Gå til innhold

ang. lat venninne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har skrevet om henne før, og spurte om jeg kunne si noe til henne. Men jeg har selvfølgeklig ikke noe med å blande meg. Hun har fått barn nr. tre og er naturlig nok sliten i en hektisk hverdag. Mannen hennes: tar babyjenta om natta, fordi mor blei så sliten av våkennetter. Han kjører de to største i bhg på morgenen (fire minutter med bil), og tar ungene når han kommer hjem fra jobb. Hun gjør da litt husarbeid, det gjør hun også på dagtid. Hun ringte meg i dag og spurte om jeg kunne hente ungene i bhg for henne fordi det er så "stress" å ut med babyen... Jeg syns bare fordelingen er så merkelig. Greit at det er jobb å være hjemme med en baby også, men jeg ser bare at mannen blir så utslitt etterhvert. Det er tungt å ta våkne unger om natta og jobbe dagen etter, samt aldri få noe tid til å hente seg inn, syns liksom ikke hun ser det helt. Men føler ikke jeg kan blande meg heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt rett. Du bør ikke blande deg.

Selvfølgelig trenger du ikke hente barn for henne, men hvilken arbeidsfordeling hun og mannen har skal du være yttrst forsiktig med å blande deg i med mindre dere har vært bestevenninner som snakker om alt i mange, mange år.

Skrevet

Dæven skummelt av deg å anta at hun er lat..... kan selvsagt være sånn, men det vet du faktisk ikke.

Selv om han er oppe med jenta om natta så kan hun ha problemer med søvnen, eller kanskje hun ammer mens han skifter bleie etc...

Om han skal på jobb er det vel naturlig at han leverer i skole og barnehage, ikke hun som er hjemme med litebarn? Ellers må de kanskje kjøre to biler etc? Kan være et kjempepes å må levere barn i barnehagen akkurat når babyen må ha pupp etc når dette kan gjøres lett ved at han kjører - det gjør henne ikke lat, men gjør de til gode logistikere.

Dessuten kan det hende hun hadde en hard fødsel og trenger å hente seg inn litt, eller at hun har andre medisinske årsaker til å trenge litt tid.

Forstår ikke at noen mener at damene er late fordi mannen må hoppe inn og ta natt/levering etc. Det er helt normalt at menn gjør dette!

Dessuten vet du ikke hva annet hun gjør av husarbeide hjemme, eksempelvis matlaging, vasking og annet. Kanskje de har fordelt pliktene hjemme slik at alle rundt ser at han gjør så mye, og ingen legger merke til det hun gjør?

Man skal være temmelig sikker på hvordan ting henger ihop i en heim før man blander seg inn i dette...

hadde ei venninne som mente at jeg burde være mer sånn og sånn med mannen min - hun så bare en liten del av bildet (ikke hadde hun barn eller kunne forstå situasjonen heller) og hun blandet seg inn i noe hun burde ha holdt seg unna. De andre venninnene mine som selv hadde hus og heim, mann og barn så hvordan ting fungerte og følte det som et bilkrasj når hun foran alle skulle belære meg om hva jeg burde endre meg på.... endte med at mannen min så rart på henne, de andre venninnene fortalte henne at hun ikke hadde peiling på hva hun snakket om og jeg ville ha henne ut.

Gjest yrild
Skrevet

hmmm hadde du blandet deg inn hvis det så omvendt ut? At hun ble sliten?

Det er veldig vanskelig å se utenifra hvordan et forhold egentlig er...

Skrevet

Akkurat sånn var det hos oss også med sistemann. Mannen tok ham om natten, mannen leverte og hentet storesøster, han ryddet og gjorde mange ting som jeg sikkert burde ha gjort.

Men vet du hva? Det var ikke fordi jeg var så lat at jeg ikke gjorde alt jeg skulle, det var fordi jeg var syk. Hadde noen av mine venninner blandet seg inn i vår arbeidsfordeling så hadde jeg blitt mektig forbannet og veldig veldig lei meg.

Og hadde jeg en dag spurt en venninne om hjelp til å hente i bhg så hadde det vært fordi jeg var desperat, ikke fordi jeg var lat

Skrevet

Da minsten kom til verden, var det mannen min som sto opp om natta og ga flaske. Dette fordi han sovner igjen på 2 minutter, mens jeg bruker 3-4 timer på å sovne igjen. Mannen leverte og hentet eldstemann i bhg på vei til og fra jobb, både praktisk og logisk.

Skrevet

Synes venninnen din er klok og modig som ber om hjelp når hun ser at hun/ de behøver det. Så lenge ikke dette er noe hun gjør veldig ofte, også før fødselen, så synes jeg du skal stole på at hun har en grunn til å be om hjelp.

Skrevet

Spør om dere skal treffes en formiddag, og kanskje litt forsiktig spør litt om hvordan hun har d og hvordan d er og være 3-barns mor. Kanskje d kommer frem litt ting du ikke visste fra før.. Som at hun sliter med et eller annet.. :)

Skrevet

Hadde ikke sagt noe til henne, men om jeg ikke visste at hun hadde svært begrenset med energi hadde jeg nok tenkt nøyaktig det samme som deg. Det er ikke alle mennesker som er så "arbeidsomme" av seg, og disse omgir seg gjerne med flittige personer, nettopp derfor. Hadde en gang ei venninne som var svært nøye med å sminke seg, ta vare på seg selv etter at hun fikk barn, mens mannen ble stadig mer grå i ansiktet av at alt ansvaret ble lempet over på ham. Til slutt valgte jeg å bryte med denne venninnen fordi hun konsekvent prioriterte egne behov foran andres. Hadde ikke hentet barn for venninnen din, dersom jeg hadde en oppfatning av at hun hadde normalt med energi.

Dersom hun faktisk er helt utslitt, hadde situasjonen selvfølgelig vært en annen.

Skrevet

Nå veit ikke jeg hvordan hennes eldre barn er, men jeg har to og det er klin umulig å hente toåringen i barnehagen med en stor, tung 10 mnd baby på slep. Sikkert mange som mener jeg burde ditt og datt, men alt har en årsak, og med mindre mannen hennes er døden nær fordi han har for mye å gjøre synes jeg du burde holde helt kjeft og slutte å bry deg.

Jammen glad jeg ikke har sånne veninner som deg altså...

Skrevet

"Jeg syns bare fordelingen er så merkelig"

Pøh! Hadde det vært omvendt så ville du ikke leet på et øyenlokk engang. bare å innse det: Mødre skal være superkvinner. Fedre er supermann bare han setter på en maskin med klær i ny og ne og henter barnet, som han har permisjon for å være sammen med, i barnehagen ett par ganger i uka.

Skrevet

Du høres ikke god ut, HI!!!

Skrevet

Er ikke så sikker på at det er venninna di du omtaler,HI. Tipper du er forelsket i mannen til denne damen og har som hensikt å ødelegge en lykkelig familie.

Du høres helt sprø ut, men det har du sikkert fått høre før

Skrevet

høre jeg sprø ut fordi jeg bekymrer meg litt for forholdet mellom to av mine beste venner? (nei, jeg er ikke forelsket i mannen hennes, hallooo! jeg er 36 år og godt nygift, takk).

Hun er ikke dødssliten, hun sover nok, barnet er snart et år, så det er ikke noe amming eller masse babystyr. Hun vil hlest at de to største skal ha litt hjemmemorgener nå som hun er hjemme, men vil likevel at mannen skal komme hjem fra jobb for å kjøre dem i bhg, så hun slipper å ut med minstejenta. Jeg syns det er litt rart. Resten av dagen har hun jo til seg sjøl, hun er flink i huset (og mer glad i husarbeid enn meg) men, det tar jo liksom ikke 8 timer hver dag, så jeg ser ikke helt HVORFOR hun skal overlate så mye av det til mannen, som er drittrøtt, mye på jobb++. Jeg hadde reagert nøyaktig likt om det var omvendt. Hun orker turer med venninner, sitter seinere oppe og ser tv etc om kveldene fordi han tar barnet om natten. Jeg syns bare at det skurrer så veldig, og hun er en av mine beste venner. Likevel har jeg selvfølgelig ikke noe med å blande meg, jeg VET det!

HI

Skrevet

Er ikke så sikker på at det er venninna di du omtaler,HI. Tipper du er forelsket i mannen til denne damen og har som hensikt å ødelegge en lykkelig familie.

Du høres helt sprø ut, men det har du sikkert fått høre før

I alle dager, hva var dette for et svar å gi da ???

Jeg er ikke HI, men mener at om man synes det er stress å ta med babyen for å hente eller gjøre normale ting med sine to øvrige barn, da burde de stoppet med to.

Det blir jo ikke enklere når babyen begynner å gå, og alle tre løper i hver sin retning...

Skrevet

Husarbeidet tar ikke 8 timer.. Hallo? HUSKER du overhodet hvordan dagene fløy da du hadde dine små, du prøvde å sove når du kunne, og du lurte på hvorfor du ikke fikk gjort mer husarbeide i løpet av dagen?

Skrevet

Kanskje venninnen din er deprimert hi?

Skrevet

nei, vet du jeg kjenner henne så godt at det vet jeg hun ikke er. Vi er mye sammen, og snakker åpent om alt, og vet godt når den andre er nedfor og ikke. Jeg tror hun har fått en slags ting på at han skal iallefall ikke slippe unna med å "bare" være på jobb, som hun sier...

hi

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener med lat. Det er faktisk noen som er himla late og får mannen til å gjøre alt husarbeid og ta baby og barn mens de selv nærmest sitter og ser på.

Jeg vet om ei som fikk mannen til å ta baby om natta, han gikk på jobb, tok alle huslige gjøremål, lagde middag osv. De skaffa seg også au-pair selv om kjerringa i huset gikk hjemme dagen lang. Mannen hennes skulle hatt diplom.

Jeg hadde ikke sagt noe til venninna mi om det gjaldt henne da. Men hvis mannen din er like god venn, hmm, den er litt lei da. Hadde nok ikke sagt noe uansett, det er jo noe som er mellom de to. Men hvis noen av de spør deg om råd kan du jo si hva du mener.

Forresten veldig mange sure dib damer her i dag. Er alle synkronisert siden dere henger så mye her inne? Pms på gang eller? ;)

Skrevet

Forresten veldig mange sure dib damer her i dag. Er alle synkronisert siden dere henger så mye her inne? Pms på gang eller? wink.png

Hahahahaha

Skrevet

Har du barn selv, hi?

Eller er de så store at du har glemt hvor slitsomt det kan være å være hjemme med en ett-åring, i tillegg til alt som skal planlegges og organiseres for større søsken? Man har ikke 8 timer bare til seg selv når man er hjemme med barn. Noen barn er krever ganske mye oppmerksomhet, og tåler ikke at mamman ordner i huset eller tar seg en dusj, etc. Da må man gjøre slike ting når de sover. Men du vet vel kanskje at ungen hennes er verdens enkleste å ha med å gjøre også, siden du vet alt om henne?

Jeg har selv hatt svanheskaps- og fødselsdepresjon i forbindelse med begge mine barn, og det skal jeg si deg: jeg snakket ikke om dette med mine beste venner før ganske lenge etter jeg ble frisk. Og det tok nesten 2 år siste gangen. Ingen fikk vite noe før etter lang tid. Orket ikke forkusere på hvor jævlig jeg hadde det. Av og til er det enkleste å slenge på seg en maske om at ting går greit når virkeligheten blir for vanskelig å takle.

Hvilken rett har du til å synse og mene noen verdens ting? Du kjenner ikke hennes innerste tanker og følelser?

Hadde jeg hatt det så jævlig en dag at jeg ikke hadde orka å hente i bhg, og i desperasjon hadde spurt en venninne om hjelp, hadde min verden rast sammen i flere dager hvis jeg hadde følt meg avvist.

Ikke sikkert situasjonen er slik med din venninne, men du har ingen rett til å dømme din venninne og kalle henne lag, for det er ikke sikkert hun fortelle deg sine innerste tanker. Skam deg!

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke problemet ditt, hi. Ærlig talt! Dersom MANNEN hennes ikke klager, så bør vel ikke du gjøre det..? Noen mennesker forstår jeg meg bare ikke på.

Hun gjør mer husarbeid enn deg, og er ellers flink med barna. Men så klager du på at hennes mann gjør litt hjemme? Det skulle vel bare mangle! Jeg er selv en av de som mener at den tiden man er hjemme med barna bør brukes på barna.... Ikke på husarbeid i ett sett. Og det er faktisk ganske slitsomt å gå hjemme i lengden.

De dagene jeg har vært på skolen og mannen har vært hjemme med minsten, ser jeg på det som en selvfølge at jeg kan plukke opp mellomste + Evt eldste på vei hjem. Og jeg føler meg som regel mer kvikk og klar for en ettermiddag/kveld med barn og alt som hører med det etter å ha vært "ute av huset litt".

Heldigvis har jeg både en mann og venninner som forstår dette, og er enige med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...