Gå til innhold

Thorkildsens utspill for å redde barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10049661

I utgangspunktet tenkte jeg; Hva er nytt ved dette? Men hun sier enkelte nye ting.

For eksempel sier hun: "Vi må snakke med barna allerede mens de går i barnehagen". Hvilket er vrøvl... Et barn under 7 år kan neppe gi en pålitelig vitneforklaring.

Man skal øke informasjonen om mishandling til alle barn, slik at de barna som utsettes for dette skal kunne forstå at de blir mishandlet.

Hun krever at helsevesenet stiller strengere krav overfor gravide risikoforeldre, og snakker deretter plutselig om tilfellet Christoffer. Men mora hans kunne ikke ha blitt fanget opp allerede på helsestasjonen.

Det er vel svært sjelden at ei dame blir gravid med en voldelig mann og lar seg mishandle gjennom svangerskapet, og i tillegg uten at noen legger merke til det?

Volden mot familien kommer vel helst i etterkant av graviditeten?

Det står: Til sammenligning mottok barnevernet 8443 bekymringsmeldinger om omsorgssvikt i løpet av 2010.

Det er riktigere å si at barnevernet mottok 8443 meldinger om mistanke om omsorgssvikt i løpet av 2010. I 2010 kom det faktisk flere meldinger om min graviditet, der de endte opp med å anklage oss for framtidig omsorgssvikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns hun har mange gode forslag, både med tanke på gravide og med at barn må bli gjort oppmerksomme på hva som kjennetegner et liv med omsorgssvikt og vold.

Du skal ikke gjøre feilen ved å undervurde barn. Barn kan være både gode og pålitelige vitner.

Skrevet

Barnehagebarn har for vane å dikte opp historier. Barnehagebarn er tross alt ikke eldre enn 5 år, så det er ikke noe rart.

Skrevet

Barnehagebarn har for vane å dikte opp historier. Barnehagebarn er tross alt ikke eldre enn 5 år, så det er ikke noe rart.

At barn kan lyve skal ALDRI være verken utgangspunktet eller sannheten. Hva om Christoffer hadde fortalt hva som egentlig skjedde i hjemmet. Du ville kanskje avfeid ham som en løgner? Det er den største feilen man kan gjøre!

At man skal undersøke, snakke med flere (helsesøster, tannlege, naboer, øvrig familie osv.) er en like stor selvfølge, men man må i utgangspunktet alltid ta barn på alvor. Såpass respekt skal vi vise barna.

Skrevet

Det er forskjell på å høre på det som et barn sier uoppfordret, slik som det er i dag...

Og å oppsøke barnet for å avhøre det om hjemmeforholdene. I det siste tilfellet er det de barnehageansatte som tar initiativet til samtalen, uten at barnet har sagt noe på forhånd.

Skrevet

http://www.vg.no/nyh...?artid=10049661

I utgangspunktet tenkte jeg; Hva er nytt ved dette? Men hun sier enkelte nye ting.

For eksempel sier hun: "Vi må snakke med barna allerede mens de går i barnehagen". Hvilket er vrøvl... Et barn under 7 år kan neppe gi en pålitelig vitneforklaring.

Man skal øke informasjonen om mishandling til alle barn, slik at de barna som utsettes for dette skal kunne forstå at de blir mishandlet.

Hun krever at helsevesenet stiller strengere krav overfor gravide risikoforeldre, og snakker deretter plutselig om tilfellet Christoffer. Men mora hans kunne ikke ha blitt fanget opp allerede på helsestasjonen.

Det er vel svært sjelden at ei dame blir gravid med en voldelig mann og lar seg mishandle gjennom svangerskapet, og i tillegg uten at noen legger merke til det?

Volden mot familien kommer vel helst i etterkant av graviditeten?

Det står: Til sammenligning mottok barnevernet 8443 bekymringsmeldinger om omsorgssvikt i løpet av 2010.

Det er riktigere å si at barnevernet mottok 8443 meldinger om mistanke om omsorgssvikt i løpet av 2010. I 2010 kom det faktisk flere meldinger om min graviditet, der de endte opp med å anklage oss for framtidig omsorgssvikt.

Jeg tenker at:JIPPI om barna i dette landet kan få bedre rettsvern! For det er det virkelig mangel på. Spesielt når det gjelder samværsbarn er det latterlig lite vern.

Om det hun nevner er den beste veien å gå føler jeg meg ikke kompetent til å svare på rett og slett. Jeg er likevel skeptisk til det å prate med barnehagebarna om dette. Tror en lett kan putte ord i munnen deres. Men som sagt; hvordan dette vil gjøres i praksis har jeg null peil på.

Ellers tror jeg barn i dag har kunnskap om mye. Også Christoffer saken. De har en helt annen tilgang på informasjon enn hva jeg hadde som ung. Er redd for at alt skal bli så "vanlig" og generelt slik at en fokuserer mye på de som ikke utsettes for noe, mens de som utsettes for ting kommer enda mer i bakgrunnen.

Forøvrig mener jeg straffenivået når det gjelder kriminalitet rettet mot barn må økes mye. Dette mener jeg kan og bør være et viktig moment for å bekjempe og statuere.

Ang Christoffer saken har jeg ingen kjennskap til om stefaren var kjent som voldelig slik at ting kunne vært fanget opp. Alt i alt syns jeg det er positivt om noe positivt kan komme utav den tragiske saken. Får vondt i hjertet hver gang jeg ser bilder av den skjønne gutten.

At det meldes ang fremtidig omsorgsvikt syns jeg er helt greit. Da ligger det som regel noe til grunn for dette. Spesielt når det kommer flere bekymringer;)

Skrevet

Det er forskjell på å høre på det som et barn sier uoppfordret, slik som det er i dag...

Og å oppsøke barnet for å avhøre det om hjemmeforholdene. I det siste tilfellet er det de barnehageansatte som tar initiativet til samtalen, uten at barnet har sagt noe på forhånd.

Slik praksis er verken vanlig eller fremme som forslag.

Men at barn lærer om vold i hjemmet og at barnevernet kan hjelpe dem er for meg like naturlig som at barn vet at om det skjer noe vondt så kan politiet hjelpe, om det brenner så kan brannvesnet hjelpe og om noen blir syke så kan sykehuset hjelpe. Og da er det flott at barn kan lære om dette i barnehagen og at de kan lære at barnevernet, slik som politiet, først og fremst er en institusjon som kan hjelpe mennesker.

Omlag 70% av alle som er innom barnevernet er foreldre som selv ringer og ber om hjelp. Og det er det barnevernet skal gjøre: Hjelpe barna og hjelpe deres foreldre, og da er det viktig at barna ikke er redde for barnevernet, men at de vet at det er et sted man kan gå når man trenger hjelp.

Skrevet

Men hva er da nytt med dette utspillet?

Tror du ikke at "Vi må snakke med barna allerede mens de går i barnehagen", betyr at man skal spørre barna hvordan de har det hjemme?

Det er allerede fokus på drikking og rus under graviditeten. Thorkildsen tror at ved å ruske opp i helsevesenet vil man få flere bekymringsmeldinger, som igjen vil få slutt på barnas lidelser.

Men når helsepersonell er så stokk dumme at de lar seg forlede til å tro at en 8-åring tar en overdose med ritalin, er det ikke særlig håp.

Skrevet

Men hva er da nytt med dette utspillet?

Tror du ikke at "Vi må snakke med barna allerede mens de går i barnehagen", betyr at man skal spørre barna hvordan de har det hjemme?

Det er allerede fokus på drikking og rus under graviditeten. Thorkildsen tror at ved å ruske opp i helsevesenet vil man få flere bekymringsmeldinger, som igjen vil få slutt på barnas lidelser.

Men når helsepersonell er så stokk dumme at de lar seg forlede til å tro at en 8-åring tar en overdose med ritalin, er det ikke særlig håp.

Om du leser hele artikkelen så står det at det å snakke med barna er å lære barn om vold, om omsorgssvikt og om barnevernet som hjelper. Det dreier seg ikke om å snakke med det enkelte barn ang. deres situasjon i hjemmet. Men det å opplyse, slik som når barnehagen feks., har branndag, har politiet på besøk ol. så kan barna også lære om hva barnevernet gjør.

Det er fokus på drikking og rus, men ikke på vold. BRA at det også blir fokus på dette.

Jeg skjønner ikke helt negativiteten. Vi vil vel at alle barn skal ha det bra og at de skal vite hvor de kan få hjelp når de ikke har det bra. Vil vi ikke?

Skrevet

Det handler om å ikke utsette uskyldige mennesker for langvarig plaging fra Barnevernet, da dette faktisk kan ødelegge familier og dermed gjøre barn til skilsmissebarn.

Og det handler om at de fleste advarer barn mot å la seg lokke av fremmede, og foreldre sier til barna at de skal bestemme selv over kroppene sine.

Det er å gå et steg lengre når alle små barn skal se film om en voldelig mann (Sinna mann).

Hvorfor skal de ikke da se filmer om alkoholisme, pedofili, sorg, psykiske lidelser, fattigdom, skitne leiligheter, krig,

fordi noen barn i barnehagen KAN ha nytte av dette?

Man kan ikke forvente at en 5-åring skal være kurset i omsorgssvikt....

Skrevet

Jeg ble slått hjemme da jeg var liten. Jeg trodde det var helt normalt, og husker hvor overrasket jeg ble første gang jeg så en plakat om at det var forbudt å slå barn.

Skrevet

Ja fysj og fy! Det fæle fæle barnevernet....

Når vi ser på Christoffer-saken så ser vi hvordan det kan gå når bv. Ikke blir informert. Heller en gang for mye enn en gang for lite, og gjerne allerede i svangerskapet, jo tidligere intervensjon jo færre omsorgsovertakelser.

Skrevet

jo tidligere intervensjon jo færre omsorgsovertakelser.

Hvis det er vold i hjemmet som skal avdekkes, vil jo det føre til omsorgsovertakelse. Helseansatte skal sende meldinger om alvorlig bekymring, ikke om familier "som de muligens mener vil ha nytte av hjelpetiltak".

Jeg er dessuten ikke overbevist om at Barnevernet hadde hjulpet Christoffer, når man ser hvordan de andre ble lurt av stefaren og mora hans. Kanskje Barnevernet også hadde trodd på at han var suicidal?

Skrevet

De fleste som VET de har noe å skjule ovenfor bv lærer ungene sine til at dette er forferdelige skumle mennesker, som vil sette de på barnehjem hvor de vill få det enda verre.

F.eks en eks venninne av meg fikk barna til å tro dette, en dag jeg var der og hun var oppe for å irettesette sin datter på da 12 hørte jeg dunking, smelling, skriking og hyling oppe. Da hun kom ned sa hun fornøyd at: Nå har vell den J**** ungen lært... Blandet meg ikke, men ringte bv samme dagen. Vet dessverre ikke hvordan dette endte, for jeg fortalte henne også hva jeg kom til å gjøre, hun ville ikke høre fra meg igjen og hun skulle andmelde meg tilbake. Ja det må du gjerne gjøre svarte jeg, for JEG har ingen ting å skjule.

Iallefal, tror derfor at det at barn VET hva bv sin jobb faktisk er har stor betydning, og at de skjønner at det ikke er akseptabelt at mamma, pappa eller andre voksen personer er stygge med de på noe som helst vis....

Vi kan godt argumentere med at barn lyver, men vet du? Jeg åpner gjerne dørene mine for en undersøkelse basert på et barns løgn, for det betyr at kanskje et annet barns sannhet også blir hørt og tatt på alvor....

Skrevet

Jeg åpner gjerne dørene mine for en undersøkelse basert på et barns løgn

Det er lett å være bråkjekk når du faktisk ikke har opplevd å bli mistenkt for barnemishandling i månedsvis eller årevis av gangen.

Skrevet

Jeg ble slått hjemme da jeg var liten. Jeg trodde det var helt normalt, og husker hvor overrasket jeg ble første gang jeg så en plakat om at det var forbudt å slå barn.

Jeg ble voldtatt hjemme, og det var det samme med meg. Jeg forsto ikke at dette var unormalt før jeg begynte på skolen. Jeg trodde det var MEG det var noe galt med, siden jeg ikke likte det.

Skrevet

Jeg åpner gjerne dørene mine for en undersøkelse basert på et barns løgn

Det er lett å være bråkjekk når du faktisk ikke har opplevd å bli mistenkt for barnemishandling i månedsvis eller årevis av gangen.

Merkelig dette, jeg synes absolutt alle som blir ettersøkt av barnevernet eller blir fratatt barna sine er uskyldig i følge dem selv.

Beklager men jeg har bare veldig vanskelig for å tro at barnevernet mistenker noen for omsorgssvikt i flere år uten at det ligger noe i det. Så mye ressurser har de faktisk ikke, at de kan bruke det på saker som ikke eksisterer over flere år.

Skrevet

jo tidligere intervensjon jo færre omsorgsovertakelser.

Hvis det er vold i hjemmet som skal avdekkes, vil jo det føre til omsorgsovertakelse. Helseansatte skal sende meldinger om alvorlig bekymring, ikke om familier "som de muligens mener vil ha nytte av hjelpetiltak".

Jeg er dessuten ikke overbevist om at Barnevernet hadde hjulpet Christoffer, når man ser hvordan de andre ble lurt av stefaren og mora hans. Kanskje Barnevernet også hadde trodd på at han var suicidal?

Det du sier er feil, og det var alt for mye "kanskje" i den siste setningen din... (Og jeg har forresten jobbet noen år i barnevernet så jeg har vel over gjennomsnittet kunnskap om teamet.)

Skrevet

Du mener at man kan uttale seg skråsikkert om hvordan Barnevernet ville behandlet Christoffer-saken? Det er faktisk en hypotetisk tankerekke.

Og en tidligere barnevernsansatt kan fortelle at de plagde f.eks. noen Jehovas Vitner i flere år, kun fordi sjefen ikke likte Jehovas Vitner.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Barnevernet er en flott instans så lenge man husker det finnes unntak der også, og jeg dt om tilfeller der bv har gått for omsorgsovertakelse uten å sjekke situasjonen først. Det har heldigvis gått bra, selv barnevernet kan feile. Men veldig godt de finnes også for i utgangspunktet setter de jo barnet i sentrum.

Skrevet

i utgangspunktet setter de jo barnet i sentrum.

De tror at de ser tingene ut fra barnets synsvinkel. De tror at de er barnets korrekte og nøytrale talsmann. Men dette stemmer ikke alltid... la oss likevel håpe at de hjelper mange barn!

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Helt enig dette stemmer ikke alltid, har selv erfart det motsatte, men jeg håper virkelig at flesteparten ikke er slik, men at flesteparten går all in for at barnet g resten av familien skal få det best mulig og legger til rette så godt de kan hos familien før de tar barnet ut av hjemmet...

Skrevet

Min datter blir snart 5 år, hun har lært at det er feil å slå og spesielt at voksene ikke skal slå barn. Vet ikke helt hvordan dette kom opp i bhg, men ihvertfall nå er det standard her at om ho ikke får vilja si så har man slått ho.

Hun har aldri blitt utsatt for vold på noen måte, men om jeg fjerner ho fra situasjonen (løfter henne opp å flytter henne fysisk) ja da mener ho jeg har slått, Om ho maser etter noe og jeg sier nei så har jeg slått. Om ho faller så har jeg eller noen andre dyttet henne. Om ho så var alene på den siden av huset.

Jeg får høre støtt og stadig at voksene i bhg har slått eller dyttet også videre og jeg er helt trygg på at det ikke har skjedd noen gang.

Jeg har forsåvidt også vært gravid i et par år nå, (er nok elefant hehe)

Hatt nye kjærester støtt og stadig.(enda jeg ikke har datet noen på 3 år)

For ikke snakke om hvor mye dyr vi med tiden har.

Så det er veldig vanskelig å snakke med barn i den alderen om slike ting, man skal selvfølgelig ikke bare helt uten videre avfeie det man må jo se an andre ting også.

Men det kan lett bli for de barn med mye fantasi eller med stort ønske om oppmerksomhet noe som brukes. For små barn skjønner ikke konsekvensene av å komme med slikt som ikke er sant.

Det bør vel heller bli bedre opplæring av de ansatte for å se faresignalene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...