Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #1 Skrevet 7. april 2012 Hva tenker du er (øvre) alderen til en ung mor? Og når er man en gammel mor?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #2 Skrevet 7. april 2012 Ung mor: under 23 (25) år Gammel mor: over 38 (36) år
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #3 Skrevet 7. april 2012 Tenker jeg virkerlig ikke over gitt Mødre er mødre mener jeg, uansett alder
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. april 2012 #4 Skrevet 7. april 2012 Jeg tenker at man er ung når man er under 23, og for ung når man er under 18.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #5 Skrevet 7. april 2012 Jeg er selv 21, blir 22 rundt termin med min første. Jeg tenker ikke at jeg blir en ung mor, selv om jeg selvfølgelig er usikker på mye som de fleste andre førstegangsfødende. Kanskje mødre under 20 er unge? Vanskelig å si.. Har ikke noen sterk formening om det egentlig, har vel mye med modenhet og livssituasjon å gjøre også. Mødre over 35 vil jeg kanskje si er "gamle", selv om det absolutt ikke trenger å være noe negativt.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #6 Skrevet 7. april 2012 I mine øyne er man ung mor når man blir mamma som tenåring.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #7 Skrevet 7. april 2012 Jeg er 38 og venter mitt første barn, men føler meg absolutt ikke som en gammel mor!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #8 Skrevet 7. april 2012 Synes det er veldig vanskelig å sette ett tall på , for det er flere unge (deriblandt meg selv) som ikke har en personlighet som tilsvarer alderen. Jeg har alltid vært voksen for alderen og aldri blitt tatt for min egen alder. Jeg har endt opp med en partner som er 9 år eldre enn meg og venter mitt andre barn nå i begynnelsen av 20 årene. Noen modnes raskt, andre ikke. Men, om jeg skal sette ett tall på ung mor havner jeg faktisk i kategorien selv som jeg ikke føler jeg passer inn i. Ung mor : Under 25. "eldre" mor: over 35 som første gangs. "Gammel" mor: 40 som første gangs.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #9 Skrevet 7. april 2012 Jeg ble mamma da jeg var 17 år, og taklet situasjonen helt normalt vil jeg tro.. Men jeg føler det er negativt å bli kalt "ung mor", det blir på en måte stigmatisering. De fleste førstegangsfødende er usikre i starten, man vet jo ikke alt, og kan heller ikke lese seg til hvordan man håndterer en baby. Men jeg vil si at i dag så er man unge foreldre hvis man er under 23, det er jo under gjennomsnittet. Før var det mer normalt å få barn ung, da ville ikke folk kalt deg en ung mor hvis du var 19 år og hadde baby. Jeg vil tro at det går på modenhet og livsituasjon hvordan man takler å få barn, alder er omtrent bare ett tall. Jeg vet om noen på min alder med barn som f.eks er mye på fest og har en del barnevakt.. Da mener jeg ikke de er modne nok til å ha barn. Men det er jo uansett alder, man er ikke moden nok hvis man må ut hver helg, og trenger barnevakt støtt og stadig. Barnet mitt har aldri hatt barnevakt, og jeg har ikke engang hatt lyst til å dra "på fylla" etter at jeg fikk barn. Så min mening er at det går på modenhet, ikke alder.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #10 Skrevet 7. april 2012 Ung mor under 18år Gammel mor over 30år Er selv i katogorien gammel mor
Alexander's Mamma Skrevet 7. april 2012 #11 Skrevet 7. april 2012 har les et sted at den offesielle grensen for ung mor er under 26, men etter min mening er ung mor under 19 ^^
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 Jeg var 16 da jeg fikk første og 22 med andre, så vil påstå jeg er ung mor hvertfall. Nå er jeg over 30 og ser på de som er under 23 som unge mødre og de som er over 38 som eldre mødre, ikke gamle!
Netti*** Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 (endret) Er enig i under 23 og over 36. Ble gravid som 19 og følte meg ung. Nr 2 og 3 når jeg var 25. Følte ikke at jeg var ung mor da, men ung flerbarnsmor. Nå er jeg akkurat over 30 og ser veldig klart at jeg var ung mor første gangen. Selv om jeg hadde bodd alene fra jeg var 16. Og var veldig selvstendig. Nå er jeg voksen mamma, nesten litt gammel :-) Endret 7. april 2012 av Netti***
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #14 Skrevet 7. april 2012 Ser at eldre mor er mer passende. Og er enig i at alder bare er tall, likevel har jo mange en tanke om hva som er ungt og ikke. Selv er jeg 21 og venter mitt andre barn til sommeren. Mange vil si jeg er ung mor, men føler meg ikke så veldig ung. Også syns jeg at ung mor ofte blir brukt i en negativ sammenheng, så har ikke så veldig lyst til å bli identifisert med det heller. Men jeg føler jo et lite press om å vise at jeg duger minst like bra som de som er eldre enn meg, kanskje spesielt ovenfor bekjente og de ansatte i barnehagen og på helsestasjonen. Føler at jeg må leve opp til noe som jeg kanskje ikke hadde trengt om jeg hadde vært eldre. HI
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 7. april 2012 #15 Skrevet 7. april 2012 Jeg er enig i at modenhet spiller veldig inn. Jeg var akkurat fylt 23 da småen kom, og jeg syns ikke jeg er en ung mor. Samboeren min er et år yngre enn meg, og jeg husker han sa en gang ang det å gå på byn/fest "Du er forbi det stadiet der du, du har ikke det behovet lengre". Nå har jeg aldri vært noe spesielt glad i alkohol, men jeg tok meg en fest 1-2 ganger i mnd (jeg har jobbet i utelivsbransjen i helgene). Det han mente var at jeg hadde modnet til å legge det livet jeg hadde på hyllen, for å sette familien først. Han derimot er litt tregere, noe han også innrømmet selv Selvfølgelig er man en ung mor om man er under 20(syns jeg),men det er pga alderen, ikke pga personligheten. En jente på 16 år er en ung mor, selvom hun er mer moden enn en på 26. Når mensen slutter å komme er man for gammel, hehe...satt liiitt på spissen selvfølgelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå