Gå til innhold

Hva er viktigst for deg ved valg av navn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har diskutert dette med navnevalg med venner, og jeg ser at det er veldig forskjellig hva man tar hensyn til når man velger navn (utenom at man liker selve navnet). En venninne er veldig opptatt av at navnet matcher navnene til resten av familien, en annen venninne er mest opptatt av at navnet fungerer internasjonalt. En tredje venninne synes betydning av navnet er viktig. En synes det er viktig at navnet ikke blir for søtt. Selv synes jeg det er fort gjort og glemme at fornavnet skal sammen med et etternavn, og at helheten og klangen er viktig.

 

 

Hva er de viktigste faktorene når du skal velge navn på ditt barn? Hva er det som gjør at du avskriver enkelte navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste for meg er jo selvfølgelig at vi skal like det begge to:) men tenker mye på at det skal passe til etternavnet:) så tenker jeg på at barnet skal hete det hele livet, ikke bare som baby:)

Det som gjør at jeg avskjærer enkelte navn er f.eks hvis noen jeg kjenner godt, velger det navnet før meg, eller hvis det blir for populært:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover at vi liker navnet, så er vel det viktigste at det er et sjeldent navn og at det passer sammen med søsknenes navn og etternavn. Det bør også være internasjonalt, men det skjer egentlig automatisk her siden navnene vi liker gjerne er av latinsk, romersk, gresk eller hebraisk opphav. Gjerne ha en tyngre historisk bakgrunn også, men ikke strengt tatt avgjørende.

 

Ligger navnet på noen lister utgår det tvert.

 

Snuppas navn er det et tyvetalls kvinner som bærer i litt forskjellige former. Podens navn er det et par hundre som har (over hundre av disse har kommet etter 2004 da han ble født). Navnene vi vurderer til neste er det under en håndfull som bærer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst at det er fint, og både jeg og samboer liker det, også betydning har noe å si for meg, men jeg liker ikke navnet fordi det har fin betydning, men liker det mer hvis betydningen er veldig fin. Egentlig ikke så opptatt av hvor mange som heter det eller om det er kjempesjeldent, men er det sånn at jeg kjenner flere som har det navnet eller det ligger på absoludt ti på topp så utgår de gjerne.

At de klinger godt til Etternavnet er jo også et kriterie, men ikke det viktigste av dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er for vanlig og at det passer hele livet ville nok vært det aller viktigste for meg. Selvom det er mye å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører oppkalling, så for oss er det viktigste at navnet har en historie og en forbindelse til et menneske vi kjenner og setter pris på. Ellers har jeg noen kriterier, som at navnet helst bør ha bare en skrivemåte og at det ikke er så populært at man skjønner omtrent hvor gammel personen er basert på hva han/hun heter, og at navnet ikke indikerer noe spesielt i forhold til personlighet eller ytre karakteristikker hos barnet (som for eksempel Lykke eller Veslemøy). Skal selvfølgelig passe hele livet, og helst ikke være sukkersøtt eller prinsessete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst at det IKKE ER TOPPLISTENAVN!

Topplistenavn er veldig gjerne fine navn, dog blir de stikk motsatt bare av det faktum at de står på en toppliste som gjør at navnet mister det unike og egne. Klarer bare ikke å forstå de som ønsker at barnet skal hete det samme som 5 andre i barnehagen kommer til å hete.

 

I tillegg er det viktig for meg at navnet er tidløst, at det ikke vil høres ut som eller være i samme sjanger som navn som Ragnvald høres ut for oss i dag i forhold til det det kanskje gjorde for 100 år siden da folk syntes det var fint.

 

Og helt til slutt så må det jo være noe som begge parter er enige om, og jeg sier bare kjære gud, for vi kommer aldri til å bli enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... også bør det helst samtidig være litt internasjonalt slik at det også høres fint ut på engelsk :)

Sånn at man slipper å si; hi my name is Randy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest opptatt av når det kommer til navn er nok at det ikke skal være for vanlig, men det skal heller ikke være så spesielt at barnet blir flau over det, eller kan bli mobbet for det når hun bir eldre. Det er også viktig for meg at det er et navn som høres like bra ut på en baby som på en tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med første mann la jeg stor vekt på att det ene navnet skulle være norrøn/gammel norsk sterkt navn. det skulle være få som hadde navnet (ca 20 menn i norge) og minst ett av navnene skulle være internatjonsalt, for det syns jeg er viktig i dagens samfunn:) navn nr to skulle dessuten være oppkallingsnavn, etter min far. Heldigvis har han ett navn som funker på engelsk;) André er mellomnavnet.

vi har to fornavn (bruker mest det ene) OG to etternavn, men har hele tiden vært klar på att han skal få velge hva han vil bruke i det daglige når han er stor nok til å ha en mening til det.

 

med nestemann blir det også oppkallingsnavn som mellomnavn, etter to bestefedre, Martin. så det klinger også greit på engelsk. fornavnet vil jeg ha i samme sjanger som storebror, så det blir norrønt/norsk og under 100 med samme (vesentlig att det ikke hadde topp i fjor feks) vi vet ikke hva vi får enda, så det står enda mellom noen alternativer:)

 

tilslutt må jeg nevne att det stort sett er meg som finner navn, også velger sambo fra "min liste" for vi har stort sett lik smak, og jeg er hakket mer engasjert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si att det blir Maritne som mellomnavn om det blir jente;) men jeg tror det blir gutt, derfor går det litt fort i svinga:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At navnet passer til barnet. At navnet passer til etternavnet og at det ikke er for tidstypisk. Men heller ikke alt for uvanlig.

Vil ha greie ujålete navn som holder hele livet og som folk har hørt før. Internasjonalitet er ikke så viktig for meg, men mannen min er mer opptatt av det.

Jeg synes æ/ø/å navn gir en særegen identitet og kunne gjerne kalt neste barn for åse.

Men da sier mannen min at det blir rumpe på engelsk, hørt sånn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det vært viktig at navnet ikke setter barnet i bås. Om jenta blir statsminister eller bilmekaniker eller konkurransesvømmer eller bibliotekar skal navnet virke naturlig. På samme måte med type: Navnet skal passe om hun er en romantisk prinsessejente, en guttejente eller noe midt imellom....

I tillegg er det viktig for meg at navnet også kan uttales omtrent likt av min slekt (som ikke er norsk) og at navnet kan fungere om det skal brukes i utlandet. Jeg studerte selv i utlandet og vet om flere som har jobbet en del år i utlandet - og mange norske navn er mer enn upraktiske i den sammenheng. Jeg vil ikke at navnet skal bli til irritasjon for barnet. Det skal ikke virke som et stengsel.

Og så skal det rett og slett være vakkert og passe til barnet.... ;)

Jeg liker litt uvanlige navn - men det er fordi jeg synes de er vakre og spennende. Ikke fordi det absolutt skal være spesielt....

Mannen min og jeg har veldig forskjellig smak i navner så det var vanskelig å bli enige men nå er begge fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...