Gå til innhold

Noen hestejenter her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har drevet med hest tidligere, opp til LA dressur. Solgte siste hesten var ca 6 år siden. Idag når jeg var på besøk på gamlestallen så møtte jeg en kjempesøt fullblodshest som nå gikk som avlshoppe. Hun som driver stallen trodde eieren ville gi hun bort eller selge hun veldig billig til høsten når hun var avvent fra føllet sitt. Hoppa var ca 10 og så egentlig mer ut som en varmblods ridehest i kroppen enn fullblods. Det var et eller annet med hun som traff meg veldig, så nå sitter jeg egentlig å lurer på om det hadde vært smart å kjøpe hun. Hun hadde passet bra både til å avle fullblodsføll og varmblods ( ridehest) føll og som hobbyhest. Hun har løpt noen sesonger på øvrevoll for mange år siden, og nå er det visst 4 år siden hun ble ridd sist. Noen som har gått igang med et slik prosjekt selv? Hadde jo vært morsomt om jeg hadde klart å få starte litt i lette klasser :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det ikke er noe fysisk eller psykisk galt med hesten i forhold til at den ikke er blitt ridd på såpass mange år ville jeg sagt go for it. Har den benproblemer, forkalkning eller lignende så ville jeg vært MYE mer skeptsik.. Hester med forkalkning er ikke bare-bare.. Det beste for disse hestene er avlivining så ikke de lider unødig.

Hva er grunnen for at hun ikke er blitt ridd på 4 år?

Om ikke kan du jo få noen føll på henne om hun er grei å håndtere og om hun takler et føll eller to til. Men føll er ikke bare-bare å ha med å gjøre, de krever mye tid og energi og du kan ikke bare la hesten(e) stå i lengre perioder heller. Du bør tenke nøye gjennom dette.

Har du råd til det også forresten?

Skrevet

Jeg tror grunnen til at hun ikke har blitt ridd er fordi eieren er en gammel mann som har eid hun helt siden hun var aktiv på banen, og nå som hun går i avlen så har ingen tatt seg bryet med å ri hun. Jeg vet ingenting om evt forkalkninger, men dette er jo noe jeg skal sjekke opp om det blir aktuelt å kjøpe hun. Har råd til å ha hest, men er mest tiden det står på. Var derfor hun også var interessant for da trenger jeg ikke ri hun hver dag :)

Skrevet

Nei, du trenger ikke ri hun hver dag, men hun trenger da stell hver dag for det om. Og om du evnt velger å få føll på henne krever jo dette mye tid, mye arbeid med små. De skal jo læres til det meste.

Du kan jo evnt si at du er intr i hesten og spørre om du kan få en veterinær til å se på henne før du bestemmer deg for hverken det ene eller det andre :)

Skrevet

Jada, vet at de kreves mye jobb :) Men jeg får tenke på det :) Takk for gode tips :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...