Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #1 Skrevet 5. april 2012 Jeg fikk 100.000 kr i dag av en FJERN slektning. Er helt i sjokk. Utrolig happy, pengene kommer utrolig godt med. Har valgt å ikke si noe til mannen min ennå, vil vente til pengene faktisk er inne på konto, skal komme neste uke. Men lurer, hvordan oppgir jeg dette til skattemyndighetene? Fører jeg det bare opp på neste års selvangivelse? Må jeg skatte av dem?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #2 Skrevet 5. april 2012 Ja du må skatte av dem. Du fører det opp som gave på selvangivelsen neste år.
2barns mor Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 Jeg fikk 100.000 kr i dag av en FJERN slektning. Er helt i sjokk. Utrolig happy, pengene kommer utrolig godt med. Har valgt å ikke si noe til mannen min ennå, vil vente til pengene faktisk er inne på konto, skal komme neste uke. Men lurer, hvordan oppgir jeg dette til skattemyndighetene? Fører jeg det bare opp på neste års selvangivelse? Må jeg skatte av dem? Gratulerer Tror ikke du trenger å skatte av det, men du må oppgi det i selvangivelsen neste år. Tror jeg leste noe sånn som at summer OVER 100 000.- må det skattes av, men jeg er ikke helt sikker....
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #4 Skrevet 5. april 2012 Du fører det bare opp som "gave" på neste selvangivelse. Du må ikke skatte som av intekt, men om du har så stor formue at du må betale formueskatt må det betales for disse pengene også med mindre du bruker dem opp før nyttår.
Gjest Hemmeliganonym Skrevet 5. april 2012 #5 Skrevet 5. april 2012 Da jeg fikk 100 000 trengte jeg ikke skatte av dem, men det var voldsoffererstatning så det er kanskje annerledes
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Om gaver Gavemeldingen Både den som gir en gave og den som mottar en gave har ansvar for å sende inngavemelding. Både giver(e) og mottaker skal skrive under på meldingen. Er det flere mottakere skal det fylles ut skjema for hver mottaker. Se mer om hvilke gaver som skal meldes under avsnittet «Nærmere om når arv og gave er avgiftspliktig». Skjemaet «Melding om gaver, gavesalg, overdragelse mellom nære slektninger og om utdeling av midler fra uskiftet bo»skal alltid brukes. Det er ikke nok å sende inn et brev med oversikt over fordelingen av midlene. Det er utarbeidet en veiledning til gavemeldingsskjemaet; «Veiledning til melding om gaver». Når skal gavemeldingen sendes? Gavemeldingen skal sendes innen en måned etter at gaven ble gitt. En gave regnes som gitt når giveren har gitt fra seg den vesentlige rådighet over gaven. Hvor skal meldingen sendes? Meldingen skal sendes til skattekontoret. Nærmere informasjon om hvordan gavemeldingsskjemaet skal fylles ut kan du få i brosjyren Veiledning til melding om gaver eller ved å ringe Skatteopplysningen.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #7 Skrevet 5. april 2012 Om du må skatte av dem/ betale avgift av dem kommer an på intensjonen med gaven, og denne skrives opp i skjemaet. Og er gaven gitt i forbindelse med en spesiell livshendelse som bryllup, fødsel, huskjøp, studiestart e.l?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #8 Skrevet 5. april 2012 Ok. Hvilken intensjon er best å oppgi da? Jeg har såpass mye gjeld så kommer ikke til å bli "formuende" av dette for å si det sånn.... Pengene kommer til å bli brukt opp i løpet av kalenderåret. Dette er jo arv etter avdød slektning, men ikke nær slekt. #6 Takk for tips om hvordan jeg skal melde det, men er det ingen som vet om jeg faktisk må betale skatt/avgift?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #9 Skrevet 5. april 2012 Hvis det er ment som en gave, og ikke som forskudd på arv, så skal dere begge signere på dette i meldingen som sendes inn. Oppgi gjerne også årsaken til gaven, for å få dem til å forstå at det er gave og ikke arv det er snakk om. Du skal nok ikke betale verken arveavgift eller skatt her .
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #10 Skrevet 5. april 2012 Glem det forresten... Er vedkommende død? Er det arv du har mottatt? Har du mottatt dette etter testamente, som livsarving, eller er det f.eks. din mor som har arvet sin kusine- men ønsker å gi deg noe av sin arv?
Frøken Ubesluttsom Skrevet 5. april 2012 #11 Skrevet 5. april 2012 All arv under 300 00 ca, er skattefritt....
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #12 Skrevet 5. april 2012 All arv under ca 460 000 er nå avgiftsfri, men det er viktig å fylle ut skjemaet riktig.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #13 Skrevet 5. april 2012 Vedkommende er død. Hans eneste arving ønsker å gi meg denne summen da det ikke finnes andre arvinger. Men det er ikke igjennom ett testamente eller som forskudd på arv/igjennom mine foreldre. Så dette er en arving ifjern slekt som ønsker å dele noe av sin arv med meg. Er det da egentlig arv eller er det en gave?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå