Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #1 Skrevet 5. april 2012 Hvor gammel syntes du er max alderen på en kvinne til å få barn? At mange ikke kan få barn etter en viss alder er en ting, men når syntes du en kvinner er for gammel til å få ett lite spebarn? Hva med fedre? Mange jeg kjenner er 40- 43 år når de har fått sin første, for "gammelt"?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 5. april 2012 #2 Skrevet 5. april 2012 Jeg syns ikke at alder spiller så stor rolle, men mer hvordan liv man lever og hvor godt man tar vare på seg selv. Vi kan alle dø i morgen eller på mandag så det å skulle dø burde ikke være noe hinder da det aldri fins noen garanti, verken som ung eller som gammel. Men livet man lever spiller en stor rolle. Og det er noe alle som tenker å bli foreldre eller som allerede er foreldre burde tenke over, og så sørger biologien for å sette en naturlig stopp for når man ikke lengre kan få barn.
Gjest Filifjonka Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 Jeg mener at ca 50 år burde være en grense for kvinner. vi mister jo fruktbarhet med årene, men med assistert befruktning av alle slag er jo ikke de fysiske grensene nødvendigvis et hinder lenger. Jeg mener at barn bør ha rett til å kunne forvente å ha sine foreldre hos seg gjennom både barndom, ungdom og tidlig voksenalder. Joda, ulykker kan skje, og folk kan dø unge. Men sånn ut i fra gjennomsnittlig levealder. Man kan liksom ikke basere seg på at hvem som helst kan dø i morgen. Jeg husker jeg leste om den italienske (?) kvinnen som fikk barn i sekstiårene, og jeg tenkte at det var dårlig gjort overfor barnet. Jeg vet ikke hva forventet levealder for kvinner er i Italia, men hun må regne med å dø omtrent når barnet er ti-femten år. Det blir feil, synes jeg.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 5. april 2012 #4 Skrevet 5. april 2012 Jeg mener at ca 50 år burde være en grense for kvinner. vi mister jo fruktbarhet med årene, men med assistert befruktning av alle slag er jo ikke de fysiske grensene nødvendigvis et hinder lenger. Jeg mener at barn bør ha rett til å kunne forvente å ha sine foreldre hos seg gjennom både barndom, ungdom og tidlig voksenalder. Joda, ulykker kan skje, og folk kan dø unge. Men sånn ut i fra gjennomsnittlig levealder. Man kan liksom ikke basere seg på at hvem som helst kan dø i morgen. Jeg husker jeg leste om den italienske (?) kvinnen som fikk barn i sekstiårene, og jeg tenkte at det var dårlig gjort overfor barnet. Jeg vet ikke hva forventet levealder for kvinner er i Italia, men hun må regne med å dø omtrent når barnet er ti-femten år. Det blir feil, synes jeg. Jeg tenker også at man setter full stopp når naturen selv sier stopp, men samtidig tenker jeg at alder er ikke alfa omefa. Man kan være en ung mamma som røyker, drikker, spiser usunn mat, er lat, har dårlig fysikk og man kan ha en eldre mamma som verken røyker eller drikker, som spiser sunt, som trener og som tar vare på helsa. Dette er kun eksempler, ikke ment for å sette noen i bås, men det er slike ting som har langt større innvirkning både på hvor lenge vi lever (i mange tilfeller), på hvor mye vi orker med barna, hvor mye energi vi har vi hverdagen, hvor mye vi klarer å stille opp osv. Alt må sees i en sammenheng og kun alder i seg selv sier egentlig ikke så mye om oss, uansett om vi er unge eller gamle.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #5 Skrevet 5. april 2012 Jeg syns at man begynner å bli litt for gammel for å få barn, ihvertfall sitt første barn når man har bikka 40 år. Men er enig i at det er mange faktorer som spiller inn, ikke bare alder. Samtidig syns jeg at man heller ikke skal få barn når man er 16.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Har mer med personlighet enn alder å gjøre, synes jeg. Mine foreldre var definitivt for gamle da de fikk meg (36 og 37 år). Min bror og svigerinne var 39 og 40 da de fikk sistemann, og de er langt fra for gamle. Mine foreldre gjorde aldri noe med meg. Feriene var helt og holdent på deres premisser; kunstmuseer, gamle slott, storbyferier med kun kulturelt innhold etc. På fritiden var jeg overlatt til meg selv, og ble aldri fulgt opp med kjøringer til treninger, kamper eller sosiale tilstelninger. Hadde heldigvis gode venner i gata Min bror og svigerinne er kjempeflinke med barna. De er en svært aktiv familie, med masse latter og samspill
Mamma med 2 små Skrevet 5. april 2012 #7 Skrevet 5. april 2012 Alder har ikke så mye å si mener jeg, mer hvordan man lever. Var 24 når jeg fikk min förste, mens pappan til min barn da var 42. Vi gjör begge to mye med barn, er aktive og unge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå