Gå til innhold

Hva er det med disse folkene og sukker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann er ganske så sukkeravhengig. Det samme gjelder for hele hans familie. I går spiste vi lunsj hos svigers og ungene ville ha jordbær på skiven. Det synes de er kjempegodt, men svigermor klarer ikke å se på at de spiser jordbær uten at det er sukker på... Jeg blir helt matt. Hvorfor stappe på med sukker når de spiser uten?? Jeg sa at det er jo ikke nødvendig når de ikke spør etter det, men hun tok på sukker likevel.. Blir matt jeg!!

Mannen min heller på med sukker på havregryn og melk, selv om de spiser det med bare banan og noen rosiner.. Jeg synes det er så unødvendig å lære ungene at alt skal smake søtt. Men jeg vet jo at det er fordi han aldri hadde klart å spise det uten å ha sukker på, så han synes synd på dem når de gjør det.

Heldigvis er dette mitt største problem, så jeg har ikke mye å klage over;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukker er jo avnhengighetsskapende. Heldigvis er det lett å bli avvent, noen dager uten så er sukkerbehovet mindre.

Skrevet

Det er greit nok at de er avhengig av sukker, men de trenger ikke å skape det samme behovet hos ungene mener jeg!

Skrevet

merkelig at mannen din ikke skjønner selv at han er avhengig av sukker fordi han har vendt seg til det.

Vi har et pr sånne ting hos oss også, jeg er avhengig av salt, skrekkelige greier. Mannen min er avhengig av ketshup, og vi er heldigvis enige i at barnet vårt ikke skal bli avhengig av noe av dette, så vi salter og tar på ketchup i smug... ;)

Skrevet

Jeg synes også det er snodig. Samme med fett, forøvrig.

Hos mine svigers er det alltid viktig med krem, fløte, saus etc, og de synes nærmest jeg er rar som ikke liker fete ting.. ;)

Og så er det så rart hvordan enkelte synes sååååå synd på babyer som ikke får smake is, brus, sjokolade etc, mens de ikke reagerer på samme måte når det gjelder gulrøtter og brokkoli.. ;)

Skrevet

Uff ja noen er veldig ivrige etter å overføre sine egne uvaner videre til barna uten å reflektere noe mer over det...

Min manns familie (mannen inkludert) mener visst også at det ikke går an å ha en lykkelig barndom uten at alt skal smake søtt.

Gutten spiser gjerne youghurt naturell og elsker det, men det er visst ikke bra nok, sukkeryoughurt må det være... Gutten elsker gulost, leverpostei osv på skiva, men det er heller ikke bra nok, sjokoladepålegg, honning og syltetøy gjør visst barnet mitt lykkeligere... Grøt er han også glad i å spise naturell, men da må det absolutt tilsettes sukker, syltetøy, rosiner osv, for ellers er jeg en kjip mamma altså...

Og sånn går det...

Skrevet

Nesten godt å se at det er flere som sliter med det samme. Mannen her i huset klarer ikke å spise annet enn søtt pålegg til frokost! Så da er det konstant honning, syltetøy på frokostbordet.. Da kan ikke jeg si til ungene at ikke de får.. Men når vi spiser frokost alene så er ikke de søte alternativene i nærheten, og da spiser de fint ost, skinke og avokado! Så jeg blir faktisk irritert over at han ikke prøver å venne seg til annet pålegg for ungenes del. Jeg prøver å være en motvekt sånn at de ikke får det samme forholdet til syltetøy som sin far!

(han har forresten vokst opp med å putte sukkerbiter i brusen???¤#&%¤"#&¤"&)

Skrevet

Sukkerbiter i brusen?????????? :o Det var det verste jeg har hørt! om sukker :P

Er forøvrig enig, er så stort fokus på at det er synd i ungene hvis de ikke får sukker og godterier, ikke av samboer men av besteforeldrene. Heldigvis gir de ikke når jeg sier fra, men de synes nok jeg er forferdelig streng..

Skrevet

Jepp!! Men det var hos besteforeldrene hans igjen.. Så de er helt sinnsyke på dette sukkeret. Når eldste var 1,5 år fikk hun stappet en teskje med sukker i munnen fordi oldemor syntes så synd på henne som ikke fikk sjokolade.. (hun har melkeallergi) Jeg jobber knallhardt med å være motvekten, ja..

Skrevet

hehe :) høres meget kjent ut dette! Her må pappaen også alltid ha sukker i forkostblandingen, fruksalaten, grøten og så videre..og eeelsker nugatti ;) og bestemora er helt besatt av sukker :/ det eneste heldige er at samboeren min er enig i at ungen ikke trenger å lære det samme. Så foreløpig elsker han frukt og yoghurt naturell ;)

Jeg er helt overbevist at slik sukkerbehov er noe man venner seg til som barn. Vi spiste frukt som sånn og hadde aldri sukker på grøten/frokostblandingen. Og jeg liker dem sånn den dag i dag. Synes det er trist når unga må ha sukker på alt for at det skal smake godt..

Skrevet

Jordbær med sukker på skiva er utrolig godt da. Nam!

Skrevet

Jeg på ingen måte fanatiker altså.. Jeg spiser gjerne en sjokolade og ikke bare på lørdager. Jeg mener bare at det er greit å skille mellom det som skal smake søtt, og det som ikke trenger å gjøre det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...