Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 Gir bakrus rett til å ta egenmelding og få sykepenger? Hva om man er alkoholikeer? Får man rett på sykepenger da? Noen som vet hvordan reglene er på dette? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/En-av-tre-hjemme-i-bakrus-6799250.html#.T3v3gdlsTFQ
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 Hvis det er riktig som Aftenposten skriver at ca 1/3 av korttidsfraværet skyldes alkohol må i tilfelle misbruket av sykepenger være enormt.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 nei, bakrus er ikke definert som sykdom og gir ikke rett til egenmelding. Men her syndes det nok mye og mange synes det er helt greit å bruke egenmelding pga bakrus! Alkoholisme er derimot godkjent sykdom og gir rett til sykepenger under behandling!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Nei! Derfor skulle vi hatt samme system som i Sverige, hvor man ikke får lønn første sykedag. Med det sagt, er det bedre om man holder seg hjemme, om man kan sette liv i fare dersom man går på jobb i bakrus (tenker på leger/kirurger/sjåfører etc.) Om det kommer frem at fravær skyldes bakrus bør man få sparken!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 nei, bakrus er ikke definert som sykdom og gir ikke rett til egenmelding. Men her syndes det nok mye og mange synes det er helt greit å bruke egenmelding pga bakrus! Alkoholisme er derimot godkjent sykdom og gir rett til sykepenger under behandling! Hva vil "under behandling si"? Og hvordan skal arbeidsgiver vite at vedkommende er under behandling? Vet du hvordan det fungerer i praksiss?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #7 Skrevet 4. april 2012 nei, bakrus er ikke definert som sykdom og gir ikke rett til egenmelding. Men her syndes det nok mye og mange synes det er helt greit å bruke egenmelding pga bakrus! Alkoholisme er derimot godkjent sykdom og gir rett til sykepenger under behandling! Hva vil "under behandling si"? Og hvordan skal arbeidsgiver vite at vedkommende er under behandling? Vet du hvordan det fungerer i praksiss? Hvis det er en som faktisk er alkoholiker, så tror jeg ikke "hvordan arbeidsgiver skal vite dette" er problemstillingen. En alkoholiker klarer svært sjeldent å skjule en slik problematikk over lang tid, så det vil komme frem etter hvert uansett er min erfaring. MEN, det kommer selvsagt an på hvor lang tid dette har pågått selvsagt, og hvilken type jobb man har. Er man periodedranker og jobber off shore, feks, er det jo mye lettere å skjule slikt lenge. "Under behandling" vil si feks: går på ruspoliklinikk jevnlig for sitt problem, legges inn til avrusning el.l. Hilsen hun som jobber på ruspoliklinikk
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #8 Skrevet 4. april 2012 Ja, og en ting til: Det er ikke nødvendigvis feil at man blir hjemme en dag og oppgir angst, depresjon eller andre ting som de ramser opp "kamuflasjediagnoser", når en alkoholiker har sykefravær, enten det er egenmelding eller sykmelding. Det er jo ofte slik at man ender opp som alkoholiker/rusavhengig av en grunn. Jeg tror enda jeg har til gode å møte en rusavhengig som ikke har en eller annen form for bakenforliggende årsak som har utløst rusavhengigheten. Det kan være alt mulig rart, men psykiske lidelser er ganske vanlig. Det at AKAN da påstår at det ensidig er alkoholmisbruket som er årsaken til dette fraværet er ganske sneversynt synes jeg. Det er en medvirkende årsak, ja, men den eneste forklaringen...? Nei, ikke alltid. Hilsen #7
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #9 Skrevet 4. april 2012 nei, bakrus er ikke definert som sykdom og gir ikke rett til egenmelding. Men her syndes det nok mye og mange synes det er helt greit å bruke egenmelding pga bakrus! Alkoholisme er derimot godkjent sykdom og gir rett til sykepenger under behandling! Hva vil "under behandling si"? Og hvordan skal arbeidsgiver vite at vedkommende er under behandling? Vet du hvordan det fungerer i praksiss? Hvis det er en som faktisk er alkoholiker, så tror jeg ikke "hvordan arbeidsgiver skal vite dette" er problemstillingen. En alkoholiker klarer svært sjeldent å skjule en slik problematikk over lang tid, så det vil komme frem etter hvert uansett er min erfaring. MEN, det kommer selvsagt an på hvor lang tid dette har pågått selvsagt, og hvilken type jobb man har. Er man periodedranker og jobber off shore, feks, er det jo mye lettere å skjule slikt lenge. "Under behandling" vil si feks: går på ruspoliklinikk jevnlig for sitt problem, legges inn til avrusning el.l. Hilsen hun som jobber på ruspoliklinikk Jeg mente ikke at arbeidsgiver ikke forsto at det var et alkoholproblem som var årsaken til fraværet, men hvis det ikke er nok, at vedkommende må være under behandling, så lurte jeg på om den det gjaldt faktisk måtte fortelle grunnen til arbeidsgiver for å unngå at arbeidsgiver nekter å betale ut sykepenger og sender saken til NAV for vurdering. Jeg har heldig vis ikke er faring på dette, er bare nyskjerrig på hvordan det faktisk fungerer. HI
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #10 Skrevet 4. april 2012 nei, bakrus er ikke definert som sykdom og gir ikke rett til egenmelding. Men her syndes det nok mye og mange synes det er helt greit å bruke egenmelding pga bakrus! Alkoholisme er derimot godkjent sykdom og gir rett til sykepenger under behandling! Hva vil "under behandling si"? Og hvordan skal arbeidsgiver vite at vedkommende er under behandling? Vet du hvordan det fungerer i praksiss? Hvis det er en som faktisk er alkoholiker, så tror jeg ikke "hvordan arbeidsgiver skal vite dette" er problemstillingen. En alkoholiker klarer svært sjeldent å skjule en slik problematikk over lang tid, så det vil komme frem etter hvert uansett er min erfaring. MEN, det kommer selvsagt an på hvor lang tid dette har pågått selvsagt, og hvilken type jobb man har. Er man periodedranker og jobber off shore, feks, er det jo mye lettere å skjule slikt lenge. "Under behandling" vil si feks: går på ruspoliklinikk jevnlig for sitt problem, legges inn til avrusning el.l. Hilsen hun som jobber på ruspoliklinikk Jeg mente ikke at arbeidsgiver ikke forsto at det var et alkoholproblem som var årsaken til fraværet, men hvis det ikke er nok, at vedkommende må være under behandling, så lurte jeg på om den det gjaldt faktisk måtte fortelle grunnen til arbeidsgiver for å unngå at arbeidsgiver nekter å betale ut sykepenger og sender saken til NAV for vurdering. Jeg har heldig vis ikke er faring på dette, er bare nyskjerrig på hvordan det faktisk fungerer. HI Hvis arbeidsgiver ikke ønsker å legge ut sykepengene, så må arbeidstaker sende sykepengekravet direkte til NAV. Det er det ganske mange som må gjøre uansett. Det er ikke automatikk i at man får utbetalt lønnen/sykepengene sine i sykmeldingsperioder fra arbeidsgiver.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #11 Skrevet 4. april 2012 Det som er med alkoholrelatert fravær er jo at det veldig ofte dreier seg om korttidsfravær. Da er det arbeidsgiver som skal betale de første 16 dagene. Arbeidsgiver kan bestride sykmeldinger og egenmeldinger hvis man tror at vedkommende ikke har rett på sykepenger, men det er et styr og skaper veldig raskt dårlig stemning uansett hvem som har rett. Det er derfor ganske viktig å være sikker på hvordan reglene er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå