Musemorbr / Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Vi bruker plastposer fra handlinga til å kaste brennbart avfall i. Har vurdert å gå over til å handle med tøynett. Men.. Hva da med søpla? Da må jeg jo kjøpe plastnett og er miljømessig like langt!? Alt må jo i poser, for man kan jo ikke bare kaste ting rett i dunken. Fikk faktisk kjeft her om dagen fra søppeltømmer, fordi jeg har kastet enkeltbleier i dunken. Han sier Alt skal i poser og knytes, fordi sånn er det bare. Så hva tror dere? Fortsette med remaposer eller kjøpe poser på rema og bare handle med tøynett?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 Jeg driter i hva andre sier. Jeg handler mat, og bruker posene jeg kjøper eller får da, til søppel. Og jeg knytter IKKE det som skal i min dunk! Aldri fått noen klager i løpet av nesten 20 år.... Må si at vi har enkel sortering her. Enten er det papir, eller så er det ikke papir. To dunker. Men samtidig lurer jeg på hva du mener med brennbart avfall......
#Ariadne# Skrevet 3. april 2012 #3 Skrevet 3. april 2012 Du får kjøpt ruller med avfalldposer som er mye tynnere en bæreposer. Koster 10 kr eller noe for 50 poser
Zeppelineren Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 Helt enig med deg. At plastposer er en miljøversting kommer dels av at det er mange som på verdensbasis kaster dem i naturen (men det er ikke så vanlig i Norge), og dels av at de har et dårlig rykte pga debatten om reklamen på posen, som var aktuell for noen tiår siden. Dette tror jeg har påvrket image-greia med å bruke egen tøypose. Men å handle med tøypose, og kjøpe plastposer separat, er i hvert fall tullete.
Musemorbr / Skrevet 3. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2012 Vi har tre dunker. En papir, en matavfall og en som heter brennbart. Den søpla sendes til forbrenningsanlegg. Glass og metall må selvfølgelig fraktes til gjenvinning. Jeg tror vi fortsetter med posesystemet som det er nå. Det blir for sprøtt å skulle kjøpe poser for å kaste.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 3. april 2012 #6 Skrevet 3. april 2012 Det er mye billigere å kjøpe en rull med søpleposer enn å kjøpe bæreposer når man er ute og handler. Her går det meste av "tørr" søppel rett i dunken, mens mer grisete ting som ikke sorteres, putter vi i plastposer. Vi bruker nesten alltid handlenett, men de få gangene vi glemmer det, gjør at vi har mer enn nok bæreposer både til søppel og gjenbruk. Og nettopp gjenbruk er jo et godt alternativ. Bæreposer kan brukes mer enn en gang.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #7 Skrevet 4. april 2012 Vi handler bare en gang i uka. Da blir det naturlig nok ganske mye, som regel 5-6 poser. Likevel klarer jeg aldri å huske å ta med nett, ikke mannen heller. Vi kjøpte nett, men i praksiss har vi brukt dem kansje 3 ganger. De fleste posene blir brukt mer enn en gang. Vi bruker dem til oppbevaring av mat, til badetøy, til å ha klær i i sekken, til frysing osv, men det blir uten tvil unødig søppel. Desverre har vi innsett at dette er en søppelsort vi ikke fikser å ungå i dag. Det meste går til plastgjennvinning. Vi sorterer plast i egen sekk. Likevell hadde det vært mye bedre om vi hadde klart å ungå å bruke denne plasten. På dette området er vi ikke flinke.
Gjest Hemmeliganonym Skrevet 4. april 2012 #8 Skrevet 4. april 2012 Jeg har aldri brukt handlenett og kommer aldri til å gjøre det. Har heller aldri brukt egne avfallsposer, men butikkposer og det kommer jeg til å fortsette med
Serepta Skrevet 4. april 2012 #9 Skrevet 4. april 2012 Her kaster vi aldri plastposer, uten at de blir brukt til søppel. Har to beholdere på vaskerommet, som de samles opp i. Er det fullt der, handler vi hverdagshandlingen med sekk noen dager så er "problemet" løst. Jeg ser ikke posenget med å kjøpe tøynett (og måtte huske på å ta dem med hele tiden) for så å kjøpe egne søppelposer. På matbutikken hos oss er posene inkludert i prisen, så det er ikke en kostnad heller.
Kamomille Skrevet 4. april 2012 #10 Skrevet 4. april 2012 Ser ikke helt dilemma jeg:) Jeg forsøker å handle med nett så ofte som mulig, og alltid når jeg storhandler. Nettene er store og praktiske, de er holdbare og går ikke lett i stykker. Og skulle de gå i stykker, får jeg byttet de i nye helt gratis på matbutikken her:) Nett ER mer mijøvennlig enn plastposer. Vi kaster utrolig mye plast i naturen - plast som ikke brytes ned men som bare blir liggende. Og uansett om vi handler med nett, så har vi av en eller annen grunn alltid plastposer hjemme. De kommer inn i huset på alle måter; når ungene får med seg ting hjem fra skole/barnehage, når man må inneom butikken på vei hjem fordi man er tomme for melk, når man spontanhandler i byen etc etc. Forresten så sorterer vi søpla her hjemme (etter pålegg fra kommunen). Restavfallet hentes bare en gang i måneden så her Må man sortere ellers renner dunken over:) Vi sorterer matavfall, plast, glass/papir, papir og kartonger hver for seg. Sånn sett så blir det ikke så mye som faktisk kastes i restavfallet, og dermed trenger vi ikke mange poser til denslags:)
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #11 Skrevet 4. april 2012 Kjøp mange handlenett og kast søppelet i de.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #12 Skrevet 4. april 2012 Søppelposer på rull er ofte tynnere og består av mindre plast enn de solide handleposene som er konstruert for å bære tunge varer uten å revne. Siden dere sorterer søppel blir det kanskje ikke all verden med brennbart avfall? Hos oss bruker jeg handlenett i nylon somregel. De ligger i midtkonsoll i bilen så er bare å plukke med seg på tur inn i butikken eller bhg. Men mannen kjøper poser sammen med varene bestandig. Dermed blir det mer enn nok søppelposer til avfallet, uten at poseskuffen flyter over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå