Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #1 Skrevet 5. april 2012 Jeg sliter veldig med å komme meg ned til normalvekt etter det forrige svangerskapet mitt. Og ble gravid igjen ved en uforsiktig episode. Ser jo at det er masse risikoer/økte risiko av mye når man er overvektig og gravid. Skammer meg sånn fra før fordi jeg ikke klarer å slanke meg nok. veier 97 kg og er 1,69 høy..Er det uforsvarlig å beholde barnet synes dere?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #2 Skrevet 5. april 2012 Ja det syns jeg. Dette er også en fin anledning til å spise sunt. Det er det som er bra for babyen. Gratulerer
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 Ja det syns jeg. Dette er også en fin anledning til å spise sunt. Det er det som er bra for babyen. Gratulerer Altså mente at det er forsvarlig og at du bør beholde. Ser nå at du hadde skrevet noe annet enn jeg trodde.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #4 Skrevet 5. april 2012 Var du normalvektig før ditt forrige svangerskap?...Hvor mye la du eventuelt på deg?.. Jeg selv startet mitt svangerskap med en vekt på ca 90kg. Gikk de første 3mnd ned 7kg grunnet manglende lyst på junkfood/godis/brus, men gikk deretter sakte men sikkert opp over 90kg igjen og endte opp over 100kg en plass mot slutten. Fikk svangerskapsforgiftning, og dermed ekstremt mye vann i kroppen. Tror dette utgjorde nesten 10kg ekstra. Det jeg egentlig fryktet mest i svangerskapet var svangerskapsdiabetes grunnet høy vekt. Men alle prøvene som ble tatt jevnlig var helt fine med tanke på det. Snakket mye med jordmoren min ang vekta mi og om det hadde skyld i forgiftningen. Men det mente hun hardnakket at ikke var en god nok grunn. Rett og slett fordi hun hadde erfaring med masse normalvektige jenter som også hadde fått sv.sk.forg. For min del var nok stress en utløsende faktor. Jeg endte opp med hastekeisersnitt i uke 35+1, og har i dag en fantastisk frisk og flott gutt på 17mnd. Veit ikke om du ble noe klokere, men jeg ville aldri avsluttet et svangerskap pga vekt!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #5 Skrevet 5. april 2012 Hvorfor skulle det være uforsvarlig å beholde barnet? Mener du at abort er et alternativ fordi du veier for mye? Spis sunt og trim så går det sannsynligvis bra, men skrekkhistorier om det motsatte vil du alltids finne.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Hvorfor skulle det være uforsvarlig å beholde barnet? Mener du at abort er et alternativ fordi du veier for mye? Spis sunt og trim så går det sannsynligvis bra, men skrekkhistorier om det motsatte vil du alltids finne. Jeg var også godt overvektig da jeg ble gravid, men holdt en diett alla Grete roede, og da la jeg på meg minimalt. Det er jo en mulighet. Synest ikke overvekt er en god nok grunn for å ta abort.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #7 Skrevet 5. april 2012 Gratulerer med graviditeten:-) Selvfølgelig er det forsvarlig å beholde! Selv har jeg erfart at jeg ikke har gått opp så mye i de svangerskap jeg hadde en for høy startvekt.. Jeg er 1,63 cm høy, og var ca 63 kg da jeg ble gravid med første, tror jeg gikk opp borti 20 kg. Da jeg ble gravid med nummer 5 veide jeg 88 kg, gikk så ned 4 kg de første mdr, for så å ende på 90 kg ved fødsel. Jeg har altså erfart at vekten man har i starten av svangerskapet kan ha betydning for hvor mye man legger på seg. Da jeg var overvektig trengte ikke kroppen så mye ekstra:-) Jeg er nå 89 kg og gravid i uke 28 med nummer 6, startvekten var 88 denne gang også. Jeg har ikke helse til å trene (gå/løpe/bevege meg utover det normale), og spiser dessverre heller ikke spesielt sunt, så har litt å gå på i matveien dersom vekta skulle begynne å stige kraftig.. Ta vare på kroppen din, beveg deg slik du føler du klarer å spis greit, så går det helt sikkert fint! Lykke til!
AdrenaLine Skrevet 5. april 2012 #8 Skrevet 5. april 2012 Snakk med legen din. Her i Oslo har i hvert fall Rikshospitalet et eget kontrollprogram for overvektige med BMI over 27. Da får man alle kontroller på Riksen, ekstra ultralyder og opplegg med er næringsfysiolog. Anbefales Slike opplegg finnes vel andre steder i landet også? Og selvsagt skal du beholde barnet - var i akkurat samme situasjon som deg. Foreløpig har jeg ikke gått opp noe i svangerskapet takket være oppfølgingen og barnet ligger helt på snittet vekstmessig. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #9 Skrevet 5. april 2012 Tusen takk jenter! Blir vel litt tussete av alle hormonelle tanker her. Jeg får spise sunt og bevege meg mer HI
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #10 Skrevet 6. april 2012 Jeg var overvektig da jeg ble gravid. Er 161 cm. og veide 82 kilo da jeg ble gravid. Jeg var, som deg, redd for vektøkning, min generelle helse, om fysikken ville holde osv. så jeg ble streng med meg selv. Sultet meg ikke, men fikk et stort fokus på å spise sunt og på å være i bevegelse. Kuttet ut snop, halvfabrikat og spiste frukt og grønt hver dag. Drakk mye vann og mosjonerte hver dag. Jeg gjorde IKKE dette for å slanke meg, men for å gi både meg og babyen en sunnere hverdag. Jeg la på meg 2 kilo i hele svangerskapet. Babyen vokste bra og var en sunn baby, men jeg hadde gått ned i egenvekt. Etter fødsel veide jeg 7 kilo mindre enn i utgangspunktet. å slanke seg mens man er gravid er aldri lurt, men det å spise sunt og å være aktivitet vil alltid være en vinner. Dette klarer du! Grattis med mageværing og lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #11 Skrevet 6. april 2012 Snakk med legen din. Her i Oslo har i hvert fall Rikshospitalet et eget kontrollprogram for overvektige med BMI over 27. Da får man alle kontroller på Riksen, ekstra ultralyder og opplegg med er næringsfysiolog. Anbefales Slike opplegg finnes vel andre steder i landet også? Og selvsagt skal du beholde barnet - var i akkurat samme situasjon som deg. Foreløpig har jeg ikke gått opp noe i svangerskapet takket være oppfølgingen og barnet ligger helt på snittet vekstmessig. Lykke til Jeg gikk på adipol som det kalles og gikk opp 5 kg i svangerskapet. kan virkelig annbefales.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #12 Skrevet 6. april 2012 Få henvisning til Adipol, anbefaler det jeg også
I scream for icecream! Skrevet 6. april 2012 #13 Skrevet 6. april 2012 Jeg har vært overvektig i begge mine svangerskap. Har ikke spist noe særlig annerledes, men gått opp lite begge gangene. Har gått helt fint, fått normalt store babyer, og svangerskapene har ikke vært noe verre enn andres, tror jeg. Kos deg med graviditeten!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #14 Skrevet 6. april 2012 Snakk med legen din. Her i Oslo har i hvert fall Rikshospitalet et eget kontrollprogram for overvektige med BMI over 27. Da får man alle kontroller på Riksen, ekstra ultralyder og opplegg med er næringsfysiolog. Anbefales Slike opplegg finnes vel andre steder i landet også? Og selvsagt skal du beholde barnet - var i akkurat samme situasjon som deg. Foreløpig har jeg ikke gått opp noe i svangerskapet takket være oppfølgingen og barnet ligger helt på snittet vekstmessig. Lykke til Jeg fikk ikke noe slikt tilbud. Er det bare noen som får det? Jeg var 97 kg i startvekt og gikk opp 12 kg. Eneste ekstra jeg fikk var en sukkerbelastningstest.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 6. april 2012 #15 Skrevet 6. april 2012 Jeg er 170 og ved første svangerskap veide jeg ca 90 kg, gikk opp til 98 kg i svangerskapet, og gikk ned 10 kg kort tid etter fødselen. Andre gangen hadde jeg startvekt på 88 kg, gikk opp til 102,5 kg.. Det er jo noen større risikoer når man er overvektig, men det er ikke sånn at du er uforsvarlig om du beholder barnet, da har jeg vært uforsvarlig 2 ganger (egentlig 3, men mistet i uke 21 første gangen) Nå er det 1 mnd siden jeg fødet barn nr 2, og er tilbake i startvekta mi.. Men når man har barn, er man mer motivert til å slanke seg, for da har man et/to små unger som trenger en frisk mor i livet sitt
AdrenaLine Skrevet 6. april 2012 #16 Skrevet 6. april 2012 Man må si ifra selv tror jeg, evt få henvisning fra lege. Jeg er nok i en kategori hvor legen min ikke mener det er nødvendig men med BMI på 32 og diabetes 2 på alle damene i min fars familie utenom meg, føler jeg at det er ekstra trygt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå