Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Hei. Jeg lurer på om vi har dårlig økonomi eller om vi sløser vekk pengene. Vi har en samlet inntekt på ca 45.000. Betaler 12000 ned på huslånet og i tillegg kommer forsikring, tlf, diesel, og de "vanlige regningene". Vi bruker ca 7-8000 til å handle for, mat og andre ting vi trenger oppvaskmiddel, såpe, osv... Er det mye? Det er her jeg føler vi sløser. Og bare diesel ca 3-4000. Jeg leste nettopp om ei som hadde en samlet inntekt på 25000 og greide seg fint. Da føler jeg som en skikkelig sløser som har nesten dobbelt og synes det er lite. Vi har to barn.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 Vi har fire barn og ca 2,5 mill i gjeld. Vi har utbetalt 34.000,- i mnd pluss barnetrygd. Vi lever ikke fett, men har da det viktigste. Vi har ca 32.000 i faste utgifter inkudert mat, så det vi har å leve for etter de faste trekkene er 2000 pluss barnetrygdene, til sammen litt under 6000,- Disse 6000 dekker klær, fritidsaktiviteter, kino, frisør, lege, briller, bursdagsgaver osv osv. Det er altså lommepengene og pengene vi har til klær og fritid delt på to voksne og fire barn. Sier seg selv at vi ikke har penger til dyre merkeklær, kino hver måned, gå ut og spise middag, reise til syden osv, men det er ikke noe stort savn heller. Vi har en helt grei hverdag.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 Vi er familie på 4, barna er 1 mnd og 13,5 mnd. Samlet inntekt er på ca 22 000 kr, ikke stort å rute med, husleie på 4500, så har vi forsikringer og billån som faste utgifter. Vi har lært oss å følge nøye med på salg på butikkene og stormarkedet i nærheten av oss, minste ungen bruker mme, da hun ikke tåler morsmelka mi. På slutten av månden er vi heldige om vi sitter igjen med et par hundre kroner, som regel sitter vi igjen med rundt 60-80 kroner rett før vi har penger igjen. Man lærer seg fort å leve på trangt budsjett når man sitter i det.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Jeg leste i VG her om dagen at ett par med 912 000kr i samlet årsinntekt blir regnet som relativt lav inntekt. Da er vi virkelig stupfattige. Vi har ca 30 000 utbetalt i mnd, men klarer oss fint vi.. Så det er store forskjeller i norges land.
Mandalas Skrevet 6. april 2012 #5 Skrevet 6. april 2012 (endret) #4: Haha, ja, da er virkelig vi lutfattige Endret 6. april 2012 av Mandalas
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #6 Skrevet 6. april 2012 Vi har ca 28 000 kr utbetalt. Lån på bil og hus er tilsammen 7000 kr i mnd. Så har vi de andre vanlige utgiftene med forsikringer, bensin, strøm, bhg, sfo etc. Det går, men det er absolutt trangt! Til høsten skal dessuten barna begynne på en privatskole der vi må betale skolepenger. Til gjengjeld skal vi selge en bil (har to nå). En periode prøvde vi å bruke maks 1200 i uka på mat, men det gikk ikke. Heldigvis elsker jeg å kjøpe brukte ting og syns jeg gjør mange kupp når jeg handler klær på salg feks. Eller brukte sykler og møbler. Man får så mye fint til en relativt billig penge når man kjøper brukt. Og mye ser jo ut som nytt omtrent. Videre har jeg begynt å sykle veldig mye. Sykler til byen, sykler til jobben. Ikke alltid like gøy, men... Også er vi heldige som har besteforeldre som elsker å kjøpe klær til barna. Spesielt vintertøy og sko, som jo er de største utgiftene. vi hadde klart oss med å gjøre det selv også altså, og det er aldri jeg som ber dem kjøpe noe. Men det hjelper bra nå som vi er en student og en med deltidsjobb.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #7 Skrevet 6. april 2012 er jo at de som har lavere inntekt også har lavere utgifter til hus og bil. Så kan ikke sammenligne det.
Tauriel Skrevet 6. april 2012 #8 Skrevet 6. april 2012 Jeg har vel ca 22000 utbetalt i måneden (lønn, OS, barnetrygd og barnebidrag). Etter alt er betalt (inkludert mat, vaskepulver, hygeneprodukter osv.) har jeg ca 7000 til overs. Er faktisk ofte på kino, ute og spiser osv. Og jentungen bruker en MME som koster opp til 1000,- i måneden. Men så synes jeg det er gøy og lage mat som koster lite og blir mye av, slik at jeg fryser og har til senere. I tillegg til at min mor stadig vekk har oss på middag. Og jeg følger nøye med på tilbud og hamstrer inn
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #9 Skrevet 6. april 2012 Vi har 42 000 kr netto totalt. 2 voksne og 2 barn (4 og 6 år) Betaler ca. 15 500 kr hus ca. 8000 kr mat + alle andre normale utgifter Klarer oss helt greit. Fra neste mnd bytter mannen jobb og vi vil da ha 5000 kr mer netto i mnd. Da skal vi prioritere å spare mer til blant annet ny bil og en utenlandsreise. Etterhvert må vi pusse opp noe i huset. Jeg jobber redusert så regner med å gå opp i stilling om ca. 3 år.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #10 Skrevet 6. april 2012 Til du som har barn som bruker en mme som koster 1000 kr, kan jeg spøre hva slags og hvorfor du gjør det?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #11 Skrevet 6. april 2012 Føler meg som en som sløser også. Vi har 75 tusen netto utbetalt hver måned, i tillegg kommer utbytteutbetalinger to ganger i året, ett sted mellom 200 og 600 tusen (går stort sett til skatt). Likevel klarer vi å spare fint lite, men vi nedbetaler ganske raskt på huslån og sparer til pensjon for meg som jobber redusert. Vi betaler 13 tusen på huslån (2.1 mill i gjeld) og 5 tusen på bil - andre faste utgifter er på skremmende 15-20 tusen i måneden.... har fire barn så det går en del der. Vi har et matbudsjett på 12 tusen i måneden, og det holder stort sett ikke, selv om jeg synes vi handler fornuftig.. For en del år siden levde vi på en brøkdel, og følte oss egentlig ikke veldig mye fattigere. Forskjellen er heller at vi nå kan kjøpe ny vaskemaskin om den gamle ryker, uten at vi må skyve på regninger.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #12 Skrevet 6. april 2012 Konklusjon: jo mer du har , jo mer bruker du, så da er det ikke noe stor forskjell alikevel. Men du som får 75000 samlet, dere er jo heldige som har det så greit, jeg tenker på f. Eks om vår vaskemaskin ryker så må vi bruke de få spare pengene våre. Men sånn generelt til dere alle; hva føler dere dere flinke til å spare på, mat ellet klær utgifter. Jeg kjøper mest klær til barna og ALLTID på salg!!!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #13 Skrevet 6. april 2012 er jo at de som har lavere inntekt også har lavere utgifter til hus og bil. Så kan ikke sammenligne det. Selvfølgelig kan du sammenlikne det. De som har høyere boligutgifter har valgt det selv. Vil de ha bedre råd til andre ting kan de velge å bo rimligere. De som har lavere intekt kan ikke velge.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #14 Skrevet 6. april 2012 Vi er to voksne og et barn på 2år(+straks et til). Et par katter, lån på leiligheten og billån. Vi har ca 35 000 samlet i mnd. Det er litt lite synes jeg, men vi klarer oss helt fint Spiser god mat, og har tak over hodet. Aldri/sjelden penger til klær/fest/ol. Det som er til overs blir brukt på barnet
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #15 Skrevet 6. april 2012 Jeg er hi i tråden som har 25 000 i mnd. 10270 går til huslån og fellesutgifter. Vi har også bilutgifter og alle andre faste utgifter. Vi klarer oss fint, men det er trangt innimellom. Går på sparebluss noen ganger og å spare til oss eller barnet kan vi bare glemme. Har ikke en tier til å spare
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #16 Skrevet 6. april 2012 Ja vi har det også trangt, vi har ca 1000 kr igjen til den 12 april. Litt synd at dattera vår ikke har gjort så mye annet enn å være på lekeplassen og gå turer i påska. Hun gruer seg til skolen for da forteller alle i klassen om hvor mye godt de har spist i påska og hyttetur. Blir trist jeg..
