Gå til innhold

Små barn som tar etter store....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 4-åring som tar mye etter storesøster på 12 (halvsøstre). Det er ofte storesøster som styrer de få lekene de leker sammen og storesøster er ofte dønn ærlig ("det ser ikke ut som en hest akkurat" o.l) Når storesøster reiser er det lillesøster som bruker dette mot lillebror på 2 og meg. I dag satt jeg og strikket på genseren til lillebror og fordi jeg ikke strikket til henne denne gangen sier hun "den er ikke noe fin, mamma." og "den er sikkert kløete". Dette er som å høre storesøsteren.

Jeg har forsøkt å snakke med storesøster om dette, men hun sier bare at hun ikke har kontroll på hva hun sier før det kommer ut av munnen.. Det er for så vidt ok, men selv om jeg kremter for å minne henne på å snakke hyggelig, snur hun seg for det meste vekk, later som hun ikke hører meg og fortsetter.. Dette er ei jente i starten av puberteten og hun er blitt fryktelig vanskelig å ha med å gjøre det siste året, og nå preger det altså lillesøster.. Har noen tips på hvordan jeg skal ta dette opp med 12 åringen slik at hun faktisk hører hva jeg trenger av henne?

Dette er brukt:

- de andre blir lei seg

- det lager ikke hyggelig stemnin

- de små ser opp til henne og gjør og sier som henne

- lillesøster har begynt å snakke slik

- jeg roser henne hver gang hun gjør "det rette" (later som at hun ser en hest)

- Forsøker å legge det frem positivt ( 3 positive ting for hver negative)

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Gi beng i den store og oppdra den lille. Eneste som har funka for meg i stesøskenmyra. Etter hvert som de små oppførte seg bedre enn de store, begynte de store faktisk selv å oppdage hvor frekke, udannete og uhøflige de framsto.

Skrevet

Tja.. Jeg liker ikke tanken på at jeg oppdro en frekk unge.. Jeg ønsker at hun skal være litt mindre negativ i språket..

HI

Skrevet

Null toleranse!

Er de begge dine, kjør på med begge to. Ikke snakke om det, bare gjennomføre. Er de begge dine forstår jeg ikke hvoror du ikke har gjort noe med det før?

Sånn oppfører vi oss ikke! Sånn vil jeg aldri høre deg si igjen! Gå et annet sted å være om du bare har tenkt å gjøre andre lei seg, for da vil vi ikke være med deg! Kom tilbake når du har tenkt å oppføre deg!

Er den eldste hans, så oppda ditt barn, så får foreldrene til stebarnet ta seg av det. Er selv beinhard på uønsket oppførsel, og det å gå inn for at andre skal føle seg liten, er mobbing, og det er IKKE akseptert.

Jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt over stebarna, men jeg bryr meg ikke om t de føler seg ille til mote når jwg setter hårde kluter til mot oppførsel stebarna slipper unna med hos sine forldre. "hva sa du? Aldri bruk sånn språj som det igjen. Mine rn er mer dannet enn som så."

Æ

Skrevet

Ut fra hvordan jeg leser eksemplene dine har du en flott 12 åring som faktisk gidder å leke med lillesøster og som lillesøster sansynligvis forguder. Det høres ut som om hun er direkte i uttalelsene, men ikke som om hun sier tingene for å såre.

Lillesøster derimot bruker ordene for å såre deg. Er hun sjalu på den yngste?Kansje du må gi 4 åringen mer alenetid med deg og mer oppmerksomhet. Jeg ville nok heller konsentrert meg om det enn å forklare henne at du blir lei deg når hun sier stygge ting til deg. Det er vel det som er poenget hennes.

Skrevet

Ut fra hvordan jeg leser eksemplene dine har du en flott 12 åring som faktisk gidder å leke med lillesøster og som lillesøster sansynligvis forguder. Det høres ut som om hun er direkte i uttalelsene, men ikke som om hun sier tingene for å såre.

Lillesøster derimot bruker ordene for å såre deg. Er hun sjalu på den yngste?Kansje du må gi 4 åringen mer alenetid med deg og mer oppmerksomhet. Jeg ville nok heller konsentrert meg om det enn å forklare henne at du blir lei deg når hun sier stygge ting til deg. Det er vel det som er poenget hennes.

De to små er sjalu om hverandre. Minste sover 2 timer på dagen og da har hun alenetid. I tillegg har hun alenetid siste havtimern før hun legger seg. Mer alenetid enn det er vanskelig.

12 åringen er kjempeflott egentlig. Det er bare disse negative språkgreiene som er et problem foruten normale pubertetsgreier. Jeg får kun gjort noe med et av de og snakket om det andre. Ingen har vel klart å kurere pubertet ennå, så det gidder jeg ikke prøve. Kanskje hele greia hører med til puberteten..

Lillesøster sier det for å såre og jeg sier kart i fra at hun ikke får lov å snakke sånn og sender henne ut av rommet, som jeg gjør med alle ved dårlig oppførsel.

#4:

Jeg kan jo ikke bare ta 12 åringen. Når lillesøster bruker disse uttrykkene, må jeg ta henne også. Det spiller vel heller ingen rolle om eldste er min eller ikke (hun er min) og det er ikke slik at jeg sitter og ser på til det går for langt. Tok jo tak i det fra dag en.

Jeg snakker til 12 åringen nesten slik du sier, men uten å nedverdige. MEN med en 12 åring oppnår man mye mer om man snakker med de i stedet for å skrike og hyle, for de skriker og hyler ofte tilbake. I tillegg vet jeg at hun egentlig ikke mener det, men at hun glemmer å tenke seg om før hun sier det. Hun sier selv at hun hater å bli irettesatt og at dette er grunnen til at hun later som hun ikke hører der og da. Også sier hun unnskyld ti meg for at hun oppfører seg dårlig (uoppfordret), men ikke til lillesøster (selv om hun burde det, men jeg er ikke for å tvinge noen til å si unnskyld)..

Mens jeg sitter her og skriver tenker jeg: kanskje dette bare er en pubertetsgreie...?

HI

Skrevet

Klart det spiller en rolle om hun er din eller ikke. Min mann har en 14 åring som kun er sin, hun oppfører seg på en måte jeg aldri hadde akseptert.

(hun gjør ikke stygge ting, men hun er apatisk, involverer seg lite og demonstrativt distanserer seg fra resten av oss)

Men når hennes far synest det er greit, er det lite jeg kan gjøre med det. Hadde hun derimot vært vår hadde jeg presset henne, krevd og forventet mer. Jeg prøver å engasjere henne, hun er likeglad. Hadde hun vært min hadde lufa vært rensket for lenge siden.

Skrevet

Må si jeg ikke helt skjønner problemstillingen. Hvorfor skal den eldste late som hun er en annen enn den hun er bare fordi du ikke vil utsette de minste for verdens realiteter?

Verden er som den er, og jeg ville heller senket skuldrene og latt de minste få oppdage dette uten å lage for mye pedagogikk rundt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...