Gå til innhold

To tette, rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen spørsmål angående rettigheter i tilfelle graviditet når man kommer tilbake jobb. Jeg jobber til daglig i en fulltidsjobb, nettopp kommet ut av permisjon. Jeg har da vært ute av jobb 8 måneder med sønnen min og fra jeg var 3 måneder gravid har jeg vært ute i svangerskapspermisjon grunnet at min egen jobb ikke kan tilrettelegge for graviditet mer enn da 3 måneder.

Nå har jeg ikke store planer om å utvide min lille familie med det første, men spørsmålet om det kom en til har begynt å surre.

Ifølge min egen jobb kan jeg ikke bli gravid før jeg har jobbet 6 måneder, ellers har jeg ikke rettigheter på penger. Nå vet jeg jo via nav at foreldrepermisjon teller som jobb. Men svangerskapspenger da? Har jeg ikke rett på dette igjen? Når eneste grunn til at jeg ikke var i jobb lenger var på grunn av arbeidsoppgavene.

Kan jo så klart bare spørre nav, men de begynner å vri seg unna med engang, INGEN skal røre pengene dems ;)

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden jeg jobber i nav kan jeg faktisk svare på spm ditt. Likevel velger jeg å vri meg unna for det er jo slik som du sier, jeg vil ikke du skal ta pengene jeg anser som mine....

Skrevet

Svangerskapsperm teller også som jobb og gir opptjening til foreldrepenger, noe du enkelt selv kan sjekke på nav.no, uten å måtte føle at de fæle NAV ansatte er livredde for at du skal ta pengene de behandler som om det er deres egne...

Skrevet

Jeg vil tro svangerskapspenger teller på lik linje med sykepenger og fødselspenger(på lik linje med vanlig jobb), så det skulle ikke spille noen rolle hvilken ytelse du skulle fått før evt nye svangerskapspenger/fødselspenger.

Du har vel uansett fått fødselspenger de siste månedene, og de teller jo på lik linje som vanlig jobb, og du skulle jo derfor ha krav på det samme som ved forrige svangerskap.

Jeg kan da heller ikke forstå at det skulle være nødvendig å jobbe 6 mdr før nye rettigheter er inntjent. Dette gjelder nok kun dersom du har brukt opp det året med sykepenger (karantene/ny opptjening for å ha krav på ny sykepengeperiode etter endt år er 26 uker).

Hilsen ei som har fått to tette snart 3 ganger:-)

Skrevet

Foreldrepenger tells som vanlig arbeid ja. Kan ta meg selv som eksempel: jeg var sykemeldt 2 mnd før jeg gikk i permisjon, ferdig med permisjon i mai 2011, så rett i sykemelding, ( skal bytte yrke). Mine sykepenger er nå " brukt opp i juni 2012.Hadde ikke foreldrepengene tells som vanlig lønn kunne jeg ikke fått sykepenger rett etter permisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...