Gå til innhold

Kan gravide spise reker og kreps ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører så mye rart hele tiden at jeg rett og slett blir forvirret , noen sier at man ikke skal spise kreps og reker og andre sier det er helt i orden , men hva er egenklig riktig ?

er invitert på middag i kveld hvor det serveres reker og kreps , så er utrolig usikker på om jeg burde stå over .

Er det noen av dere som vet noe om dette ?

Videoannonse
Annonse
Gjest wayfarer
Skrevet

Jeg har spist reker i fiskesuppe, både ferske og sånne du kjøper i lake. Har da varmet rekene i vannet slik at de har nådd 100 grader i ca 2 min selv om de er kokt fra før. Men både reker og kreps er da kokt. Hmm vet ikke jeg altså. Ring legekontoret og spør :)

FisK og sKalldyr

• Unngå raket fisk, blåkveite over 3

kilo, all gjedde, abbor over 25 cm,

ørret over 1 kilo, røye over 1 kilo og

eksotiske fisker som hai, sverdfisk,

skater og fersk tunfisk. Tunfisk på

boks er helt trygt.

• Unngå fiskelever, Svolværpostei og

Lofotpostei.

• Unngå krabbeinnmat fra skallet,

fordøyelseskjertelen i kamskjell og

nyren i o-skjell.

Dette står i brosjyren fra Helsedirektoratet som du forøvrig finner her http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

Ser ut som både reker og kreps er zero problemo:)

Skrevet

Supert da er middagselskapet reddet , tusen takk for svar :D

Skrevet (endret)

Grunnen til at du er forvirret er sikkert fordi man tidligere frarådet reker og jordbær under amming siden man trodde barna kunne bli allergiske. Det har de heldigvis gått vekk fra nå :)

Endret av Julibarn igjen <3
Skrevet

Sånn som jeg har forstått det kan du spise det som er kokt eller stekt. Spekemat er ingen av delene så det bør man holde seg unna. Jeg tror også mange setter reker og kreps i samme kategori som sushi (sjømat som ikke er fisk) og derfor sier til deg at du ikke kan spise det. Men det er jo noe helt annet for sushi er rått, og det er jo derfor man ikke kan spise det.

Jeg synes for øvrig det er veldig irriterende når folk kommer og skal fortelle meg som er gravid hva jeg ikke kan spise uten at jeg har bedt om råd. Feks var det ei venninne av meg som ble hysterisk fordi jeg spiste litt jordbær for en stund siden. Hun ble også sint og fornærmet når jeg sa at teorien hennes var tull.

Jeg tror man må bare slutte å høre på andre folks "synsing" om hva som er bra og dårlig, og heller gå ut fra lista fra Helsedirektoratet. Det er i grunn svært få ting man bør holde seg unna.

Skrevet

Sånn som jeg har forstått det kan du spise det som er kokt eller stekt. Spekemat er ingen av delene så det bør man holde seg unna. Jeg tror også mange setter reker og kreps i samme kategori som sushi (sjømat som ikke er fisk) og derfor sier til deg at du ikke kan spise det. Men det er jo noe helt annet for sushi er rått, og det er jo derfor man ikke kan spise det.

Jeg synes for øvrig det er veldig irriterende når folk kommer og skal fortelle meg som er gravid hva jeg ikke kan spise uten at jeg har bedt om råd. Feks var det ei venninne av meg som ble hysterisk fordi jeg spiste litt jordbær for en stund siden. Hun ble også sint og fornærmet når jeg sa at teorien hennes var tull.

Jeg tror man må bare slutte å høre på andre folks "synsing" om hva som er bra og dårlig, og heller gå ut fra lista fra Helsedirektoratet. Det er i grunn svært få ting man bør holde seg unna.

En kan da spise sushi også, så lenge en styrer unna tunfisken og de mest eksotiske fiskeartene.

Skrevet

Litt pussig at du sier man skal slutte å høre på folks synsing og at man skal gå ut ifra helsedirektoratets liste, også gir du et råd som er helt feil!

Man KAN helt fint spise SUSHI!

Skrevet

Spiste masse sushi sist svangerskap og det har jeg kost meg med nå også!

Holder meg unna tunfisken.

Mange mener man skal holde seg unna kveite over 5 kg og kamskjell også har jeg lest..

Spiser kun på plasser jeg vet er trygge med god standard..

Skrevet

Spis det til krampa tar deg ;) Nam nam!

Skrevet

Hehe, jeg bestilte sushi her og ba om at de droppet tunfisken siden jeg var gravid. Fikk servert kun laks og tempura maki! Etterlyste resten men nei, det fikk jeg ikke siden jeg var gravid. De fjernet altså både kveite, smørfisk, rå reke og kamskjell. Sistnevnte kan man i hvert fall spise så lenge muskelen er fjernet. Men godt likevel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...