Gå til innhold

Større barn, sparkesykkel og hjelm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere andre som har skolebarn, bruker de hjelm på sparkesykkel?

Jeg har en 2.klassing og en 5.klassing og det helt store nå om dagen er sparkesykkel. De kjører såkalte trikse-sykler som de hopper og tar div stunts med, de triller temmelig fort.

Jeg sier de må ha hjelm, og de hører på meg. Men de er ikke fornøyd, mine to gutter er de eneste som bruker hjelm sier de.

I dag tok jeg turen forbi skolegården hvor de var sikkert 15 gutter på sparkesykler som leker seg på asfalten der, og det var faktisk helt riktig, mine to gutter var de eneste med hjelm...

Er dette greit, hva tenker dere andre.

De har kjøpt seg dyre sparkesykler, så det er ikke slike 249,- kroners fra lekebutikken som triller ganske seint. Det er skikkelige hjul og kulelagre på disse og de får stor fart, hopper opp og ned fortauskanter, lager hopp og ramper osv.

Synes virkelig andre foreldre det er greit med slike stunts uten hjelm? Jeg skjønner jo at guttene mine protesterer når de er de eneste med hjelm, selv om jeg har kjøpt kule hjelmer til dem (slike skatere og bmx-syklere bruker)

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Selv om andre barn ikke bruker hjelm, betyr ikke nødvendigvis det at deres foreldre synes det er greit at de ikke bruker hjelm. Det finnes tusen måter å snike seg unna hjelmbruk på. Det at dine er de eneste som bruker hjelm, betyr at barna dine er flinke til å høre på deg og gjør som du sier.

Jeg er for øvrig helt enig med deg i at hjelm burde være en selvfølge når de driver med slike aktivteter.

Skrevet

Sparkesykkel er i gråsonen for hva jeg føler det riktig å kreve hjelmbruk for. Ved vanlig bruk på relativt flat asfalt synes jeg ikke det er så nøye. På ramper ol bør de bruke det.

Skrevet

Jeg har hadde et fall mens jeg gikk på flat mark en gang, ble skikkelig dårlig med hjernerystelse, sykemeldt nesten et år, kan ikke kjøre bil i mørket pga kontrasten av billysene mot meg i mørket blant annet. Max uflax. En vet aldri hvem og når det skjer...

Så hjelm skal på samme hva mener jeg. Forstår ikke foreldre som ikke synes det er så viktig. Det er snakk om risiko for hodeskader, ikke en brukket arm..

Skrevet

Jeg har hadde et fall mens jeg gikk på flat mark en gang, ble skikkelig dårlig med hjernerystelse, sykemeldt nesten et år, kan ikke kjøre bil i mørket pga kontrasten av billysene mot meg i mørket blant annet. Max uflax. En vet aldri hvem og når det skjer...

Så hjelm skal på samme hva mener jeg. Forstår ikke foreldre som ikke synes det er så viktig. Det er snakk om risiko for hodeskader, ikke en brukket arm..

Så nå bruker du og barna dine hjelm døgnet rundt?

Skrevet

Her bruker ungene hjelm til de vanlige sparkesyklene du snakket om. Syns de går fort nok. De er 4 og 6,5 år.

Skrevet

Mine bruker også hjelm på sparkesykkel. Har tvillinger i 3. klasse. De bruker den mye på fritiden og til/fra skolen og det går i temmelig brukbart tempo. Var en gutt i 6. klasse i fjor sommer som falt og skadet hodet.

Naivt å ikke bruke hjelm.

Skrevet

Ja nå bruker vi hjelm døgnet rundt, selvfølgelig!

Vi bruker hjelm ved sykkelbruk, sparkesykkel, rollerblades ol.

Det var vel kanskje ikke så veldig vanskelig å forstå hva jeg mente?

Ps, gjem deg ikke bak anonymknappen hvis du skal være eplekjekk ;)

Skrevet

Takk for svar, godt å se at jeg ikke er den eneste mammaen som mener man skal ha hjelm på "kjøretøy" med hjul.

Jeg får fortsette å være streng på dette, en brekt arm kan vi tåle, men hodeskader fordi det ikke er tøft med hjelm er ikke greit.

HI

Skrevet

Både 4. klassingen min og 2. klassingen min må ha på hjelm når de skal bruke både sparkesykkel og sykkel. Jeg er kjempestreng på dette, og selv om de kan murre litt har de hjelmen på. Det ble litt enklere etter at en nabojente falt på sykkelen og hjelmen hennes sprakk opp i flere biter. Vi snakket litt om hva som hadde skjedd om det var hode hennes som sprakk slik i stede for hjelmen, og jeg tror det fikk dem til å selv innse hvor viktig hjelm faktisk er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...