Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #1 Skrevet 5. april 2012 10-åringen har plutselig fått for seg at hun vil begynne å tjene sine egne penger. Jeg har lenge ønsket at hun skal bidra med mer i hjemmet, men nå lurer jeg på hva jeg kan forvente og hvor mye penger hun skal få? Noen som har ideer/ tips å komme med? Jeg tenker at det beste vil være å ha faste oppgaver på faste dager slik at det ikke blir mas utover uka og så hoper det seg opp før ukeslutt.. Hva gjør deres 10-11- åringer?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #2 Skrevet 5. april 2012 De hjelper til hjemme uten å få betalt for det. Jeg ser på det som en selvfølge at alle som bor her bidrar i huset og det er ingen som får lønn for det.
MrsMilla Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 Min åtteåring får ikke normalt sett ukelønn, men om hun plutselig skal spare til noe etc så kan hun ta div arbeidsoppgaver hjemme mot betaling. 3kr for å gå ut med søpla, 5 for å ta ut av oppvaskmaskina, 10 for å støvsuge etc.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #4 Skrevet 5. april 2012 De hjelper til hjemme uten å få betalt for det. Jeg ser på det som en selvfølge at alle som bor her bidrar i huset og det er ingen som får lønn for det. Men hvordan kan ungene spare til ting da? Får de penger sånn tilfeldig eller? Jeg er for såvidt enig i det du skriver..
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #5 Skrevet 5. april 2012 De hjelper til hjemme uten å få betalt for det. Jeg ser på det som en selvfølge at alle som bor her bidrar i huset og det er ingen som får lønn for det. Men hvordan kan ungene spare til ting da? Får de penger sånn tilfeldig eller? Jeg er for såvidt enig i det du skriver.. De sparer bursdagspenger, penger fra besteforeldre osv. Jeg tror at man skaper late og bortskjemte barn dersom hver minste lille ting skal lønnes i penger. å hjelpe til hjemme og å bidra i huset er ikke lønnet arbeid. Er heller ingen som lønner meg for det og jeg vil at barna skal lære (særlig guttene) at det å bidra i huset er noe man gjør, enten man vil eller ikke, uten å forvente premiering og belønning.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Jeg synes det er naturlig at ungene får litt ukepenger, men de trenger ikke være bundet opp til hvor mye de jobber. Jeg tror det er bra for barn å disponere noe selv, men da må også de voksne være flinke til å informere om hva disse pengene er ment å dekke. Barnet kan for eksempel få 50,- kr i uka og da beskjed om at da betaler ikke mor og far for blad på butikken eller kino med venner. Det må barnet selv sørge for å ha penger til. Så lenge barnet da får en ok sum og foreldrene faktisk er konsekvente med ikke å stikke til barnet penger eller betale tingen hvis barnet er blakt kan det være en god læring.
Mockanin Skrevet 5. april 2012 #7 Skrevet 5. april 2012 Hadde ikke ungene her fått ukelønn så hadde dem ikke hatt noe og spare av. Dem får aldri penger av besteforeldre hverken til jul eller bursdag, og aldri penger eller noe utenom heller. 6 åringen får 25 kr. I uka og skal da hjelpe til med småting som han blir bedt om. Tømme sekken sin, rydde glass og sånn av stuebordet + div. annet. Eldste på snart 17 år støvsuger 2 ganger i uka, tømmer søppel, tømmer oppvaskmaskin, passer noen ganger lillebroren + div. småting. Rommet og en daglig luftetur med bikkja får han ikke betalt for. Han får da 1000 kr. i mnd. Noe som er mindre enn det de fleste kameratene får men er det lengste jeg kan strekker lege pga. økonomi. I hans vennekrets er det kun han og en til (av ca 15 stk) som må hjelpe til hjemme.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #8 Skrevet 5. april 2012 Er motstander av ukelønn. mener ungene skal hjelpe til hjemme, og mener ungene skal få penger til det som trengst i forhold til familiens økonomi.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #9 Skrevet 5. april 2012 Her i huset er det ingenting som heter ukelønn, jeg forventer at barna skal bidra hjemme uten å få betalt for det. Skal vi alle ha det bra, må alle bidra for at vi skal ha det, det betyr at alle må bidra etter evne med husarbeid o.l. Men vi har lommepenger. 8 og 11 åringene får 50 kr hver i lommepenger, de kan bruke disse pengene til hva de vil og de kjøper som regel litt snop for dem på lørdags formiddag når de er ute med venner og resten går til sparing. Har de oppført seg skikkelig trollete har vi brukt trekk i lommepengene som straff et par ganger, men da har det vært noe spesielt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå