Gå til innhold

Økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest Blomst88
Skrevet

Hei!

Jeg og min mann går med barneplaner i magen, men lurer da på hvor mye dette vil koste oss. (førstegangskjøp).

Jeg tenker da på div.utstyr til både mor og barn:)

Hvor mye trenger vi å spare opp for å få råd til dette?

Jeg er så uheldig å ikke få noe fast arbeid.. men satser på å klare meg det første året på engangsstøtten fra nav, i tillegg til det jeg har av oppsparte midler.

Mannen min er heldigvis ute i fast arbeid, slik at vi har sånn noenlunde bra økonomi.

Er det noen her som er/har vært i min situasjon, som har noen velmente råd på lager? :D

Alle er velkommne til å svare! :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye utstyret dere trenger koster kommer helt ann på dere selv. Det finnes masse brukt utstyr som er like fint som nytt, og det koster ikke alltid skjorta. Kan fint finne deg vogn til 1500 kr f.eks. Det kommer som sagt helt ann på hva budsjettet deres sier :o)

Når babyen er liten krever den jo ikke så mye. Klær kan dere også kjøpe brukt, eller kanskje dere er heldige og kan arve etter noen andre?

Skrevet

Tror du at du vil få jobb etter det første magre året? Det er da ungene begynner å sluke penger.

Det er DYRT med unger.

Gjest Blomst88
Skrevet

Ja:) Er godt mulig at vi kommer til å kjøpe brukt.. Målet er vertfall å spare opp ca.20.000, før vi starter med babyplanene, slik at vi kan føle oss trygge økonomisk.

Hvilke ting trenger vi på handlelisten? For meg virker det som om vi trenger hundrevis av ting:S Hehe!

Skrevet

Husk at du trenger ikke fast jobb for å få foreldrepenger. Vikariat eller ekstravakter gir også opptjening til foreldrepenger så om du jobber er det bare å stå på og jobbe mest mulig! Hvor mye utstyr og sånt vil koste kommer i stor grad an på hvilket "nivå" dere vil legge dere på. Skal alt være nytt og flott kommer man fort opp i 25 000, kan dere arve en del og tenke litt fornuftig ang kjøp(f.eks kjøpe brukt,ikke kjøpe alt for mye ting dere kanskje ikke trenger) trenger det ikke koste mer enn 5-10 000....

Skrevet

Husk at du trenger ikke fast jobb for å få foreldrepenger. Vikariat eller ekstravakter gir også opptjening til foreldrepenger så om du jobber er det bare å stå på og jobbe mest mulig! Hvor mye utstyr og sånt vil koste kommer i stor grad an på hvilket "nivå" dere vil legge dere på. Skal alt være nytt og flott kommer man fort opp i 25 000, kan dere arve en del og tenke litt fornuftig ang kjøp trenger det ikke koste mer enn 5-10 000....

Gjest Blomst88
Skrevet (endret)

Tror du at du vil få jobb etter det første magre året? Det er da ungene begynner å sluke penger.

Det er DYRT med unger.

På hvilken måte sluker de penger?

Har ei venninne som jobber annenhver helg på et sykehjem, som har en 3 og 5 åring i hus. Klarer seg fint hun, da hun har en mann i fullt arbeid:)) Ungene trenger jo moren sin hjemme, i tillegg til at hun liker å holde på med barn i det daglige.

Endret av Blomst88
Gjest Blomst88
Skrevet

Husk at du trenger ikke fast jobb for å få foreldrepenger. Vikariat eller ekstravakter gir også opptjening til foreldrepenger så om du jobber er det bare å stå på og jobbe mest mulig! Hvor mye utstyr og sånt vil koste kommer i stor grad an på hvilket "nivå" dere vil legge dere på. Skal alt være nytt og flott kommer man fort opp i 25 000, kan dere arve en del og tenke litt fornuftig ang kjøp trenger det ikke koste mer enn 5-10 000....

Ja, dette høres kjempeflott ut! Jeg har stort sett bare fått detidsjobber, så kan fint nøye meg med det:D

Ingenting gleder meg mer enn å være mest mulig sammen med min kommende baby <3

Skrevet

Vogn med myk eller hard bag

Når den blir større trenger dere sportsvogn og kanskje en paraplytrille.

Vognpose til vinter og en til vår høst

Vogndyne 65*80 cm

Insektstrekk og regntrekk

Stelleveske eller annen veske

Bilstol

Bæresele

Babycall

Vippestol

Sprinkelseng

Madrass og overmadrass

Dyne til seng 80*100 cm først 100*140 juniordyne og så stor dyne når den er eldre. Samme med puter

Laken, dynetrekk og putetrekk 3 av hver til hver dyne str

Kantbeskyttelse til sengen

Reiseseng

Bleier

Myke kluter eller mesoft

Gulpekluter

Og div andre flanells kluter/bleier til å legge under hodet og annet

Helseteppe og andre tepper(gjerne strikket)

Våtservietter

Badehåndklær med hette

olje til badevannet

Krem for sår stump

Negleklipper beregnet for baby

Badebalje

Febertermometer og hetter til denne

Stellebord og stellematte

Smekker

Klær til årstidene

Smokker og smokkeholder

Flasker og flasketutter

Bitering/tyggeleke

Lammeskinn

Babygym

Amme bh og ammeinnlegg(papir og ull)

Krem for såre brystvorter

Ammeklær

Ammepute

Brystpumpe

Noen trenger mer og andre mindre.

Vi brukte vel 30 000 før første unge ble født og så var det en del til vi trengte med en gang etter fødsel som brystpumpen og div.

Man kan selvfølgelig kjøpe mye brukt. Vi kjøpte vognen og vognposen brukt.

Skrevet

Det er DYRT med unger.

På hvilken måte sluker de penger?

Har ei venninne som jobber annenhver helg på et sykehjem, som har en 3 og 5 åring i hus. Klarer seg fint hun, da hun har en mann i fullt arbeid:)) Ungene trenger jo moren sin hjemme, i tillegg til at hun liker å holde på med barn i det daglige.

Bhg og sfo

nye klær hele tiden

sportsutstyr

aktiviteter

nye bilstoler flere ganger

osv osv osv

Skrevet

Det beste tipset jeg kan gi er å ikke kjøp ting bare fordi dere tror at dere trenger det. Det lages mye babyutstyr som man helt fint klarer seg uten. Butikkene har åpne også etter at man har født.

Seng, vogn og bilstol kan være greit å ha i hus. Og noe klær. Princesss og kid har ofte tilbud på sengetøy, og gjerne også gode avslag på ting til barn. Mye og spare. Følg også med på salg ettersom barnet blir eldre og trenger sko, vinterdress, ullklær osv. Vi prøver å ligge en sesong foran. Nå i vår har vi kjøpt vinterdress og ullklær på halvpris til neste sesong.

Syns ikke at det koster så mye å ha barn de første årene. å arve er også en veldig fin ting, og veldig økonomisk. Går fint ann å låne av vennepar også. Det har vi gjort. Vi har lånt både bilstol og vugge.

Gjest Blomst88
Skrevet

Tuusen takk for gode råd og tips, alle! :))

Skal ta til meg alt dere sier.

Skrevet

Det koster litt å kjøpe inn utstyr til babyen, også om en kjøper brukt, men man komme unna relativt billig her om en bare vil.

Det som koster penger med å ha barn, er når de blir større og dere evt får flere barn. Bare ett barn, en baby, koster jo "ingenting" i drift. De går ikke i bhg/SFO, de sliter ikke ut klærene sine, de trenger ikke dyre vintersko, sliter ut flere sett joggesko på en sesong, skal være med på fritidsaktiviteter, gå i utallige bursdager til andre barn, spiser som hester, dusjer i evigheter osv...

Ser en over her kommenterer at venninnen med to barn på 3 og 5 år ikke har så mye utgifter da hun er hjemme med dem. Det blir nok mer når barna hennes blir eldre ;)

Skrevet

Forstår det som at du ikke er gravid enda?

Da synes jeg absolutt du skal prøve å komme i jobb, trenger ikke være fast jobb. Ta det du får i butikk, på sykehjem eller hva det måtte være, alle timer du jobber teller som grunnlag for foreldrepenger, selv om det bare er ekstravakter og deltid/ekstrahjelp.

Det du må kjøpe er seng, vogn og bilstol, pluss litt utstyr til disse (dyne, sengetøy osv).

Du trenger litt klær, kluter, bleier osv, men du kan fint ønske deg utstyr i barselgave også. Mange kommer med tepper, klær osv i gave etter fødselen.

Barn koster ikke mye penger første året, det er når de begynner løpe rundt og slite ut klærne, trenger vanntette vintersko, dresser, regntøy, sykkel, ski, skøyter, akebrett, nytt regntøy fordi det forrige revnet osv osv det begynner koste penger. For ikke å snakke om når de begynner med fritidsaktivieter, må ha mobil, lommepenger, skal kjøres hit og dit osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...