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #17 Skrevet 6. april 2012 Ja vi har det også trangt, vi har ca 1000 kr igjen til den 12 april. Litt synd at dattera vår ikke har gjort så mye annet enn å være på lekeplassen og gå turer i påska. Hun gruer seg til skolen for da forteller alle i klassen om hvor mye godt de har spist i påska og hyttetur. Blir trist jeg..
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #18 Skrevet 6. april 2012 Jeg leste i VG her om dagen at ett par med 912 000kr i samlet årsinntekt blir regnet som relativt lav inntekt. Da er vi virkelig stupfattige. Vi har ca 30 000 utbetalt i mnd, men klarer oss fint vi.. Så det er store forskjeller i norges land. Haha...det er typisk at man skriver slikt i Norge....klart folk sløser utrolig fordi man har lyst på ditt og datt og kjøper seg dette....FORDI MAN KAN!! Jeg har en inntekt på ca. 20000 kroner, av de går 10000 til husleie og ca. 5000 kr. på mat pr mnd. Har tre barn og bruker utrolig lite penger. Koser meg glugg når jeg går en tur til frisøren eller kjøper meg nye sko. Det er utrolig hvor lite man kan bruke penger på, men likevel ha det fint. Klart jeg ønsker meg mer penger, hadde vært greit å slippe å snu på krona på slutten av mnd. Skal sier at jeg ikke har bil, betaler knapt nok skatt og har begrenset utgifter så godt jeg bare kan. Har også en sparekonto som er der når det kniper eller vi skal unne oss litt ekstra. Nei, nordmenn generelt er bortskjemt når det gjelder penger, tror de har lite når man egentlig har veldig veldig mye. Skulle gjerne ha sett hvordan de samme menneskene hadde overlevd om finanskrisa hadde skikkelig slått til i Norge, slik den har gjort i andre land i Europa.
jente___ Skrevet 6. april 2012 #19 Skrevet 6. april 2012 Vi har ca 45000 utbetalt...og ja vi sløser...
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #20 Skrevet 6. april 2012 Vi kunne nok hatt god råd hvis jeg hadde hatt en fulltidsjobb og bra betalt jobb, men samboeren min tjener så bra at jeg føler vi har ganske god råd alikevel.... Han tjener 900 000 kr i året, jeg tjener 175 000 kr i året. Utenom det har vi barnetrygd 2000 kr, og 1100 kr i hjelpestønad hver måned. Får også 1000 kr reduksjon i barnehageutgifter grunnet spes.ped i barnehagen. I måneden har vil itt variabel inntekt. Jeg har 4200 kr i aap + 11300 kr i lønn (deltid stilling), så da har jeg ca 15000 kr utbetalt i måneden. Mannen har alt mellom 35 tusen kr og 70 tusen kr utbetalt. Men sånn ca i måneden har vi da utbetalt 60 000 kr kanskje samlet. Vi har huslån + husleie på 16 000 kr, og med alt det andre av regningen så har vi allefall en 26 000 kr i regninger hver måned. Vi bruker litt på fritidsaktiviteter, og litt på små handel. Vet ikke hvor mye mat vi handler for i måneden en gang...kjøper når vi trenger...men kanskje en 5000 kr?? Vi går sjelden ut på byen, går ikke til frisøren, men liker å dra på lekeland, bondegården, litt mat ute og slike div ting, men bruker ikke så mye på det føler jeg.... Tenker at vi har kanskje 45 000 kr i utgidter på regninger og alt i løpet av en måned. Vi sparer alle penger som mannen for for overtid etc... Vi reiser til syden hvert år. 2 barn og 2 voksne. 1 katt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #21 Skrevet 6. april 2012 Ja vi har det også trangt, vi har ca 1000 kr igjen til den 12 april. Litt synd at dattera vår ikke har gjort så mye annet enn å være på lekeplassen og gå turer i påska. Hun gruer seg til skolen for da forteller alle i klassen om hvor mye godt de har spist i påska og hyttetur. Blir trist jeg.. 12.43 Selv om dere ikke har råd til å reise så betyr det ikke at det er synd på datteren din. Hun får kanskje mer glede i hverdagen og omsorg enn de i klassen som kjører audi til fjellet med helt nye ski og bruker ipad i baksetet på vei til fjellet...skjønner du? Mye man ikke vet om andre!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #22 Skrevet 6. april 2012 Konklusjon: jo mer du har , jo mer bruker du, så da er det ikke noe stor forskjell alikevel. Men du som får 75000 samlet, dere er jo heldige som har det så greit, jeg tenker på f. Eks om vår vaskemaskin ryker så må vi bruke de få spare pengene våre. Men sånn generelt til dere alle; hva føler dere dere flinke til å spare på, mat ellet klær utgifter. Jeg kjøper mest klær til barna og ALLTID på salg!!! Vi er ekstremt heldige, jeg ser det. Og ja, vi handler alltid på salg. Har ingen dyre merkevaner. Her går det i H&M og andre kjedebutikker. Noen ganger kjøper vi dyrt om det gjelder sportsutstyr el. men du harhelt rett, man bruker mer når man har mer :-)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #23 Skrevet 6. april 2012 Ja vi har det også trangt, vi har ca 1000 kr igjen til den 12 april. Litt synd at dattera vår ikke har gjort så mye annet enn å være på lekeplassen og gå turer i påska. Hun gruer seg til skolen for da forteller alle i klassen om hvor mye godt de har spist i påska og hyttetur. Blir trist jeg.. 12.43 Selv om dere ikke har råd til å reise så betyr det ikke at det er synd på datteren din. Hun får kanskje mer glede i hverdagen og omsorg enn de i klassen som kjører audi til fjellet med helt nye ski og bruker ipad i baksetet på vei til fjellet...skjønner du? Mye man ikke vet om andre! Enig i denne. Har selv dårlig råd og bruker lite penger. Men vi er ute på tur og lager vafler og har med oss. Er på lekeplasser, koser oss med litt god mat selv om den ikke er dyr, på kveldene, tegner, maler og jeg leker med dem. Tror hverken det er bedre eller verre å stå på ski i påsken, leke med i-pad og gjøre dyre aktiviteter. Men det er godt nok. Og omsorgen jeg gir kan ingen penger kjøpe. Når jeg var liten så var jeg skikkelig misunnelig på de som dro til syden med fly, Rhodos, Lanzarote osv. Selv dro vi på bilferie til Italia, og jeg klarte ikke å skjønne at det var like bra. Men minnene har jeg for alltid, sjeleglad for at mine foreldre ikke stuet oss bort i bamseklubber og diverse. Jeg skjønner nå som voksen at alt kan være bra, men man kan ikke gi barna sine alle mulige opplevelser. Og det man gir, enten det er i form av penger eller omsorg, eller begge deler, ja, det er bra nok.
Mandalas Skrevet 6. april 2012 #24 Skrevet 6. april 2012 12.43 Selv om dere ikke har råd til å reise så betyr det ikke at det er synd på datteren din. Hun får kanskje mer glede i hverdagen og omsorg enn de i klassen som kjører audi til fjellet med helt nye ski og bruker ipad i baksetet på vei til fjellet...skjønner du? Mye man ikke vet om andre! Veldig enig i denne. Men utrolig synd om jenta selv føler på det da.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #25 Skrevet 6. april 2012 Etter huslån, bil, forsikringer, barnehage og alle andre faste kostnader er betalt har vi 30 000 kr igjen til mat pr mnd. 2 voksne og 1 barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå