Gå til innhold

Vil dere si dette er en god "plan"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen utdanning utover videregående, men har fast jobb. En jobb jeg ikke trives så godt i, men den er grei. Det er bare deltid, men blir 100% til høsten.

Jeg har samboer og vi har en datter på 2 år. Jeg har et sterkt ønske om at neste barn skal komme snart. Vi skal ikke starte prøving før jeg har fått 100% stilling, men jeg har veldig lyst til å begynne å prøve da. Da blir de relativt tette, men ikke for tette.

Jeg vil også ha en utdanning, men jeg har lyst til å ta det over nett. Det tar litt lenger tid, men det gjør meg ikke noe. Når jeg er ferdig med det første året så kan jeg begynne å søke på jobber innen det jeg utdanner meg i og fortsette studiene i det tempoet som passer meg. Da kan jeg kombinere barn, nytt barn, jobb og studier alt etter mitt tempo.

Ferdig med studiene blir jeg, men vi lever da godt i mellomtiden siden samboeren min tjener greit.

Hva syns dere, høres dette gjennomførbart ut?

Videoannonse
Annonse
Gjest peacock
Skrevet

Tja, tror du må gjennomføre noe mer enn bare et års deltidsstudier for å kvalifisere til noe mer enn ufaglærte jobber! Spørs hva du vil jobbe med, men mange jobber krever en gjennomført bachelorgrad, eller i hvert fald at du er godt i gang med utdanningen (ikke bare færdig med 15 studiepoeng, som du vil være etter et halvt år på deltid).

Det tar 6 år å gjennomføre en bachelorgrad på deltid, der du bruker 20 timer pr. uke. Nå ved jeg ikke hvor gammel du er og hva du ønsker å studere, men spørsmålet er om du ønsker å binde opp 20 timer i uken i 6 år? Jeg hadde hellere slitt litt økonomisk i 3 år og studert full tid (og jobbet deltid slik som du gjør nå dersom du klarer det - det gjorde jeg). Lånekassen har veldig fine ordninger om du skulle få barn i løpet av studietiden (ca 90.000 i stipend fordelt over 44 uker - skattefritt). Du får kjapt tjent inn det tapte med den høyere lønn du får som utdannet :-)

Lykke til!

Skrevet

Det er en bachelor jeg skal ta, på deltid over nett.

Det er ikke mulighet for meg å ta utdanning her vi bor og vi vil ikke flytte. Dette føler jeg gir gode muligheter til å kombinere familieliv og studier. Og siden vi ikke skal flytte så er det enten dette eller ingen studier. Og at det går over seks år gjør meg ikke noe. Og jeg kan begynner å søke litt mer utfordrende jobber jo lenger jeg kommer ut i studiene.

HI

Gjest peacock
Skrevet

Det går an å studere fulltid på nett også :-) På BI har de nettstudier med samlinger en eller to gange i semesteret (helgeseminarer). Jeg tok et enkelt fag på nettstudier, og det var ikke strengt nødvendig å være der. Nettstudielærene var veldig gode til å følge opp virtuelt, og tror også det var en del grupper (som jeg ikke var med i siden jeg jo gikk på skolen ellers).

Skrevet

Skal sjekke ut litt tenker jeg. Men jeg er veldig veldig motivert og han en samboer som støtter meg fullt ut! Det kommer til å bli tøft og slitsomt til tider, men jeg gleder meg til å sette i gang. Og jeg har en "fleksibel" jobb hvor det er lett å få fri til eksamen og lesing når det trengs.

HI

Gjest peacock
Skrevet

Det hørtes bra ut, da kan du kanskje også jobbe litt ekstra i ferier og begynnelsen av semesteret :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...