Gå til innhold

Prokrastinerer så og si alt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Jeg utsetter absolutt alt jeg skal gjøre helt til siste liten, og ting jeg absolutt ikke må det blir ofte ikke gjort.

Jeg er ganske bedaglig av meg, liker å ta ting med ro, stresser sjeldent. Men jeg tror også at det kan være fordi jeg stiller høye krav til meg selv, så alt jeg gjør må være 110%. Og da kan det ofte være lettere og ikke gjøre noe i det hele tatt.

I tillegg har foreldrene mine sydd puter under armene mine så lenge jeg kan huske. Ikke misforstå, er utrolig takknemlig for alt de har gjort for meg og fortsatt gjør. Men da jeg bodde hjemme måtte jeg aldri løfte en finger. Det var aldri noen som sjekket leksene mine, så har bare seilt igjennom alle årene på skolen med ett søtt smil. Det funker ikke på høyere utdanning. Jeg har aldri måttet rydde av bordet etter mat, aldri lagd noe særlig mat, aldri gått med søpla, aldri vaska, aldri rydda, blitt kjørt hit og dit selvom jeg egentlig bare kunne tatt bussen (tenker på den tiden jeg gikk på ungdomsskolen og vgs). Da jeg var gammel nok til å kjøre selv stod pappa alltid opp og skrapet bilen min om vinteren sånn at jeg skulle rekke skolen.

Stort sett er det snakk om praktiske ting i hverdagen, alt fra å sette på en klesvask, vaske badet, støvsuge og rydde i leiligheten osv...

Er student og jobber litt ved siden av. Jeg er ikke flink til å strukturere studiene mine og ender opp med å sitte å skrive oppgaver o.l i siste liten, liker for så vidt å jobbe under litt press for da er jeg i det minste effektiv. Eksamenslesing foregår i et stort skippertak rett før eksamen, noe som resultere i middels karakterer, selv om jeg vet jeg kan så mye bedre.

Når jeg er på jobb er jeg stikk motsatt. Jeg går aldri fra jobben uten at det er strøkent etter meg, og får ofte kommentarer på at det ser veldig bra ut etter at jeg har stengt butikken.

Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne gjort ting med en gang isteden for å utsette de hele tiden. Nå i kveld for eksempel, har jeg ikke gjort annet enn å sitte på dataen enda det er tusen ting jeg kunne gjort i leiligheten, det ser virkelig ikke ut her.

Er det noen der ute som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre meg? Trenger litt inspirasjon og motivasjon til å sette i gang her, ønsker virkelig å bli bedre på dette området :)

Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

Det eneste som hjelper er å planlegge.

Ikke lov med data, tv etc etc før du har gjort så og så mye oppgaver og husarbeide. Være en annen type pappa og mamma for deg selv :-)

jeg er et bedagelig menneske selv, så jeg vet hvordan det er ;-)

Skrevet

Du mÅ bare jobbe med deg selv. Ikke la foreldrene dine sine innsyddeputer være en dårlig unnskyldning for å ikke få gjort noe.

Skriv ned en liste med hva som må gjøres i hjemmet. Si til deg selv at du skal gjøre minst 2-3 hver dag. Og premier deg selv! Ikke se tv/data osv FØR disse tingene er gjort!

Lesing: fknn ut hvor mange sider du må lese/ hvor mye du må gjøre hver dag for å komme i mål ( med god tid til repetisjon). Start dagen med det du gruer deg mest til, så du kan krysse det av lista først :)

Kom deg på en lesesal/bibliotek så du kommer vekk fra distraksjoner. Finn noen å lese med. Enklere å møte opp når man har en avtale med andre enn seg selv.

Også du... Det er ikke vanlig å få dette til 110% med en gang!! Man må øve seg. Hver dag! Kjenn på den gode følelsen du får når du har satt deg noe fore OG gjennomført!!!

Jeg vet veldig godt hvordan du har det. Vært der selv! Men har øvd meg mye og blitt ekstremt mye flinkere, så det er mulig!! Jeg kom meg gjennom 6 år på universitet i utlandet med HARD jobbing og gode kærakterer. Og når jeg kan lære å strukturere, planlegge og gjennomføre, kan du og. Men det er jobbing med seg selv hver dag som skal til!

Ikke alle dager er like vellykket, men prøv igjen i morgen og ikke mist motet!

Lykke til!!!

Skrevet

Interessant innlegg. Så det er sånn det går med de som foreldrene syr puter under armene på? Din historie kan være prognosen for min niese på 15; din beskrivelse er en kopi av hennes hverdag og hennes foreldre. Søt og snill, men gjør ingen ting og blir ikke stilt krav til overhodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...