Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid etter ICSI forsøk, noe jeg har vært åpen med arbeidsgiver om fra da jeg hadde første forsøk i fjor høst. Siden da har sjefen min motarbeidet meg og jeg merker at det veldig lite populært at jeg nå er gravid. Først og fremst vil de ikke tilrettelegge og mener at enten jobber jeg 110% eller så blir jeg sykemeldt 100%. Ble sykemeldt 100% første trimester. Har nå blitt 50% friskmeldt med begrensninger i et par uker som gjør at jeg ikke kan utføre jobben min, men gjøre andre oppgaver. Arbeidsgiver har fremdeles ingen "mulighet" til å tilrettelegge, og jeg har blitt fritatt arbeidsplikt til han får istand et møte med legen min og NAV.

Jobbet en dag før jeg ble fristilt og opplevde et helvete. Sjefen min bruker noen herskteknikker for å forsøke å psyke meg helt ut. Helt sikkert for at jeg bare skal gå og sykemelde meg 100%. Dette går på usynliggjøring, utfrysning, latterliggjøring, tilbakeholdelse av informasjon, ærekrenking og fordømmelse uansett hva jeg gjør. Noen eksempler: Jeg, sammen med hele salgsteamet (som jeg har personalansvar for), fikk en bonus/belønningsreise etter oppnådd salg i fjor. Denne oppdaget jeg ved en tilfeldighet nå var kansellert. årsaken var i følge han at jeg sannsynligvis var sykemeldt. Likevel skal en av de andre ansatte som har gradert sykemelding reise. Føler det er ingen tvil om at graviditeten gjør at jeg blir skviset helt ut. I tillegg forsøker han å ta fra meg goder som firmabil, som jeg skatter for. Han ringer opp de jeg har personalansvar for og forsøker å sette meg opp mot de ved å påstå ting jeg har sagt om de. Han ekskluderer meg fra emails og fra informasjon fra ledergruppen som jeg er en del av. Han er ufyselig, spydig og ute etter å ta meg. En sykemelding jeg hadde sendt som jeg skulle, ble rotet bort. Først fikk jeg en ubehagelig sms om at jeg ville få en advarsel om manglende sykemelding. Men da den ble funnet fikk jeg kritikk fordi jeg hadde satt lønnsansvarlig på konvolutten, ikke han.

Firmaet jeg jobber for er en liten divisjon i et større firma.

Har tenkt masse hva jeg ønsker å gjøre de neste 6 månedene av svangerskapet. En ting er sikkert, jeg ønsker ikke å jobbe for han. Det er så ødeleggende i en tid som egentlig skal være så fin. Men det er selvfølgelig helt uaktuelt å si opp jobben.

Tenker nå at det aller beste er om jeg blir omplassert til en annen del av bedriften der han ikke er leder. ønsker en kontorjobb uten reising, noe legen min for tiden fraråder meg til å gjøre. Men toppsjefen sier han ikke har noe å tilby der, til tross for at alle sier de har masse å gjøre.

Alternativt må jeg søke svangerskapspenger fordi sjefen ikke vil tilrettelegge. Men vet de er strenge for hvilke type jobber de innvilger dette på. Siste løsning er en 100% sykemelding. Vet jeg kan få dette gjennom legen på helsestasjonen men føler da at arbeidsgiver har vunnet. Synes det er synd når jeg egentlig vil jobbe. Og ønsker heller ikke å tape penger på at de ikke vil samarbeide.

Har dere noen tanker eller erfaringer rundt dette? Andre som har opplevd lignende situasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en idiot av en sjef. Jeg ville sendt en klage på han høyere opp! Har du bevis på noe, så finn det frem.

Ellers har jeg ikke så mye andre råd. Men tenk på deg selv og barnet!! Dere kommer først, så jobben.

Skrevet

Jeg hadde sendt inn klage på han til noen høyere i systemet!!

Dette er ikke akseptabelt!!

Skrevet

Da har jeg skrevet til toppsjefen og møter like mye motbør der. Helt tydelig at sjefene beskytter hverandre. Eneste de vil ha meg til å gjøre er å reise rundt og ha møter, annet arbeid vil de ikke gi meg. Dette til tross for at legen fraråder den type arbeidsoppgaver fordi jeg lett svimer av, er trøtt og blør neseblod flere ganger om dagen.

Belønningsreisen kan jeg tydeligvis bare glemme.

Ikke akkurat så veldig fristende å jobbe under slike forhold. Kjenner jeg blir deprimert og lei meg, og dette i en tid som skal være positiv og fin.

Føler at eneste utvei nå er 100% sykemelding eller svangerskapspenger. Og jeg har nå 5 måneder igjen... Noen erfaringer eller råd?

Skrevet

er du medlem i LO eller noe ? kan dra de inn i en sak som dette. har krav på at arbeidsgiver tilrettelegger.

fekk besjed at det ikkje var noe eg kunne gjøre på jobb når eg blei gravid vis eg ikkje ville jobbe med skadlige ting oljer ol. så di ville ha meg i svangerskapspermisjon. kjedligt ja. men di anka vell på fravær osv itilleg.

har ei anna på jobb som har en stilling der ho ikkje jobba me oljer osv men sjefen gjore ingen ting for og tilrettelegge. ho måtte stå me tungt arbeid og stor mage. de andre menna på jobb var i sjokk.. ubruklig sjef.

ville faktisk holdt meg hjemme om eg var deg. så slipper du alt det ubehaget på jobb.

Skrevet

Hei.

Dette er utrolig trist!

Kan du snakke med tillitsvalg om saken?

Skrevet

Fagforening. Er du ikke medlem fra før, så meld deg inn, og kontakt først tillitsvalgt på arbeidsplassen og deretter forbundet sentralt i fylket. Tillitsvalgt på arbeidsplassen får nok ikke gjort så mye alene, men kan hjelpe deg med å ta det videre til forbundet sentralt, og det er også greit for ham eller henne å være orientert.

I tillegg ville jeg passet på å dokumentere så mye som mulig av det du sier foregår. Har du noen fortrolige på arbeidsplassen? Kan du få utskrift av eposter som du skulle fått, men som sjefen har latt være å sende til deg? Er det noen som kan bekrefte at han ringer til de du har personalansvar for og forsøker å skape splid? Skaff deg så mye dokumentasjon som mulig, ta vare på alle eposter og all kommunikasjon forøvrig - epost er den beste løsningen, da det er skriftlig og lett å vise til i ettertid. Belønningsturen bør for eksempel være grei å dokumentere, siden du først skulle dra og så plutselig ikke likevel...

Kan du snakke med noen av de som jobber på det andre stedet, og finne en konkret åpning der, en stilling du kan ha? Og så legge dette frem, dokumentert?

Fagforeningen hjelper deg gjennom alt dette, men du stiller mye sterkere om du også selv sørger for å skaffe deg dokumentasjon på at alt dette foregår. Og er du ikke medlem fra før, melder du deg inn og får hjelp. De skiller ikke på hvor lenge du har vært medlem, men hjelper uansett :)

Det enkleste er nok å sykemelde seg, men jeg må si at en sånn behandling hadde fått meg til å vende piggene ut og ta igjen, slik at jeg kunne forsøke å gi sjefen som fortjent og kreve min rettmessige plass! Lykke til! Bare husk at du først og fremst skal ta hensyn til deg og barnet - men det er derfor det er så greit å ha fagforeningen i ryggen, for de tar kampen for deg.

Skrevet

Takk for gode råd. Utfordringen på arbeidsplassen er at ikke folk er organisert, derfor er det ingen tillitsvalgt. Dette sier iallefall verneombudet. Verneombudet kan heller ikke gjøre noe, han har fått forbud om å blande seg inn i personalsaker og er heller ikke med på møter. Bedriften har heller ikke personalsjef, og alle konflikter må derfor tas rett på toppsjefen.

Er enig i at en sånn behandling får piggene til å stritte. Etter at de fjernet meg fra den reisen får en ikke akkurat lysten på å stå på for de heller. Men det er slitsomt å krangle, og jeg kjenner virkelig at det tærer på. Kjenner at sykemelding ser ut som eneste løsning, så får vi håpe det blir gjort om til svangerskapspenger....

Skrevet

Ja, har opplevd ulovlige og urimelige ting fra gamle sjefen min før. Jeg endte opp med advokat og mini"fallskjerm".

Vil anbefale deg å absolutt ikke si opp på noe vis, sørge for at du ikke mister lønn og ansvar - men kanskje gjerne flyttes om det er mulig.

Du kan presse på for å få svangerskapspenger - for da går det også på bedriftens mulighet til å tilpasse uten at det er grunnet din helse.

Ville også kontaktet fagforening - og blitt veldig flink på å dokumentere alt som skjer i ei dagbok etc.

Skrevet

Men folk på arbeidsplassen trenger ikke å være organisert, ei heller trenger det å være noen tillitsvalgt der - det holder at du er organisert! En fagforening vil hjelpe sine medlemmer, uavhengig om du er den eneste organiserte på din arbeidsplass. Fagforeningen kan også hjelpe deg med advokat, og dermed er mye av pengene du bruker på innmelding spart inn igjen med en gang. Jeg vet ikke hvilket forbund det er naturlig for deg å melde deg inn i, Handel og Kontor, kanskje? Jeg hadde gjort dette, for det er en utrolig stor sikkerhet å ha et tungt forbund i ryggen.

Men hvis det ikke er aktuelt for deg å melde deg inn i et fagforbund, så ville jeg kontaktet en advokat og hørt hva vedkommende mente om saken. Og NAV også. Uansett tror jeg det er viktig, som flere har rådet deg til allerede, at du dokumenterer så mye som mulig!

Lykke til!

Skrevet

Snakket med advokat i går. Han anbefalte meg å ta kontakt med legen min og legge frem situasjonen. Legen er jo allerede på saken, og jeg vet at arbeidsgiver forsøker å få til et møte med legen og nav. Hva de skal få ut av det møtet når de ikke vil tilrettelegge under noen omstendighet skjønner ikke jeg.

Dro på legekontoret i dag og møtte en dritsur lege som høylytt overfor hele venterommet sa han ikke hadde tid til meg og at han hadde fått en fax fra arbeidsgiver som han ikke hadde tid til å se på. Da jeg kom ut i bilen brøt jeg helt sammen, føler nå at jeg blir kastet rundt som en ball uten å få en klarhet i situasjonen og fremtiden. Forsøkte etterpå å ta kontakt med legen på svangerskapskontrollen, men hun var i fellesmøte i dag. Tenker at legen der har mer spisskompentanse på mitt område og kan sikkert kommunisere med min fastlege. Trenger sårt å snakke med noen nå. Er langt nede og ekstremt lei meg. Føler meg uønsket både på jobben og hos legen. Er så drittlei av hele situasjonen.

Skrevet

Det høres ut som om du er i en ordentlig vanskelig situasjon, hvis du heller ikke har en lege som tar hensyn til deg. Kan du bytte fastlege? Legen på svangerskapskontrollen er sikkert også et godt alternativ, men det høres ikke ut som noen fastlege det er verdt å ta vare på uansett... Med mindre du tok ham i et dårlig øyeblikk på en dårlig dag, leger kan også ha sånne ;) Og hvis du kom uten å ha bestilt time, ble det kanskje veldig stressende for ham? Bestill time, om du ikke gjorde det!

Møte med NAV og arbeidsgiver høres bra ut, syns jeg, for NAV kan gjøre det klart for arbeidsgiver hva han er pliktig til. Og hvis legen er OK og stiller opp også, blir det enda mer tyngde bak det. Se om du får meldt deg inn i en fagorganisasjon hvis du vil ha enda mer tyngde bak det - de vil garantert hjelpe deg!

Ikke fortvil, det ordner seg! Alt må ikke løses på en dag eller en kveld, vet du :) Selv om det ser svart ut nå, så kommer det til å bedre seg! Lykke til :)

Skrevet

Stemmer at jeg ikke hadde bestilt time og ba bare om å få et minutt med legen for å gi han en beskjed... Men han har vært hyggelig og på min side i andre situasjoner, så skal gi han en sjanse til. Vanskelig fastlege å ha fordi han jobber 50% og har 2000 pasienter... må vente 3 uker på time!

Har fått time hos legen på svangerskapskontrollen på onsdag, det blir godt. Så får de to legene snakke sammen om det er nødvendig.

Ellers har det kommet nye sprell fra sjefen min. Nå nekter han meg plutselig 2 uker ferie i slutten av juni. Dette til tross for at kontrakten sier 2 uker pålagt i juli og minst 3 av ukene i perioden juni-august. Har bedt om to uker juni + 2 uker (pålagte) i juli. Dette til tross for at jeg har bedt om ferie i juni pga at det er mer hensiktsmessig å reise til syden da pga ubehag ved varme i juli og et bedre tidspunkt å reise i graviditeten. Ingen hensyn tas, han gjør bare alt for å være jævlig mot meg....

Men jeg kommer nok neppe tilbake til jobben slik situasjonen er nå uansett!!

Skrevet

Det høres ut som om du skal se deg om etter en ny jobb - men jeg må si at jeg hadde følt et visst behov for å sette sjefen på plass! Har du kontaktet noen fagforening og fortalt om situasjonen din enda? Det er merkelig hvordan en stor og sterk fagforening kan få en vrang sjef til å vise mer velvilje! Det vil fortsatt være mitt beste råd til deg ;) Men at han nekter deg ferie som du har rett til i følge kontrakt, det kan han ikke gjøre, all den tid det står i kontrakten! Det kan du ta med advokaten.

Finn deg en ny jobb, og tenk at du skal ta hensyn til deg og barnet akkurat nå. Får du til å sette sjefen på plass før du bytter jobb, så ta det som en bonus, men ikke la det gå så mye prestisje i det at det ødelegger for ditt eget velvære!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...