Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 Heisann.. Jeg og sambo har ett barn på 9mnd.. jeg ønsker nå å gå fra han! Når barnet våres ble født fikk vi beskjed om at vi måtte ned på NAV for å føre opp farsskapet... jeg har mast og mast på sambo, men det skjedde ingenting (han VIL være far altså, han er bare utrolig ustrukturert).. Han står nå altså ikke oppført som far.. Hva har dette å si for samlivsbruddet? Han truer med å ta mest mulig av omsorgen for barnet, enda han ikke har gjort en dritt med hittil omtrent (f.eks. jeg er syk på 3 uka med feber og forkjølelse - jeg er oppe om natta og om morgenen, mens han ligger å sover). Dessverre har han litt rar virkelighetsoppfattelse, og juger lett! Han sier at han har gjort MASSE med barnet! Noe han IKKE gjør.. han har knapt skiftet bleie, aldri badet ham eller noe... MEn, lurer som sagt veldig på hva dette med oppført farsskap har å bety? kan jeg på en måte "nekte" han å ta barnet? Ikke misforstå - jeg vil at barnet våres skal treffe far altså....
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #2 Skrevet 4. april 2012 Du kan ikke nekte ham å bli oppført som far. Signerer dere ikke frivillig så har far rett til DNA-test av seg sev og av barnet (noe du ikke kan nekte på), og så bli oppført som far. Så lenge han er far og barnet så langt har bodd sammen med dere begge to siden fødsel så har far selvsagt krav på samvær og barnet har krav på å fortsatt få tilbringe tid sammen med sin far. Du vil nok få hovedomsorgen siden barnet er så liten (du ammer kanskje fortsatt) og siden du mest sannsylig, slik de fleste kvinner, er den som har vært mest hjemme med barnet og har hatt mest permisjon. Før ham opp som far og bestill time på familievernkontoret for mekling og samværsavtale.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 Du kan ikke nekte ham å bli oppført som far. Signerer dere ikke frivillig så har far rett til DNA-test av seg sev og av barnet (noe du ikke kan nekte på), og så bli oppført som far. Så lenge han er far og barnet så langt har bodd sammen med dere begge to siden fødsel så har far selvsagt krav på samvær og barnet har krav på å fortsatt få tilbringe tid sammen med sin far. Du vil nok få hovedomsorgen siden barnet er så liten (du ammer kanskje fortsatt) og siden du mest sannsylig, slik de fleste kvinner, er den som har vært mest hjemme med barnet og har hatt mest permisjon. Før ham opp som far og bestill time på familievernkontoret for mekling og samværsavtale. Ja, jeg vet selvsagt at han har krav på det... men han har ikke dratt på NAV å gjort noe med det.. selvom jeg har mast på han mange ganger tidligere om å få gjort det! Lurte derfor på om det kunne ha noe å si....:/ Jeg vil jo absolutt ikke nekte pappaen samvær heller.. vet jo at barnet våres må få treffe pappaen sin! Det ser jeg på som superviktig! MEN, jeg mener barnet har det bedre ved å vokse opp PRIMæRT hos meg, med noe overnatting hos far - ettersom far er relativt umoden... Tenker at jeg på sikt ønsker 1 dag i uken, annen hver helg hos far, og dele ferier/høytider... Men ønsker ikke noe 50/50 deling etc...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 Ja det har jo noe å si, han må jo få navnet sitt i papirene til barnet før han kan kreve savær. Om han ikke står oppført som far noe sted så kan han heller ikke komme å si han skal ha samvær eller hovedomsorg for barnet. Dette betyr vel at han ikke har foreldreansvar for barnet per dags dato heller.
Tauriel Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Hvis du vil ha han inn i papirene kan du skrive han som far (mener jeg går an, NAV ba meg om å oppgi far i min situasjon. Noe jeg ikke har gjort pga omstendighetene her) 50/50 blir vel heller ikke anbefalt for så småe barn heller.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 Du kan nekte å skrive han opp som far. Han har rett på DNA-test, men dersom han tar testen og det viser seg at han er far, må du fortsatt godkjenne at han er faren ved å skrive under på det. Og det kan du nekte å gjøre. Du må selvfølgelig belage deg på at det kan bli tatt til retten dersom han ønsker å ta det dit, og det kan bli veldig dyrt.. Og taper du i retten da blir han stående som far. Det er ikke anbefalt å ha delt omsorg for et barn før barnet er 3-4 år, så de første årene slipper du å bekymre deg for det, da kan du nekte han å ha barnet alene. Men den tid kommer jo.. Men dersom det er til barnets beste at faren ikke har noe av omsorgen, så vil retten bestemme at du får omsorgen. Men til det trenger du bevis på at faren ikke er egnet til å ha barnet alene. Så ta vare på alt av smser osv han sender deg. Ta bilder av ting som er mistenkelig osv, for du kommer til å trenge alt du kan skrape sammen dersom du over lengre tid skal nekte han omsorg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå