Gå til innhold

hvor tidlig kan man si at barnet er kjevhendt!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang lilletuppa på snart 16 mnder får en penn eller blyant så tar hun å bruker vestrehanda...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 3 år og bruker venstre og høyre om hverandre, blir spennende å se hva hun velger etterhvert. Mange som bemerker at hun bruker venstre mye.

Sønnen min som nå er 11 trodde vi skulle bli venstrehendt siden han både spiste og tegnet med venstre til han var godt over 2 år, men han er høyrehendt.

Ingen av oss foreldre er venstrehendt da, og ingen andre i familien heller så jeg regner med at lillesøster her blir høyrehendt hun også, det er jo arvelig. De kan tegne o.l. med "feil hånd" ganske lenge.

Skrevet

Vet ikke hva som er "regelen", men jeg har to keivhendte barn. Med eldste (nå 9 år) snakket vi om det tidlig (fra halvåret ca), men var jo usikker. Eksperimenterte med å legge skjea i høyrehånda hennes osv, men hun byttet konsekvent. Hun ble venstrehendt.

Med yngste (nå 3 år), var jeg ikke i tvil da hun var ca ett år gammel. Kjente igjen alt fra måten eldste var på i samme alder. Byttet konsekvent hånd hun også, hvis vi la bestikk, blynt etc i høyre hånd.

Skrevet

Jenta mi er 11 mnd og bruker konsekvent venstre til alt. Bytter til venstre hvis hun får noe i høyre. Spent på hvordan det blir til slutt.

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Jeg vet ikke om d vil forandre seg, men gutten vår er 22mnd og har brukt venstrehånda konsekvent fra han var litt over et år. Den eneste kjevhendte i vår familie er faren til mannen min. Har nok arvet det derifra.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ser at hun velger å bruke venstre handen selv uansett hva hun gjør. Hun sutter på venstre tommel,drikker stødigst med venstre,tegner og ved prøving med å kle på seg selv er det venstre som dominerer.

ingen av åss er venstrehendt... mn det har jo ingenting å si så...

Gjest mela<3
Skrevet

Her bruker minstemann også venstrehånden ofte, mer enn høyre. Storebror fulgte vi også med, men så ikke at venstrehånden ble særlig mer brukt enn høyrehånden. Han er høyrehendt.

Vi mistenker helt klart at det kan bli noe her. (Far til begge er kjevhendt)

Blir spennende når vi kan begynne å småteste om han har arvet dysleksien til far, gruer mer til det. Ser hvor slitsomt det er å ha det.

I tillegg mistenker deler av familien at lille luringen har ADHD allerede pga høyt aktivitetsnivå, haha!

Spennende barneår i møte;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...