fra 35 og opp.... *ler* Herlig beskrivelse!! Jeg følte meg full, så jeg ba de om å skru av gassen, så jeg fikk kun oksygen, som hjalp meg ved at pumpen klikket når jeg pustet, så jeg kunne telle og konsentrere meg om det. (At jeg fikk en helv... bihulebetennelse av det er en annen sak. ;P) Gratulerer så masse med jenta ♥ Endret 8. april 2012 av Nordhagenjentene :)
itb Skrevet 9. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2012 wow.. takk for info... lurer litt selv på det med epidural. har hørt at de med tatovering på ryggen ikke kan få det. stemmer det? jeg har en tatovering på høyere skulderblad. Og jeg har sett youtube klipp der kvinnen får epidural men ser ut som hun er i smerte for det om. jeg er også livredd for å sprekke eller at jordmoren blir nødt til å klippe... fy f.... beklager språket... men begynner å få angst .... er det noen som vil lufte ut sine tanker/erfaringer/meninger rundt dette Jeg har også bare hørt at det med tatoeringer kun gjelder de med tatoering på korsryggen. Jeg revnet, men tro meg, det merket jeg ingenting til! Jeg merket ingenting da jeg presset henne ut; INGENTING! Det jeg kjente til riene da, og som gjorde at jeg klarte å presse på de riktige stedene var at riene kjentes ut som gode gamle kynnere:) Jeg hadde en fantastisk opplevelse med epidural, men jeg tror mye har med tidspunktet du får den, får du den for tidlig kan fødselen drøye veldig ut. Dersom du tror du vil ha epidural, så ville jeg ha spurt om det gikk ann å gjøre alt klart litt før... du skal ha noe drypp og greier som tar litt tid å gjøre klart... det tok 45 min. fra jeg sa i fra at jeg ville ha til den virkelig begynte å funke.
Gjøkeredet③ Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Jeg hadde tattoering på korsryggen med nummer 1 (den er fjernet med laser nå) men jeg fikk epidural
Nyttårs barn Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 Ville bare si til HI at brystskjold på sikt kan gjøre at stimuleringen blir for liten, dvs lite melkeproduksjon. Jeg brukte også dette i starten, men sluttet etter en mnd ca, fordi bebyen ikke la nok på seg. Eller, gratulerer så mye til deg. Høres herlig ut!
itb Skrevet 9. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 9. april 2012 Ville bare si til HI at brystskjold på sikt kan gjøre at stimuleringen blir for liten, dvs lite melkeproduksjon. Jeg brukte også dette i starten, men sluttet etter en mnd ca, fordi bebyen ikke la nok på seg. Eller, gratulerer så mye til deg. Høres herlig ut! Ja, jeg vet det, og målet er at jeg skal klare meg uten, men desverre så ser det ut til at baby ikke får tak i mine brystvorter...... de blir litt flate med brystsprengen, men når sårheten har leget seg nå så skal vi prøve igjen:)
Sjøbanan82 Skrevet 9. april 2012 #9 Skrevet 9. april 2012 Gratulerer HI. Jeg er gavid for andre gang. Termin i okt/Nov. Første fødsel fikk jeg lystgass. Følte ikke at det fungerte noe særlig. Jeg ønsket epudiral, men fikk det ikke. Fødte i København. Åpningsfasen var forferdelig. Helt jævlig. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke takker ja, dersom man får tilbud. Ang brystskjold. Jeg brukte det i 7mnd. Orket ikke sårhet og smerte. Litt stress med å koke de etter hver gang, og så om natten ble de borte i sengen. Hehe :-D
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #10 Skrevet 9. april 2012 Hei. Har ammet 3 unger så til sammen over 3 år. Har fungert litt som ammehjelp i vennekretsen vår. Det som har slått meg er at de på sykehuset er veldig bestemt på hvordan du skal gjøre det. Jeg får ikke ligge å amme babyen på sykehuset, de vil man skal sitte godt opp og bruke ammepute. Men for meg funker det best å ligge å amme i begynnelsen. Man blir sår, dessverre. Fikk bare 4 mnd stopp mellom mine to minste men begynte å blø bare 4 timer etter at babyen var født. Men det som er sykt, som få førstegangsammere vet er at smerten går plutselig over. Det tar nesten en uke å herde de, men herregud så godt det er når du setter deg for å amme, gruer deg til babyen kommer i nærheten av puppen så verker det plutselig ikke. Det skjer faktisk plutselig. å etter det så blir det ikke et problem før babyen har tenner og rett og slett biter deg. Amming er jo enkelt, så du slipper alt av koking og planlegging. Puppen er alltid med så ungen kan alltid få en liten skvett. Det jeg prøver å si er at mange bruker brystskjold men ikke særlig smart. Den smarteste måten er å bruke den enkelte ganger du ammer, men også amme uten. Da får puppen litt "fri" så blir puppen herdet og du slipper alt av det andre styret. Masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #11 Skrevet 9. april 2012 Pluss en god feit krem er alltid godt å smøre en sår brystvorte med... Et must...
Nummer tre <3 Skrevet 10. april 2012 #12 Skrevet 10. april 2012 Jeg er absolutt ikke imot epidural men det er jo forbundet noe risiko ved å ta det, så derfor vil jeg prøve å unngå det denne gangen også... Men man vet jo aldri hvordan fødselen blir og noen trenger det jo virkelig..
itb Skrevet 10. april 2012 Forfatter #13 Skrevet 10. april 2012 Hei. Har ammet 3 unger så til sammen over 3 år. Har fungert litt som ammehjelp i vennekretsen vår. Det som har slått meg er at de på sykehuset er veldig bestemt på hvordan du skal gjøre det. Jeg får ikke ligge å amme babyen på sykehuset, de vil man skal sitte godt opp og bruke ammepute. Men for meg funker det best å ligge å amme i begynnelsen. Man blir sår, dessverre. Fikk bare 4 mnd stopp mellom mine to minste men begynte å blø bare 4 timer etter at babyen var født. Men det som er sykt, som få førstegangsammere vet er at smerten går plutselig over. Det tar nesten en uke å herde de, men herregud så godt det er når du setter deg for å amme, gruer deg til babyen kommer i nærheten av puppen så verker det plutselig ikke. Det skjer faktisk plutselig. å etter det så blir det ikke et problem før babyen har tenner og rett og slett biter deg. Amming er jo enkelt, så du slipper alt av koking og planlegging. Puppen er alltid med så ungen kan alltid få en liten skvett. Det jeg prøver å si er at mange bruker brystskjold men ikke særlig smart. Den smarteste måten er å bruke den enkelte ganger du ammer, men også amme uten. Da får puppen litt "fri" så blir puppen herdet og du slipper alt av det andre styret. Masse lykke til Det er det jeg har tenkt til å gjøre, litt med og litt uten... tror ikke det skal bli noe problem med sugeteknikken.... men foreløbig, hvis jeg ammer uten, så må jeg dra hudfiller ut av munnen hennes etterpå.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå