Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Jeg blir gal! Det er jo så mye å gjøre hele tiden! Og jeg gjør jo bare en brøkdel og huset ser ut som et bombekrater en dag etter helgevasken. Jeg fatter ikke hvordan folk har tid og motivasjon til slikt, jeg har jo bare to barn, jobber 60 %, har ingen blomster og planter å ta meg av, ingen husdyr, ikke et superstilig interiørdesignerhjem, ikke masse tidkrevende hobbyer, og forsåvidt en mann som bidrar (han vasker sjelden huset og rydder lite, men vasker litt klær, lager mat innimellom og tar en del ute) men likevel. Prøver jo å unngå å bruke opp fritiden med barna til husarbeid, men når de har lagt seg er motivasjonen på bånn. 80 % av tiden ser det ikke ut her, oppvasken flyter, rusk og rask på gulvet, stuebordet er en lagringsplass, skitne klær på gulvet over hele vaskerommet, etc. Men å vaske huset med to barn i buksebeina er komplisert og skal jeg vaske hele huset kommer jeg jo så vidt gjennom alle rommene før jeg må begynne på nytt (tar jo fort en uke på denne måten ispedd min latskap). Er det bare meg? Virker jo som alle andre tar dette med knusende ro og klarer fint å holde unna. Jeg er på ingen måte fanatisk eller har støv på hjernen, tvert i mot en rotekopp av en annen verden. Sikkert derfor det blir så mye jobb....
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 Som om jeg skulle sagt det selv! Sånn har jeg følte det den siste tiden. Rydder huset strøkent den ene dagen, og neste dag ser det helt bombet ut! Mannen hjelper lite til med husarbeid da, vasker kun gulvet om jeg ber han om det og tar ut av oppvaskmaskinen. Jeg har to små barn under 3 år, og de elsker å skifte klær flere ganger til dagen så det blir en del klesvask om jeg ikke følger med hele tiden! For at det skal se ryddig ut, må jeg konsentrere meg om stua, kjøkken, gang og bad. Da er jeg "berget" når det kommer noen. Men soverommene blir tatt en gang i uka maks... Og vaskerommet, ja for å ikke snakke om det.. HUFF... Flyter fullstendig over!!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 Jeg har en mann med allergi mot rot og støv på hjernen, så det der fikser seg selv!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Fint å høre at det er flere. Innimellom er jeg dritt lei rydding og vasking, så jeg bare må ta meg en pause. Og da blir det bare enda værre når jeg skal ta fått på oppgaven neste dag. Husker da mine to var små, de første årene. Da er det ikke lett. Men etterhvert går det litt lettere. Nå har vi fått flere barn, og enda mer tøy. Ville ikke vært barna foruten, selv om det er mye arbeid. Stort sett tar jeg det med ro, tar det jeg rekker. Jeg jobber også litt reudsert. 60 -80 prosent. Allikevel vanseklig å ha det strøkent til enhver tid. Det orker jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #5 Skrevet 6. april 2012 Jeg blir gal! Det er jo så mye å gjøre hele tiden! Og jeg gjør jo bare en brøkdel og huset ser ut som et bombekrater en dag etter helgevasken. Jeg fatter ikke hvordan folk har tid og motivasjon til slikt, jeg har jo bare to barn, jobber 60 %, har ingen blomster og planter å ta meg av, ingen husdyr, ikke et superstilig interiørdesignerhjem, ikke masse tidkrevende hobbyer, og forsåvidt en mann som bidrar (han vasker sjelden huset og rydder lite, men vasker litt klær, lager mat innimellom og tar en del ute) men likevel. Prøver jo å unngå å bruke opp fritiden med barna til husarbeid, men når de har lagt seg er motivasjonen på bånn. 80 % av tiden ser det ikke ut her, oppvasken flyter, rusk og rask på gulvet, stuebordet er en lagringsplass, skitne klær på gulvet over hele vaskerommet, etc. Men å vaske huset med to barn i buksebeina er komplisert og skal jeg vaske hele huset kommer jeg jo så vidt gjennom alle rommene før jeg må begynne på nytt (tar jo fort en uke på denne måten ispedd min latskap). Er det bare meg? Virker jo som alle andre tar dette med knusende ro og klarer fint å holde unna. Jeg er på ingen måte fanatisk eller har støv på hjernen, tvert i mot en rotekopp av en annen verden. Sikkert derfor det blir så mye jobb.... Jeg har 3 barn, jobber 80% den siste dagen er alle 3 ungene (2,5 4,5 og 1 år) hjemme sammen med meg. Vi klarer å holde rimelig bra system på huset, og det er sjelden det ser bombet ut hos oss. Sånn gjør vi det:) Først så har vi hatt en ordentlig gjennomgang av ungene sine leker, mye er satt ned i kjelleren fordi de ikke klarte å leke, men bare rotet, tømte kassene på gulvet og gikk. Nå har de ikke så mange leker, men vi bytter med jevne mellomrom. Jeg lever etter "gjør det med en gang" prinsippet. Når jeg ser at gangen flyter, sier jeg til meg selv at jeg skal plukke opp 15 ting før jeg går videre. Når jeg er på do og ser at vasken er litt ekkel, så vasker jeg den. Når jeg er oppe, og ser tåteflasker på bordet, tar jeg dem med meg når jeg går ned. Med andre ord så rydder jeg litt hele tiden. Før barne-tv er det ryddetid: alle i huset rydder til stuen er ryddig og når ungene spiser kveldsmat shiner vi over kjøkkenet. Da er vi der med dem og prater, men gjør noe samtidig. Ungene elsker å skifte sengetøy, fordi da får de hoppe litt i sengen til mamma og pappa. Så de hjelper villig til, og vil gjerne gjøre det flere ganger i uken. Jeg tenker også litt sånn at jeg skaper litt fred i huset med å holde orden, det er mindre stress fordi vi finner ting, husker alt vi skal ha med oss. Når jeg mister piffen, så prøver jeg å tenke at hvis jeg har noe bedre å gjøre. så skal jeg gjøre det, men jeg vil heller henge opp en klesvask enn å se en skikkelig dårlig film på tv. Det gir meg mer, på en måte. Du må bare finne din måte å gjøre det på Jeg finner liksom ikke helt roen før 1. etasje er "voksenklar" Det tar som oftest 10-5 minutter... Dette ble langt, ser jeg:)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #6 Skrevet 6. april 2012 Hvis du har problemer med å få gjort noe ferdig ville jeg trent meg på å holde fokus. Hvis jeg gjør litt her og litt der, blir jeg liksom ikke ferdig med noe.. Så da setter jeg på timeren på mobilen på 5 minutter og så konsentrerer jeg meg om kjøkkenet i de 5 minuttene. Alt som skal ut av kjøkkenet blir satt til side, og så legger jeg det på plass etterpå, sånn at jeg ikke blir avsporet:=)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #7 Skrevet 6. april 2012 Som nr #5 sier rydd i rotet deres. Ha kunn ting du trenger, de tingene skal ha en fast plass og rydd 15*2 ganger hver dag så er det ryddig. Jeg gjør husarbeid 15*2 hver dag, altså rydding, klesvask, gulvvask, støvtørking osv. Her er det uhyret sjeldent at det flyter. Barna har hjulpet meg med dette siden de var ca 2 år. Jeg mangler enda litt lagerplass i form av hyller eller komoder, men alt jeg eier har en plass og der skal de bo etter at vi er ferdige med dem. Ting som brukes sjeldent ryddes vekk eller kastet/gis bort/selges. Lekene roterer jeg slik at barna har to ""typer" leker til en hver tid nå er det lego og biler ( forøvrig noe de er veldig fornøyde med. Enkelt!!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #8 Skrevet 6. april 2012 Signerer et par andre her: bli kvitt skrotet deres. Vedder på at dere også har masse av det! Bruk 15 minutter hver dag på å gå gjennom rom for rom. Kast søppel, gå gjennom klærne, legg vekk det som er for lite, eller aldri blir brukt (i stedet for at det havner i skittentøyskurven når skuffene er fulle). Kast eller gi vekk det du aldri bruker selv. Og ikke minst: lekene til ungene. Kast alt som er ødelagt eller halvveis. Legg vekk det de vokser fra. (kast eller gi bort) Rydd i aviser og blader, kast det når du har lest det, gi vekk de bøkene du ikke kan tenkte deg å lese igjen. Da blir det mye lettere å holde orden:)
Gjest uni kum Skrevet 7. april 2012 #9 Skrevet 7. april 2012 Skaff deg en mopp, ha den stående fremme hele tiden. Bytt tørrmoppen etter bruk, da er det lett å sveipe over gulvet om det er smuler og rusk og rask. La det bli en rutine i forbindelse med rydding. Det er utrolig hva du får gjort på et kvarter, dersom du er effektiv. Forflytter du deg fra et rom til et annet, ta med deg noe, legg det på plass i det du går forbi. Vask kopper og kar etter målitdene, ta i hvertfall og skyll av det og stable det ordentlig i oppvaskkummen. Få ungene til å delta, det har de ikke vondt av, de må også lære seg at man må bruke tid på husarbeid også. Hvorfor skal de "skånes" for det? De må også rydde.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #10 Skrevet 7. april 2012 Huff jeg vet hvordan du har det! Har to barn, jobber 100%, studerer deltid, og har en hund som røyter fra en annen verden! Jeg rydder, vasker og støvsuger men når jeg er ferdig er huset fylt med går fra hunden! Det øker ikke akkurat motivasjonen! Mannen hjelper ikke til å jeg er rett og slett utslitt konstant!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #11 Skrevet 7. april 2012 Huff jeg vet hvordan du har det! Har to barn, jobber 100%, studerer deltid, og har en hund som røyter fra en annen verden! Jeg rydder, vasker og støvsuger men når jeg er ferdig er huset fylt med går fra hunden! Det øker ikke akkurat motivasjonen! Mannen hjelper ikke til å jeg er rett og slett utslitt konstant! Da må du jo sette mannen og ungene i arbeid.. (evt kaste ut hunden, det hadde jeg gjort glatt, men så er jeg ikke noe dyemenneske, og jeg ser at du sikkert er glad i dyret...)
Gjest yrild Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 Og her sitter jeg og skriver imens vesle babyen sover så søtt og godt..når jeg absolutt burde ryddet og vasket... Må innrømme at jeg nok er en latsabb ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 Jeg har aldri sånt! Men så er jeg av naturen ryddig og har ikke masse ting som jeg ikke trenger. Når vi er ferdige med middagen-så rydder vi opp kjøkkenet MED EN GANG! Alle. Man trenger jo ikke å gå inn for å sette seg i sofaen, da kommer man aldri opp av den. Det samme med andre ting - Sett tinga på plass med en gang istedenfor å putte på stuebordet. Når ting har hver sin plass, så er det enklere å holde orden. Hus blir stovsuga sjelden her, men det ser ikke gale ut altså! Holder man det ryddig hele tida, så trenger jo ikke å vaske hele tida huset! Vi har litet tepper og har parkett å gulvet. Er det støvete - så drar jeg tørrmoppen over det romet. Tar max 5 min! Og hvis du har ungene i den alderen når dei liker å hjelpe til - så vær flink å bruk det! Ellers lærer dem det aldri! Ungene elsker å stovsuge - la dem stovsuge hvert sitt rom, rydde der. Ha en belønning for det. Trenger jo bare små ting for det. Og jeg jobber 100% og mannen jobber døgnet rundt, så vi har enda mindre tid en du har.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #14 Skrevet 7. april 2012 Jeg kjenner igjen problemet......Vi har tre barn over 12, en attpåklatt og en på vei. I tillegg har vi 5 hunder av liten rase. Jeg er hjemmeværende, men synes ikke jeg kunne gjort noe annet enn husarbeid dersom det skulle vært striglet her hele tiden. Mannen min er flink til å lage mat, og hjelper til hvis jeg spør, men føler ellers at alt ansvaret ligger på meg. Jeg prøver å sysselsette barna, men synes det er vanskelig ettersom to av dem ikke er mine og de ikke gjør stort på frivillig basis for å si det slik. Innimellom tror jeg jeg skal tørne helt, fordi jeg føler at "alle" rundt meg gir beng i hvordan det ser ut rundt dem! Jeg kan rett og slett vaske rundt hver dag og rydde så det er strøkent, men det er like ille før kvelden er her........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå