Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Jeg har to unger som til høsten vil være 1 og 3. klassinger. Eldstemann har gått på SFO nå, men hater det og ber om å få slippe. Saken er den at jeg jobber til kl 17 hver ukedag. Skoleveien hjem er fin og trygg, de greier fint å låse seg inn hjemme selv. Mannen min jobber skift og vil nok være hjemme 50 % av dagene. Men omtrent annenhver dag vil altså ungene da være alene hjemme fra skoleslutt frem til ca 17:30. Jeg kjenner mine egne unger og synes det er et ansvar de er klare for. I og med at eldste misstrives på SFO mener jeg dette er en god løsning. Men hva mener dere? Det er jo ofte lett å ikke greie å se utenfor sin egen boble, ville dere reagert dersom naboungene deres på ca 6 og 8 var alene hjemme noe timer hver dag?
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Jeg tenker at de aller fleste av oss er jo vokst opp uten SFO, men med to arbeidende foreldre. En av lærerne jeg jobber med kunne fortelle at hennes barn hadde gått hjem alene allerede i fra de gikk i barnehagen. Barnehagen var da nesten rett bak huset deres og unger begynte jo ikke på skolen før de var 7år den gangen.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Hvis ungene sprang gatelangst ute, uten nok klær på seg, eller kom sultne hjem til naboer eller lignende i flere timer alene fram til foreldrene kom hjem, ja da ville jeg (og har) ringt barnevernet. Men hvis ungene er forstandige, og kan ta ansvar for seg selv, kle på seg nok hvis de er ute, ta seg litt mat selv når de kommer hjem og kanskje ikke minst la være å krangle ;-) En alene er oftere lettere enn to så nære i alder (selv erfart ;-) Du kjenner dine egne barn, og hvis du kanskje allierer deg med noen naboer, som kan si ifra hvis de mener at ungene ikke klarer seg godt, kanskje kan komme en liten tur innom i ny og ne i førsten, så kan dette også gå heeeelt fint :-)
Gjest Verpehøna Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Jeg var alene hjemme noen ganger da jeg gikk i 1. klasse (var jo da ett år eldre enn dine) men det gikk kjempefint! Var også alene når jeg gikk i 2., 3. osv, har aldri gått på SFO. Visste at jeg bare kunne ringe mamma eller pappa på jobben dersom det var noe. Husker at jeg gjorde lekser og hørte på radio og trivdes godt med det
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 Helt greit synes jeg. Du kan jo alltids bestille plass på sfo senere om det skulle bli aktuelt, for en eller begge ungene, visse dager i uka osv. Jeg tror barna kan vokse på ansvaret med å være alene hjemme. Jeg ville nok ha sørget for at de hadde tilgang til telefon (mobil?), så de kunne ringe om det var noe, de ble redde etc. Spesielt hvis eldste har utrykt ønske om denne løsningen så viser du at du tar hennes ønsker og behov på alvor.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #6 Skrevet 8. april 2012 Vel, du kjenner dine barn best. Men, synes kanskje 17.30 var litt lenge. Slutter de ikke rundt 14.00 eller før i 1. klasse?
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #7 Skrevet 8. april 2012 Jeg synes det skal gå bra! Vi var også hjemme alene. Og den gangen hadde vi i micro hvor vi kunne varme opp maten-det vil si vi brukte gassovn!!! Og det gikk bra det også. Man "vokser" på det å være selvstendig.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #8 Skrevet 8. april 2012 Her slutter de i førsteklasse kl.13.15 fire dager og kl.13.00 en dag. Jeg ville ikke latt en førsteklassing vært hjemme helt frem til 17.30 selv med eldre søsken. Ville hatt SFO første året og kanskje kuttet det i 2.klasse
Mandalas Skrevet 8. april 2012 #9 Skrevet 8. april 2012 Akkurat dette håper jeg vi også kan gjøre fra høsten av. Mine vil da være en 1.klassing og en 4.klassing. Eldste er litt umoden, han ligger nok etter ca ett år. Eldste går nå selv hjem fra skolen (han misliker også sfo sterkt), og begge barna har vært alene hjemme i litt over en time av gangen. For oss vil det ikke bli så mange timer som hos dere da. For 600 kr kan yngste gå på sfo frem til eldste slutter på skolen, som er rundt kl 14. Jeg er hjemme 15.30. Det er jo veldig lenge å være hjemme til 17.30, og yngste slutter vel tidligere enn eldste? Her har hvertfall skoledagen økt fra 1. til 3.klasse. Men likevel, jeg tror barna har godt av det ansvaret så lenge de selv føler seg trygge på situasjonen
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. april 2012 #10 Skrevet 8. april 2012 Bare for å ha sagt det, ikke alle skoler praktiserer samme åpningstider. Hos oss går alle elevene fra 1.-4. på skole 4 dager i uka, fra kl 9-14.30.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #11 Skrevet 8. april 2012 Jeg kan bare utale meg om egne erfaringer fra da barna var på den alderen. :-) Jeg synes 3 klassingen kan få prøve seg på å være hjemme alene etter skolen, men at 1 klassingen er for liten. Ville du latt 1 klassingen vært helt alene så mange timer? for 3 klassingen er ikke stor nok til å brukes som barnevakt, i tillegg fratar du eldste mulighet til å bli med venner hjem fordi minste ikke kan være helt alene. Du kjenner så klart din 1 klassing best, men min erfaring er i hvertfall at ett så lite barn ikke er moden nok til å være alene så lenge.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. april 2012 #12 Skrevet 8. april 2012 Jeg er en av de som ikke er redd for å la barna være litt alene hjemme, og her har barna fått prøve seg ale hjemme i 15-20 min først fra ca 5,5-6 års alder. På det lengste har de eldste (7,5 og 9,5 år) vært alene hjemme i ca 2 timer, men det synes jeg faktisk var i lengste laget for spesielt yngste. Nå vet jeg ikke når skoledagen til dine barn er slutt, men her er de som regel ferdig rundt kl 13-13.30. Om dine barn slutter så tidlig også, så synes jeg faktisk det er altfor lenge for barna dine å være alene hjemme når de er så små. Eldste din klarer det sikkert, men er i yngste laget. Minste er altfor liten etter min mening. Hadde det vært snakk om en liten time, ok, helt greit, men kanskje opp mot 4 timer? Nei! Men hva med en mellomting da? De fleste SFO har deltidsplasser der man enten kan velge reduser tid, eller plass på bestemte dager. Da kan jo barna slippe SFO de dagene pappaen er hjemme, men være der når pappaen ikke er hjemme. Så kan du heller se an etter jul eller mot påske igjen neste år om eldste kanskje kan slippe, men minste ville jeg hatt på SFO uansett.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #13 Skrevet 8. april 2012 Ville nok ikke sluppet 1klassingen alene hjem, men 3 klassingen er gammel nok. Sfo er vel ikke åpen til 17.30 så hvordan skal du løse det?
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #14 Skrevet 8. april 2012 Jeg ville ikke gjort det. Synes 17.30 er lenge og til høsten/vinteren hvor det er mørkt fra ganske tidlig på ettermiddagen.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #15 Skrevet 8. april 2012 Jeg syens det er uforsvarlig å la en 6 åring være alene hjemme opptil 4 timer. Men en ting jeg tenker på er ikke at de skal skade seg e.l. Men hva hvis de har opplevd noe trist på skolen, noe de har lyst å snakke om, bli møtt av en voksen e.l. En ting er at de kommer hjem til tomt hus, men opptil 4 timer??? Jeg ville aldri gjort selv om man er trygg på egne barn.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #16 Skrevet 8. april 2012 Nå går mine gutter i 2.klasse og 5.klasse og her har det ikke vært aktuelt å la begge være alene hjemme etter skolen før nå. Eldste sluttet på sfo når ha skulle i 3.klasse og har hele tiden klart seg fint, han har flere klassekamerater i gaten og alltid noen å leke med. Jeg synes ikke det var riktig at han skulle få "ansvar" for lillebror når han begynte på skolen, for det var sånn det ville blitt. Da ville eldste gått i fjerde klasse, hatt venner å besøke osv også ville lillebror hengt seg på, det blir feil for begge to. Når lillebror begynte i 1.klasse var det en gutt i klassen hans som ikke brukte sfo, ellers gikk alle guttene i klassen der. Det var der de lekte, dannet vennskap og relasjoner som skal vare grunnskolen ut, jeg synes det ble veldig feil at han da skulle henge med storebror og hans venner istedenfor å være på sfo der alle hans klassekamerater var. Så her har lillebror gått på sfo (og trivdes der) helt til nå, har akkurat sagt opp plassen hans så han slutter 1.mai. Nå går de i 2.klasse og det er flere i klassen hans som slutter på sfo denne våren så han er ikke den enste som ikke er der. Han er også en veldig selvstendig og ansvarsfull gutt som fint klarer seg selv. Her er de alene etter skolen tre dager i uken frem til kl halv fire-fire.
Mandalas Skrevet 8. april 2012 #17 Skrevet 8. april 2012 Det kommer kanskje endel an på hvordan man bor, og hvordan barna er selvsagt etc. Her er det uansett ikke aktuelt at storebror henger rundt med venner etter skoletid, så han blir evnt bare glad for å ha lillesøster med seg hjem.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #18 Skrevet 8. april 2012 Det kommer kanskje endel an på hvordan man bor, og hvordan barna er selvsagt etc. Her er det uansett ikke aktuelt at storebror henger rundt med venner etter skoletid, så han blir evnt bare glad for å ha lillesøster med seg hjem. Hvordan bor man om en 3. eller 4.klassing ikke kan være ute å leke med venner etter skoletid? Er det fordi man bor alene midt i skogen, eller er det fordi man bor midt i byen? Hvor gamle må barna være for å leke med venner etter skoletid da? Ikke for å være slem, men det høres da fryktelig kjedelig å gå hjem fra skolen og bare være alene inne i huset til mamma kommer fra jobb. Da må det være bedre å være på sfo hvor det er noen å leke med, muligheter til å være ute osv.
Mandalas Skrevet 8. april 2012 #19 Skrevet 8. april 2012 Hvordan bor man om en 3. eller 4.klassing ikke kan være ute å leke med venner etter skoletid? Er det fordi man bor alene midt i skogen, eller er det fordi man bor midt i byen? Hvor gamle må barna være for å leke med venner etter skoletid da? Ikke for å være slem, men det høres da fryktelig kjedelig å gå hjem fra skolen og bare være alene inne i huset til mamma kommer fra jobb. Da må det være bedre å være på sfo hvor det er noen å leke med, muligheter til å være ute osv. Jeg skrev tidligere at sønnen misliker sfo sterkt Så han vil ikke heller være der nei. Og det er ikke jeg som bestemmer at han ikke får leke med noen etter skolen, men han har ikke interessen av det etter endt skoledag. (Det er hvertfall ekstremt sjelden). Fra høsten begynner han dessuten på en privatskole der det kommer elever fra ulike kommuner, så sannsynligheten er liten for at han har noen i klassen i umiddelbar nærhet. Altså, mange sammenhengende grunner Men ute i hagen kan han fint være å leke altså. Men nettopp pga dette tror jeg han hadde funnet stor glede i å ha med søster hjem etter skolen.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #20 Skrevet 8. april 2012 Jeg er litt i samme situasjon som HI. Eldste barnet mitt starter i 3 trinn til høsten, yngste starter 1 trinn til høsten. Jeg og/eller mannen er normalt hjemme mellom kl 1615-1700. Barna bruker 6 minutter å gå fra skole og hjem. Vi bor i trygt etablert villastrøk med trygg skolevei der de ikke trenger å krysse kjørende vei for å komme hjem. Jeg jobber 7 minutt med bil hjemmefra. Vi har tenkt at eldste skal kunne gå fra SFO kl 1600, da er hun hjemme litt før oss. Jeg spurte hva hun ville gjøre når hun kom hjem og da sa hun lekser eller leke litt på rommet evt tv. Yngste skal hentes av oss voksne minst gjennom hele første trinn. Det ansvaret skal den eldste slippe.
PRobert Skrevet 8. april 2012 #21 Skrevet 8. april 2012 Synes nok eldste kan klare det fint, er bare å legge klar litt mat i kjøleskapet f.eks, så er matproblemet løst.
Vossafår Skrevet 8. april 2012 #22 Skrevet 8. april 2012 Min eldste turte ikke være hjemme alene før 4 trinn, mens nr 2 og 3 er helt avslappet til det hele. Fra høsten blir de enkelte dager alene fra 14.30 når de kommer med bussen og til kl 16.00. 5, 3 og 1 klassing. Ser ikke på det som et problem.. Ikke om det bare skulle vært 3 og 1 klassingen heller.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #23 Skrevet 8. april 2012 HI her. Takk for mange svar. Vi har ikke helt løst kabalen ang dette, er heller på idestadiet enda. Hun i 3. klasse skal garantert ut av SFO og kommer til å være alene hjemme. Skolen er ferdig kl 14, pluss at det 2 dager i uken er leksehjelp som varer i rundt 1 time. Mannen min jobber 30 meter fra huset våres, men han kan jo ikke holde øye med dem. Derimot kan de gå til ham dersom de skulle føle behov for det.. Ang mat så er det ingen av dem som sulter ihjel ved brødboksen, det er min minste bekymring. Jeg ser den med at det faktisk er enklere med en hjemme enn to, det vil nok faktisk by på det største problemet slik jeg ser det nå, krangling... Hmmm, nei vi får se hva det blir til. Men tusen takk for svar ihvertfall
MrsMilla Skrevet 8. april 2012 #24 Skrevet 8. april 2012 Tror det burde gå kjempegreit om ungene deres er sånn nogenlunde selvstendige. Et tips er å ha en telefon i heimen lett tilgjengelig slik at de kan nå dere om det er noe. Kan også være greit å gjemme unna snop etc, men la maten være lett tilgjengelig hehe. Mi åtteåring har gått hjem selv normalt sett, og tidvis vært hjemme alene noen timer etter skolen om jeg var borte på butikken eller noe. Hun har hatt med seg telefonen og jeg har gjerne skrevet en lapp til henne siden jeg vet hun er veldig distre og lett kan glemme at hun skal ta seg ei brødskive og gjøre lekser... Hun har egentlig sfo, men slutter der nå i 4klasse. Har gått veldig fint :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå