Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på om babyen min får i seg nok mat. Virker ikke interessert i det hele tatt, og må "lure" inn mat. Hva spiser deres på en vanlig dag, og når har dere dagdupper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat sånn er jenta mi og. Ikke spesielt interessert i mat, og må avlede med leker når hun skal spise. Derfor varierer det veldig hvor mye hun spiser.

Frokost: Grøt av ca. 70 ml mme (blander i mme for mer næring) med youghurt eller fruktmos i.

Lunsj: Alt fra 1/3-1 1/2 skive. Som regel rundt en skive. Spiser noe selv her.

Middag: Kommer ann på hva hun får servert. Alt fra noen skjeer til en liten posjon. Ikke spesielt interessert i middag.

Kvelds: Grøt av 80 ml mme med youghurt eller fruktmos. Evt. litt banan etterpå.

Sovinga er litt styr nå. Har til nå sovet to ganger om dagen, men er et strev å få henne til å sove andre gangen, så fra i mårra skal vi prøve med kun en dupp. Må ta den etter lunsj. Fra ca. 12 tenker jeg.

Hvor mye og hva spiser din da? Og hva med soving?

Skrevet

no er vårres straks 12 mnd da, men har i det siste spist egentli veldig variert, men sånn ca følgende:

frokost: får tilbud om brødskive, pluss frukt. Spiser som regel litt pålegg og en kvart banan og druer (elsker druer..). Vi gir han melk i koppen men foreløpig smaker han bare bitte litt på den, drikker vann.

lunsj: omelett/middagsresta/brødskive (alt etter hva vi har), pluss grønnsaker og frukt. Omelett spiser han ofte godt, brødskive ikje så mye (spiser pålegget). Ellers varierer mengden litt avhengig av hva vi har og hvor sulten han er.

middag: spiser det vi spiser. Mengden varier VELDIG mye, enkelte dager spiser han en kjempeporsjon, andre leker han bare med maten. Får som regel frukt til dessert.

kvelds: grøt og yoghurt naturell. Spiser godt (yoghurt er favoritten, grøten varierer litt)

Drikker vann til alle måltider. Han får i tillegg noen dager en smoothie (enten til lunsj eller som mellommåltid). Dette med brødskive varierer også veldig: plutseli spiser han en hel skive, mens andre dager slikker han bare pålegget ;)

Jeg synes også av og til at det er veldig lite, men vi har latt han styre dette selv. Og han er blid og glad og tisser og bæsjer og følger kurven sin fint, så da har jeg konkludert at han spiser nok :)

Dagduppene er blitt evig styr..har ikke noe vettig svar å gi egentli :P

Skrevet

Akkurat sånn er jenta mi og. Ikke spesielt interessert i mat, og må avlede med leker når hun skal spise. Derfor varierer det veldig hvor mye hun spiser.

Frokost: Grøt av ca. 70 ml mme (blander i mme for mer næring) med youghurt eller fruktmos i.

Middag: Kommer ann på hva hun får servert. Alt fra noen skjeer til en liten posjon. Ikke spesielt interessert i middag.

Sovinga er litt styr nå. Har til nå sovet to ganger om dagen, men er et strev å få henne til å sove andre gangen, så fra i mårra skal vi prøve med kun en dupp. Må ta den etter lunsj. Fra ca. 12 tenker jeg.

Takk for svar! Omtrent akkurat sånn har vi det og! Pussig. Står opp ca 6-6.30, og finnes ikke sulten. Prøver med litt grøt, men maks 3-4 skjeer. Får en flaske velling, og drikker alt (150 ml)

Lunch: Noen ganger grøt, men ofte avocado og bananmos. Spørs hvor kreativ jeg klarer å være med leker og nye ting og se på. Da gaper hun som bare det, men ikke av sult.

Middag: Enten et grøtglass hvis vi er på farten, eller noe av det vi spiser. Tar oppi litt usaltet smør for ekstra næring. Spiser lite.

Kveldsmat: En porsjon grøt med mme, samme som lunch, er jeg kreativ nok kan hun spise alt. Drikker mellom 50-100 ml når hun skal sove, og tar henne opp før jeg legger meg og gir flaske (160 ml).

Er veldig trøtt på morgenen, men har også problemer med å få til den siste duppen. Tenkte å prøve en dupp fremover og se, men blir en utfordring å holde henne våken frem til lunch. Er aktiv, går (løper!) hele dagen, går i ett kjør. Så hun har energi. Lang og ganske tynn. Godt å høre det er flere småspiste babyer, føler "alle" har matvrak rundt meg!

Skrevet

spist varierende (ikke variert) skulle det kansje stå i begynnelsen :D

Skrevet

Takk for svar! Omtrent akkurat sånn har vi det og! Pussig. Står opp ca 6-6.30, og finnes ikke sulten. Prøver med litt grøt, men maks 3-4 skjeer. Får en flaske velling, og drikker alt (150 ml)

Lunch: Noen ganger grøt, men ofte avocado og bananmos. Spørs hvor kreativ jeg klarer å være med leker og nye ting og se på. Da gaper hun som bare det, men ikke av sult.

Middag: Enten et grøtglass hvis vi er på farten, eller noe av det vi spiser. Tar oppi litt usaltet smør for ekstra næring. Spiser lite.

Kveldsmat: En porsjon grøt med mme, samme som lunch, er jeg kreativ nok kan hun spise alt. Drikker mellom 50-100 ml når hun skal sove, og tar henne opp før jeg legger meg og gir flaske (160 ml).

Er veldig trøtt på morgenen, men har også problemer med å få til den siste duppen. Tenkte å prøve en dupp fremover og se, men blir en utfordring å holde henne våken frem til lunch. Er aktiv, går (løper!) hele dagen, går i ett kjør. Så hun har energi. Lang og ganske tynn. Godt å høre det er flere småspiste babyer, føler "alle" har matvrak rundt meg!

Jenta mi har aldri vært storspist, og kommer nok aldri til å bli det heller. Hun er også lang og tynn/slank.

Skrevet

Her er jenta snart ett år. Våkner 07-07.30.

Frokost: Grøt av ca 2dl vann

Deretter får hun en flaske med mme før morgenduppen, ca 120mm (hun blir så mye enklere å legge da ;) )

Ca 10, sover en drøy time

Lunsj ca tolv, en brødskive som hun spiser selv

Fruktmos/yoghurt som mellommåltid

Ettermiddagsdupp i 30min rundt 14.30

Får et halvt middagsglass i firetiden fordi hun som regel er sulten og så spiser hun middag sammen oss ca fem (da får hun smake det meste fra vår mat som er barnevennlig)

Grøt av ca 2dl ca 18.00

Mme 90mm ør kveldstellet.

Legges ca 19 og sovner som regel fort og sover til neste dag.

Ser ut som hun er veldig storspist når jeg sammneligner med deres, men hun er ikke så veldig stor allikevel. Har enda ikke bikket 9kg i vekt selv om hun er 1år om noen dager :)

Skrevet

Glemte å si at hun selvfølgelig drikker vann til alle måltider :)

Skrevet

Min er 11,5 mnd gammel, og er veldig glad i mat - og spiser visst ganske mye...Men følger sin kurve fint, så det får være greit :-)

ca kl 06.30 Morgen , får da fortsatt litt pupp.

ca kl 08.15 Frokost . Grøt på ca 130 ml vann. litt frukt eller bær oppi.

ca kl 11.45 Lunsj . 1 1/2 - 2 skiver brød + litt fruktmos el joghurt

ca 14.00 Mellommåltid. joghurt eller frukt.

ca 16.00 Middag. Som regel det samme som vi spiser, evnt et middagsglass.

1730. pupp (slutter snart med den, for hun har ikke tiiiiid)

18.15. kveldsgrøt på ca 130 ml vann.

Legges ca 19.00

Sover foreløpig fortsatt to dupper, og det fungerer veldig fint. Ca 1 1/2 t i halv-ti-tiden, og ca 30-60 min i to-tre-tiden. Må imidlertid som regel inn en god del ganger i løpet av natten og putte smokk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...