Gå til innhold

I følge SIFO har vi ca

Anbefalte innlegg

Skrevet

13-14 000 kr for lite i måneden i inntekt. Undres på hvordan vi får det til å gå rundt...? Vi har det ganske trangt, ja, men ikke verre enn at vi unner oss noe "utenom" av og til...

Dersom SIFO er et minimumsbudsjett er vi egentlig konkurs. Godt gjort med relativt nytt hus, relativt ny bil, barnehage, tenåringer osv. Jaja:) Kommer vel bedre tider. Ikke betaler vi mer på huset enn mange betaler for å leie mindre antall kvm heller... Men vi har gjort noen dumme valg, men til neste år er mye av de eliminert, det vil si betalt ut...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker ca 10.000 mindre i måneden enn budsjettene til sifo.

Vi lever ikke fett, men har det vi trenger.

Skrevet

Vi har fått avslag på lån pga SIFO budsjettet. Vi lever akkurat passe, har det vi trenger og legger av noen hundrelapper i mnd til sparing, men i følge SIFO går vi i underskudd med 4000,- i mnd. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til og i tillegg bruker jeg rundt 5000,- i mnd på drivstoff som er mye mer enn de regner.

Skrevet

Vi har hele inntekta vår i minus vi :P

Skrevet

Synes den er i overkant luksus jeg, men det er kanskje fordi vi ikke er vant til å ha så mye penger til vanlig:) Vi har det vi trenger, mat i kjøleskap, i fryseren, varme klær i skapene, vi fyller diesel når vi trenger og kniper litt på slutten av måneden. Ikke mye sparing her i gården enda, men det kommer seg. Prioriterer nå å betale ned på gjeld. Dessuten sitter vi på godt over 1 mill i EK i huset... Det er ikke noe vi tenker på, men det er godt å vite når ting butter litt i mot. Selger vi huset sitter vi enda med noen 100 000 tilbake.

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Forstår ikke hvordan dere kan gå så i minus ifølge SIFO?!

Vi har så vidt litt over 20 000 i mnd som inntekt (begges inntekt inkludert) og ifølge SIFO går vi "kun" 3000 i minus pr mnd (men klart, regner man med husleie i tillegg til det, så er vi oppe i 7500 i minus)

Likevel, hvordan kan det ha seg at de som har god inntekt får ekstrem minus i budsjettet, mens vi som så vidt har inntekt, sitter med 3000 i minus bare? Tror den SIFO utregningen er mer enn bare merkerlig.

Skrevet

regner med husleie i tillegg? Hva mener du? Jeg har regnet med alt, hver krone. Vi bruker ikke over 2000 på buss, kanskje 10%, vi bruker ikke 4000 kr på fritid, eller 15000 på mat, møbler, husholdningsartikler etc... Ikke bruker vi så mye på bilen som de antar, ei heller andre ting, vi er ikke i nærheten av det budsjettet der mener vi skal bruke...

Skrevet

Humm.. Går ikke ann å regne med alt slikt når jeg fører inn der?! Og når jeg fører inn nøyaktig det samme som sist, så står vi igjen med nesten 2000 i pluss.. Må da være noe som ikke stemmer..

Skrevet

Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er SIFO????? aldri hørt om det jeg..

Skrevet

Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er SIFO????? aldri hørt om det jeg..

Statens institutt for forbruksforskning.

Finner de på: www.SIFO.no

Skrevet

Om dere ligger så lavt i forhold til SIFO så har dere rett på supplerende sosialhjelp. Man kan grovt regne seg til at SIFO er en tusenlapp eller to mer i måneden enn sosialhjelp.

Ved sosialhjelp finnes det kommunale forskjeller, men de pleier å ha tillegg til langtidsfattige som at uføretrygdede får ha høyere livsoppholdssats, eller at barnetrygd ikke telles med som inntekt.

SIFO er et kanonstramt budsjett, og dere bør søke på de tilleggsytelsene dere måtte ha rett på for å sikre livskvalitet og hindre sosialmistilpasshet for barna deres.

Hilsen sosionomen.

Skrevet

Vi har ikke rett på hjelp fra nav. Ikke trenger vi det heller:)

Vi har mat og klær, tak over hodet og bil som fungerer. Barna våre er ikke sosialmistilpasset. De er med på idrett, har det utstyret de trenger. Bortsett fra at vi ikke har kjøpt slalomutstyr til de, da de bruker det bare en gang i året, nemlig skidagen. Derfor tok de med seg kjelker i slalombakken i år, storkosa seg.

Regningene er betalt og til sommeren blir det et par 1000 mer inn i måneden da vi er ferdig med et kredittkort. Neste år har vi kanskje opp mot 5000 mer i mnd, pga noe annet er nedbetalt, + at vi ikke trenger barnehage lenger. I tillegg øker jeg i lønn, da jeg bare jobber 75% nå.

Skrevet

Jeg klarer ikke å finne noe å fylle ut selvom jeg surfer rundt på sifos sider.

Skrevet

Jeg går vist 6000kr i minus ca. Og det er da ikke lån medregnet heller.

Ja jeg sliter med å få det til å gå rundt men ikke så ille. Men ifølge denne skal jeg kunne bruke ca 10000kr på klær i løpet av et år bare til meg selv. mens jeg sikkert ikke bruker mer en 2000kr max...

Og så har jeg ikke bil da.(fordi det har jeg ikke penger til)

Når man er vant til å leve på minimum så er mange av disse summene store i forhold til det jeg noen gang har brukt på det. Men det er mange med god råd eller ikke styr på pengene som sikkert bruker flere ganger summen hver mnd

Skrevet

Fant det ut.. Så i følge måten man regner ut på da, så sitter vi plutserlig med nesten 10 000 i minus pr mnd gitt..

Skrevet

Humm.. Går ikke ann å regne med alt slikt når jeg fører inn der?! Og når jeg fører inn nøyaktig det samme som sist, så står vi igjen med nesten 2000 i pluss.. Må da være noe som ikke stemmer..

Nei, men når jeg legger sammen alle inntektene våre og trekker fra det sifo mener vi trenger til alle de punktene de har satt opp, og samtidig trekker fra huslån, billån, studielån, strøm etc så ender vi opp som jeg beskrev.

SIFO er ikke kanonstramt, det går jeg ikke med på, vi hadde vært rike om vi hadde hatt de summene de opererer med. Hadde nok vært der om vi hadde vært litt flinkere økonomisk tidligere, men det ordner vi opp i nå og må dermed leve på under det halve av det budsjettet sier. Går kjempebra. Ungene har både reima, helly hansen, missing link, ski, sko, pc osv:)

Skrevet

Jeg klarer ikke å finne noe å fylle ut selvom jeg surfer rundt på sifos sider.

Om jeg har forstått dette riktig nå:

Du finner Referansebudsjett2012 PDF, setter deg med penn og papir og fører ned det som passer din husstand, så må du legge til utgifter som ikke er regnet med i dette (husleie, lån ol) og regne sammen alt.

Vi gikk fort fra 3000 - i mnd til nesten 10 000 - i mnd.. Men så har vi søkt NAV om hjelp nå, får man bare håpe vi får det. Jeg kommer meg ikke ut i jobb enda, siden vi har ei jente på 1 mnd som vi ikke har noe sted å "gjøre av", og vil jo ikke sette henne hos dagmamma i så ung alder heller. Storebror går ut i bhg i august, jeg regner med å komme meg i jobb rundt de tider, da er jenta 5 mnd, og svigermor føler hun kan ta henne noen dager i uka da. Så jeg får ikke skaffet meg full stilling, men noe arb. er bedre enn ingenting ;)

Skrevet

Medregnet husleie så går jeg 6000,- i pluss. Hmm.... på tide å begynne å følge budsjett ser jeg :D

Skrevet

jeg skal i følge dette gå minus 6000kr pluss per mnd.(8000 kr om jeg skulle regne med hva jeg har betalt leger, fysio, medisiner og slikt de siste mnd. Nå går heldigvis noe av det på frikort endelig.)

Jeg går i minus hver mnd klarer bare så vidt å få det til å gå (da jeg er aleneforsørger og syk)

men vi går jaggu ikke mer en 500-1500 i minus hver mnd.

Så jeg hadde levd veldig bra og romslig hadde jeg følt om jeg kunne fulgt det budsjettet de har satt opp.

Det er egentlig bare trist å se det sånn på papiret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...