Gå til innhold

Dette med uker...teskje-hjelp ønskes! ;)


Nordhagenjentene :)

Anbefalte innlegg

Dette blir mitt andre barn, men forvirringen er stor likevel. Så det blir MYE tekst her.....

 

I boka jeg har - Min svangerskapsdagbok - står det at uke 1 starter den dagen siste mens starter. Det står også på Mammanett.no ("Din graviditet regnes fra siste menstruasjons første dag"), og her inne står det: "Graviditeten regnes fra den siste menstruasjonens første dag". På Babyverden.no står det : "0 uker - Fra 0 uker og 0 dager til 0 uker og 6 dager av svangerskapet.

 

Denne uken begynner med første blødningsdag i siste menstruasjon."

 

I boka står det også at mensen uteblir i uke 5...mens på flere sider står det at man kan teste seg i uke 4.

Her på BIM står dette om uke 5: "Hvis du ikke har testet deg ennå, venter du sikkert fortsatt på neste mens. Kanskje håper den ikke kommer, for dette er det alle tydeligste av de tidlige symptomene på graviditet. Mange kjenner nå at noe er i ferd med å skje inni seg. Stikninger på den ene siden nede i bekkenet er helt normalt, og det samme er mensmurring."

Selv Babyverden som begynner på uke 0 skriver at testen er positiv i uke 5.....Mens det på mammanett.no står at mensen uteblir i uke 4....

Er det rart man blir forvirret.....??

Sååååå....Er første uke egentlig "null'te" uke, slik at man faktisk begynner å telle uke 1 én uke etter første mensdag i siste mens? (For en setning....;P) Uke 0 er første uke, uke 1 er andre uke....?

Vi kan ta mine datoer:

Siste mens starter onsdag 29.02 - uke 1 begynner nå, eller er dette uke 0...?

Onsdag 07.03 - uke 2 begynner...?

Onsdag 14.03 - uke 3....?

Onsdag 21.03. - uke 4....?

Onsdag 28.03 - uke 5....?

Fredag 30.03 - mensen uteblir (30 dagers syklus)

Søndag 01.04 - Positiv test

Onsdag 04.04 - uke 6 begynner....? Altså 5 fullgåtte uker?

De sidene som skriver hvilken uke man er i, skriver enten "5 uker + 0 dager på vei", eller at jeg "har gått gravid i 5 uker og 0 dager". Da er man vel inne i uke 6 i dag....? 5 uker på vei, men i uke 6...? (Alle sidene har samme dato for termin, give or take en dag)

Men så kommer det moro: Om jeg følger boka mi, og teller frem til termin 08. eller 09.12 - da er det i uke 41......

Jeg trodde jeg begynte å forstå det mens jeg skrev, men så er jeg egentlig like blank igjen. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, andre gangs gravid jeg og... Og like forvirret... He, he. Jeg hadde første dag i siste mens på samme dag som deg. Her inne har jeg fått termin 7.desember og det står at jeg er i uke 6 nå. Er ganske sikker,fra sist, at min lege regner litt annerledes... Og at jeg ifølge hennes regning er jeg nå i uke 5. Ikke så lett å forstå. Men tror st her inne regnes uke 6 fra du begynner på uke 6 , altså fra 5+1. mens legen regner uke 6 fra 6 fullgåtte uker... Jeg satser på en tidlig ul, og er spent på hvilken termindato jeg får da... (hvis alt går bra - hadde en MA i høst) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, andre gangs gravid jeg og... Og like forvirret... He, he. Jeg hadde første dag i siste mens på samme dag som deg. Her inne har jeg fått termin 7.desember og det står at jeg er i uke 6 nå. Er ganske sikker,fra sist, at min lege regner litt annerledes... Og at jeg ifølge hennes regning er jeg nå i uke 5. Ikke så lett å forstå. Men tror st her inne regnes uke 6 fra du begynner på uke 6 , altså fra 5+1. mens legen regner uke 6 fra 6 fullgåtte uker... Jeg satser på en tidlig ul, og er spent på hvilken termindato jeg får da... (hvis alt går bra - hadde en MA i høst) .

 

Takk for svar! :) Tror jeg har kommet frem til det du skriver. At vi er i uke 6 nå, med 5 fullgåtte uker.

 

Som mannen sier kommer ungen når den kommer, men siden jeg noterer i bok, er det greit med riktige opplysninger på riktig uke.

 

Noen som sa petimeter? ;P

 

Du har vel 28 dagers syklus, mens jeg har 30, derfor jeg har 9.desember her inne (fikk 8. et annet sted, så går for det ;P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg redigerte profilen min, med termindato, fikk jeg også opp 6.uke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...