Gå til innhold

Selvangivelse. Noen som har peil på reisefradrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reiste 26 468 km i fjor og skal skrive av dette på fradrag, men er det samme sats, 1,50 kr på km, uansett om man har reist med egen bil eller tatt toget?

Har aldri skrevet reisefradrag før så jeg blir usikker på hva som er riktig og jeg har ikke lyst til å gjøre feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg gjorde det for mange år siden.

Reiste med tog (hadde ikke tatt appen enda)

Men om det var riktig og jeg bare hadde flaks at de ikke merket det, det vet jeg ikke..

Skrevet

Jeg kan ikke se at det står noe spesielt om det i veiledninga heller så da er det vel sånn. Jippi! Jeg gleder meg til å få tilbake :D Hehehe

HI

Skrevet

Jeg reiste 26 468 km i fjor og skal skrive av dette på fradrag, men er det samme sats, 1,50 kr på km, uansett om man har reist med egen bil eller tatt toget?

Har aldri skrevet reisefradrag før så jeg blir usikker på hva som er riktig og jeg har ikke lyst til å gjøre feil.

Det er det samme om du kjører eller tar toget :)

Skrevet

Husk at det blir ikke SÅ mye da selv med en slik reiselengde.. Blir vel rundt 7000 tilbake eller noe... Bare sÅnn om du trodde du skulle fÅ massevis tilbake.. (hvorvidt man mener 7000 er mye er vel individuelt...)

Skrevet

Når man trekker fra egenandelen på summen, er det det man får tilbake da?

HI

Skrevet

Husk at det blir ikke SÅ mye da selv med en slik reiselengde.. Blir vel rundt 7000 tilbake eller noe... Bare sÅnn om du trodde du skulle fÅ massevis tilbake.. (hvorvidt man mener 7000 er mye er vel individuelt...)

For meg er 7000,- MYE, men nÅr jeg regner sÅ blir

26 468km x 1,50 kr = 39 702,-

39 702 - 13 950 (egenandel)= 25752,-

Er det ikke dette jeg skal ha tilbake?

HI

Skrevet

Beløpet på 25 752 er ikke det du skal ha tilbake, men dette beløpet føres inn som et fradrag i beregningsgrunnlaget ditt. På side 1 i selvangivelsen er utregningen av beregningsgrunnlaget. Her står lønn, renteinntekt/utgift, lån, osv osv.. Her kommer også reisefradraget inn, så summen som står nederst på side 1 vil med redusert med 25 752 kr, og så på side 3(tror jeg) så står skatteoppgjøret, der står det utregnet hvor mye du betaler i kommune og fellesskatt av beregningsgrunnlaget, samt trygdeavgiften av inntekten din. Om du skjønte dette.

Så for åf inne ut hvor mye (mer) du får tilbake må du regne ut beregningsgrunnlaget ditt på nytt, så regne ut ny fellesskatt og kommuneskatt, og så se hva du da skulle ha betalt mot det du har betalt.

Skrevet

Eller så kan du fylle inn reisefradraget på altinn, og velge "oppdatert utregning", tror jeg. Er jo et helt år siden man holdt på med det her, så er jo litt vanskelig å huske hvordan altinn ser ut.

Skrevet

Oj, se der ja. Jeg skjønte ikke så veldig mye av det. Hehehe. Men jeg fører inn det jeg skal føre inn og så venter jeg i spenning til de forhåpentligvis kommer i juni en gang. Uansett så er alt bedre enn ingenting :D

Skrevet

Stemmer som tyr82 sier, de 25 752 blir trukket fra på grunnlaget for det du skal betale skatt på, du får ikke igjen 25 752 kr "ekstra". Når det er fyllt inn går du på "oppdatert utregning" og regner selv ut differansen på det som er trukket av arbeidsgiver i skatt og det nye tallet du får som du skulle ha betalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...