Gå til innhold

3 åringen som "slukker ned"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en herlig datter på 3 år, men det er noen ting jeg stusser på. Hun er helt avhengi av rutiner og takler overaskelser veldig dårlig. Bare det å ta en tur til bestemor i nabohuset er en utfordring hun må forberedes mye på. Hun må vite nøyaktig hva som skal skje. Hvis ting ikke blir som foventet, som at vi har noe annet til middag enn hun tror eller at jeg pusser tennene hennes i stedenfor pappa om morgenen "slukker hun ned". Da får vi ikke kontakt med henne. Hun blir stiv i kroppen, reagerer ikke på at noen snakker til henne, vi får ikke blikkontakt og tar vi henne på fanget sitter hun helt stiv rett opp og ned.

Hun snakker relativt dårlig, men det er vanligvis ikke vansklig å forstå hva hun vil pga mimikk og kropsspråk. Det er også tydelig at hun forstår like mye som andre barn av hva som blir sakt til henne.

Hun driver aldri med rollelek, men kan gjerne løpe rundt og herje. Grovmotorikken er utmerket og hun er veldig opptatt av blomster og alt som vokser.

I barnehagen hender det litt for ofte at hun slår, dytter eller sparker de andre barna.

Hun har også store problemer med å sovne med mindre hun er bundet fast i en sovepose.

Det er hovedsalig det at hun kan slukke ned fulstendig når det skjer uventede ting som jeg ikke liker.

Hva tenker dere? Er det noe å bekymre seg for eller er det ganske normalt for barn på den alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe erfaring m dette så det er sagt.

Men mener noen har tidligere her beskrevet sitt barn slik og alt skulle være rutiner på rutiner .

Det barnet hadde en sykdom/ syndrom .. Husker ikke helt!

Iom dere reagerer på dette, så ville jeg nok anbefalt å prate m fastlege eller helsesøster.

Skrevet

du tenker kanskje på asberger syndrom? Det du beskriver høres jo ganske spesielt ut, men om det er noe med datteren din eller ikke må det fagfolk til for å vurdere. Hun må i såfall undersøkes nøye fysisk og observeres av fagfolk. Det beste stedet å starte er å ta det opp med fastlege og/eller helsestasjonen. De vil henvise dere videre.

Skrevet

Dette kan høres ut som noe som bør undersøkes videre. Jeg ville bedt om et møte med barnehagen, forklart bekymringene deres, og hørt hva de mener og om de har opplevd lignende. Det kan være aktuelt å kontakte PPT, og få henvisning til BUP for å se om det kan være en autismespekterdiagnose som fører til disse vanskene. Det kan også være aktuelt med undersøkelse for å utelukke f.eks epilepsi. Det kan selvfølgelig være helt ufarlig, men jeg ville nok sjekket dette for å være sikker.

Skrevet

Jeg er usikker på hva du egentlig mener med uttrykket "slukker ned", men mye av det du beskriver er hvordan jeg har opplevd eldre barn (elever) med symptomer på asberger syndrom. Ta kontakt med legen deres og be om utredning.

Skrevet

Når hun "slukker ned" trekker hun seg på en måte helt inn i seg selv. Hun beveger seg ikke, gir ikke lyd fra seg og lar oss ikke få blikkontakt. Etter 5-10 minutter går det gjerne over litt etter litt, først ved at hun slapper av i kroppen.

HI

Skrevet

Dette høres for meg ut som autistiske trekk. Diagnosen autist kan arte seg veldig forskjellig fra person til person. For å få diagnosen er det visse "kriterier" som må oppfylles, uten at jeg har god nok kunnskap til å gå.nærmere inn på detaljene.

(Har autist i nær familie, og har jobbet med/hos folk som har diagnosen)

Ta kontakt med lege og krev! utredning for feks autisme og/eller asbergers.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Første jeg tenkte var Asperger. Har en gutt i nær familie som var slik som liten takler forandringer svært dårlig selv den dag i dag. Han fikk diagnosen meget sent og er veldig sår på dette, få hjelp tidlig. Rådføre de med lege.må være frustrerende for henne å være så bundet i rutiner, det er naturlig da for henne å slå kanskje..

Skrevet

Jeg tenker at hun kan ligge under autisme et sted.

Har selv et barn med autisme og mye er slik du beskriver men autisme barn er også veldige forskjellige. En del kan også ha Add/adhd eller andre tileggdiagnoser igjen.

Det som er sikkert er at dere bør kontakte PPT og habliteringa og få henne testa slik at hun kan få den hjelp hun trenger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...