Gå til innhold

Til alle lærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærere har mye å gjøre utenom selve undervisningen. Det sier alle så jeg går ut fra at det stemmer, men det må da være mulig å effektivisere mye av arbeidet.

Jeg har barn i 1. klasse. Her sitter for eksempel læreren hver uke og skriver en eller to setninger for hånd, kopierer den opp, klipper til papiret slik at den passer i barnets skrivebok og limer inn arket for at eleven skal kopiere teksten i lekse. Bøkene blir levert ut og samlet inn og hun klistrer inn klistremerker i hver bok når de har gjort leksene. Med 25 elever i klassen er det klart det må ta tid og jeg kan ikke fatte at elevene lærer noe vesentlig mer av det enn om de hadde brukt en ferdig trykt bok.

På samme måten burde det da være mulig å utarbeide standariserte planer for de fleste enkelttimer slik at lærerene slapp noe særlig forarbeid? Hva er grunnen til at lærerene i så stor grad må "finne opp kruttet" på nytt hele tiden. Hvorfor kan ikke det meste av undervisningen standariseres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er så mange individuelle barn, som trenger egen oppfølging. Man må jo forberede seg til time med den aktuelle klassen selv om du vet hva du skal gjøre. Så å slippe "noe særlig forarbeid" ser jeg ikke helt for meg..

Jeg kan fint lite om småskoleped, men det er ikke uvanlig det du beskriver at denne læreren gjør.. Det handler om overgangen fra bhg til skole, så det er bare fint at hun gjør det!

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig HI! Jeg fatter virkelig ikke at lærerne skal trenge så mye mer forberedelse enn andre yrker. Jeg jobber som helsesøster og jeg har da virkelig ikke tid til å sitte timesvis og forberede meg til de 10 som kommer neste dag..!

Jeg jobber også på skole, og når jeg kommer kl 7.45 om morgenen, er det jammen ikke mange lærere som er kommet, og når klokken er passert 14.30 på ettermiddagen er de fleste forduftet, så jeg fatter ikke at de klager..

Gjest vinterbrud
Skrevet

Nå er ikke jeg lærer,men mor til en jente i 3 trinn.

Jeg vet at lærere må tilpasse lekser til ulike barn sine behov.Så å lage så mange standariserte lekser,er nok ikke så lett.

Skrevet

Hadde ikke gjort noe om mange andre, kanskje de fleste, andre yrkesgrupper ble litt flinkere til å holde seg oppdatert, lese relevant litteratur, forberede seg til neste dag, lese forskning osv.

Jeg er GLAD på vegne av mine barn på at lærerne bruker tid på jobben sin.

Skrevet

Lærere har mye å gjøre utenom selve undervisningen. Det sier alle så jeg går ut fra at det stemmer, men det må da være mulig å effektivisere mye av arbeidet.

Jeg har barn i 1. klasse. Her sitter for eksempel læreren hver uke og skriver en eller to setninger for hånd, kopierer den opp, klipper til papiret slik at den passer i barnets skrivebok og limer inn arket for at eleven skal kopiere teksten i lekse. Bøkene blir levert ut og samlet inn og hun klistrer inn klistremerker i hver bok når de har gjort leksene. Med 25 elever i klassen er det klart det må ta tid og jeg kan ikke fatte at elevene lærer noe vesentlig mer av det enn om de hadde brukt en ferdig trykt bok.

På samme måten burde det da være mulig å utarbeide standariserte planer for de fleste enkelttimer slik at lærerene slapp noe særlig forarbeid? Hva er grunnen til at lærerene i så stor grad må "finne opp kruttet" på nytt hele tiden. Hvorfor kan ikke det meste av undervisningen standariseres?

Du spør jo ikke "alle" lærere i ditt innlegg, men de i småskolen. Lærere lenger oppover i trinnene bruker MYE tid på å rette hjemmearbeid og prøver/innleveringer, så jeg regner med du skjønner det bedre enn hva lærere i f.eks. 1. trinn driver med?

I snitt har jeg ca 3 klokketimer hver dag som er såkalt "ubunden" tid, altså tid jeg skal jobbe men ikke nødvendigvis på skolen. Jeg kan glatt innrømme at jeg ikke bruker det hver bidig dag, for arbeidet kommer i perioder. Om morgenen bruker jeg tid på å kopiere opp det jeg trenger, gå på morgenmøte, kontakt med foreldre o.l. Ofte blir møter med foreldre, PPT, BUP, spes.ped.team osv. lagt til etter undervisning. Dette går også av mine 3 timer.

I tiden rundt foreldremøter, samtaler, kartleggingsprøver o.l. bruker jeg MYE tid på forberedelse hjemme. En del av den samlede potten havner dermed i enkelte perioder av året. Jeg har også kontakt med foreldre på kveldstid.

I tillegg til dette, kommer forberedelse til undervisning. Å anta at vi finner opp kruttet hver gang er en overdrivelse, for vi har ofte gode lærerveiledninger. Hva vi skal lære er fastsatt i disse. Men vi må fremdeles planlegge timen, sette opp grupper, kopiere opp ark, finne fram utstyr. Finne differansierte ekstraoppgaver, lage oppslag til klasserommet (plakatene lages ikke selv i 1. trinn) pluss en hel haug av sånne småting.

Når det gjelder hjemmearbeid er jeg også nødt til å klippe ut og lime inn. Hvorfor? Jo, for vi har ikke ferdigtrykte arbeidsbøker elevene kan få. Og fordi det blir kaos i bøkene når en hel klasse skal lime inn leksene selv. Jeg bruker kanskje en halvtime på dette, så som du kanskje ser det ikke den store tidstyven.

Jeg går ofte hjem før kl 15. Fordi jeg har hatt 6 timer undervisning, og føler at det beste for meg og elevene mine er at jeg får hentet meg litt inn før jeg starter med planleggingen. Jeg henter barnet mitt i barnehagen, spiser middag og leker litt før jeg starter med jobbing igjen etter kl 19.

Ja, det er vanskelig for meg å dokumentere hver eneste time jeg bruker på elevene mine. Men jeg skal love deg at tiden blir brukt.

Tror mange ikke er klar over hvor mye som inngår i jobben som lærer.

Skrevet

Hadde ikke gjort noe om mange andre, kanskje de fleste, andre yrkesgrupper ble litt flinkere til å holde seg oppdatert, lese relevant litteratur, forberede seg til neste dag, lese forskning osv.

Jeg leser relevant litteratur, forbereder meg til neste dag og holder på oppdatert på nyeste forskning! MEN jeg tar meg ikke 2 mnd avspasering årlig av den grunn..

Skrevet

Jeg leser relevant litteratur, forbereder meg til neste dag og holder på oppdatert på nyeste forskning! MEN jeg tar meg ikke 2 mnd avspasering årlig av den grunn..

Men du blir sikkert flinkere i jobben din :)

Er du kun ute etter avspasering så får du bli lærer da. Er ikke vanskeligere enn det.

Skrevet

Min arbeidsuke er på 43,5 timer. Dette tilsvarer 228 timer overtid som vi avspaserer, altså 6 uker. 3 om sommeren, og resten til jul, påske, vinter og høst.

Jeg "skriver" ikke timer for å lese faglitteratur, se innlegget mitt over om hva jeg bruker tiden min på.

Skrevet

4 uker er ferie, resten er avspasering.

Lærerne har faktisk kortere ferie enn folk flest, og kan ikke velge når de skal ta den.

Mange planer brukes flere år, men som regel må man "finne opp kruttet" hvert år.

Klasser er ulike og barn er ulike.

I 1.klasse er det jo noen som er helt blanke og ikke kan en eneste bokstav. Mans andre kan lese flytende.

Derfor må læreren lage bøkene selv. De ferdigtrykte bøkene er rett go slett ikke gode nok, siden ungene er på så forskjellig nivå.

Hva klistremerker angår, så er det jo sikkert noe tull å drive med. Men jammen er de små glad i de merkene!

Ellers er vel det å være lærer omtrent som i andre yrker...

Noen ganger har man litt mindre å gjøre, andre ganger går det i ett og man føler at man jobber hele døgnet.

Jeg kommer sent på jobb og går tidlig, for jeg har småunger selv. Men da sitter jeg jo med jobben noen timer etter at barna min er lagt.

Skrevet

Å standardisere skolen har vel vært prøvd bÅde en eller flere ganger siden man startet undervisning i Norge, men Å standardisere alt i skolen fungerer dÅrlig. Derfor er vel, som jeg har forstÅtt det, noe standardisert, mens man forholder seg heller til læreplaner og retningslinjer. Som sÅ mange andre her skriver, barn er forskjellig og det er det lærere mÅ forholde seg til nÅr de gÅr pÅ jobb!

Og nÅr det kommer til lærernes "fritid" sÅ er vel det mangelvare ifh til hva mange tror. Jeg har ett familiemedlem som jobber pÅ skole, han er riktig nok ikke lærer, men pga at han er ansatt pÅ skolen mÅ han jobbe lange dager hver eneste dag for Å fÅ fylt opp Årsverket sitt med tanke pÅ feriene. Hadde han vært utdannet lærer kunne han sikkert tatt med seg arbeidet hjem.

SÅ late lærere og andre ansatte i den norske skolen er nok bare ett ondsinnet rykte!

Skrevet

Herremann, bli lærere selv da, dere som tror de vet hvordan jobben skal gjøres bedre og mer effektivt, dere som synes lærerne har alt for lang ferie. Lukter jo ikke noe annet enn misunnelse lang vei. Fritt yrkesvalg i Norge!

Skrevet

Dettevar faktisk ikke en kritikk av lærerene men et spørsmål. Slik jeg ser det, bare ut fra å være tidligere elev, ha barn i småskolen og en søster som har vært lærer på ungdomstrinnet og på videregående skole, synes jeg det virker som om arbeidet kunne vært effektivisert betraktlig.

Søsteren min har for eksempel i alle år måttet lage egne prøver når elevene skulle testes. Det tar ofte mange timer og ender opp med noe som er vansklig å sette riktig karakter på ettersom det ikke finnes hverken fasit eller veiledning på ting hun har laget selv.

Jeg mener ikke at dette er lærerens feil, men en systemfeil. Det burde være mulig å utarbeide skikkelige lærebøker med oppgaver og prøver til alle fag. Noen elever må ha tilpasset opplæring, enten fordi de er flinkere eller dårligere enn de andre i faget, men de aller fleste blir undervist på samme måte og selv for førsteklassinger som ikke kan en bokstav eller leser flytende ved skolestart burde det være mulig å lage opplegg som i stor grad er standarisert for denne gruppen. (jrf eksempelet i hovedinlegget)

Jeg jobber ikke selv i skolen men synes det er merklig at det ikke fokuseres mer på å effektivisere lærerene. I de fleste andre yrker letes det med lys og lykter for å finne måter å utnytte arbeidsstokken optimalt. Jeg har ikke intrykk av at det er samme innstillingen til lærere.

HI

Skrevet

Å standardisere skolen har vel vært prøvd bÅde en eller flere ganger siden man startet undervisning i Norge, men Å standardisere alt i skolen fungerer dÅrlig. Derfor er vel, som jeg har forstÅtt det, noe standardisert, mens man forholder seg heller til læreplaner og retningslinjer. Som sÅ mange andre her skriver, barn er forskjellig og det er det lærere mÅ forholde seg til nÅr de gÅr pÅ jobb!

Og nÅr det kommer til lærernes "fritid" sÅ er vel det mangelvare ifh til hva mange tror. Jeg har ett familiemedlem som jobber pÅ skole, han er riktig nok ikke lærer, men pga at han er ansatt pÅ skolen mÅ han jobbe lange dager hver eneste dag for Å fÅ fylt opp Årsverket sitt med tanke pÅ feriene. Hadde han vært utdannet lærer kunne han sikkert tatt med seg arbeidet hjem.

SÅ late lærere og andre ansatte i den norske skolen er nok bare ett ondsinnet rykte!

Den eneste faktiske undersøkelsen jeg har sett over hvor mye lærerene faktisk jobber var den fra ungdomskolen for noen År siden. Den viste at gjennomsnittslæreren jobbet langt færre timer i uka enn det de skulle. Mange jobbet ned mot 2/3 av et vanlig Årsverk. Noen fÅ jobbet veldig mye, noen jobbet ekstremt lite og de fleste lÅ en del under det de skulle.

Skrevet

Så lenge man ikke selv jobber som lærer er det vel lett å mene noe om det, men for de som står i yrket tror jeg det stiller seg noe annerledes. Her er FaFos rapport om tidstyvene i skolen:

www.fafo.no/pub/rapp/20113/20113.pdf

Skrevet (endret)

Hvis mange som ikke selv er lærere syns det er så lukurativt å være lærer, hvorfor er det lærermangel da? Hilsen en som ikke er lærer, men vet hvordan lærerhverdagen er for mange.

Endret av Mamma i vinden
Skrevet

Det finnes ikke såå mye ferdige opplegg, dermed må man lage det selv. Samtidig skal alt tilpasses de forskjellige elevene. Det går mye tid til kopiering, holde klasserommet i orden, tilpassa opplæring, problematferd , foreldresamarbeid, den bundene tiden etter skoleslutt er ofte beslaglagt av ledelsen for møter. Og man bør være glad for at lærere finner opp kruttet på nytt hele tiden. Standariserte opplegg er ikke bra nok i seg selv. Man må tilpasse og jo flere sanser og måter å undervise på man bruker jo bedre er det. De beste lærerne er de bokløse ville jeg påstå. Og når man finner opp kruttet på nytt beholder man en passion for jobben. De fleste lærere jeg har møtt jobber 8-4, en time el to på kvelden og en ettermiddag/kveld i helgen og enda får man ikke gjort alt.

Skrevet

Det er etterarbeidet som tar tid for min del. Rettingen for å være eksakt. Jeg har 240 elever. Hver av disse skal vurderes med i alle fall. 6-8 vurderinger i året. ca. 50 av dem skal i tillegg ha to standpunkt (muntlig og skr.) så dobbelt opp. Varierer hvor lang tid jeg bruker på hver vurdering, men det går nok litt ja.

Akkurat nå sitter jeg med 48 dybdestudier. De er på ca. 20 sider hver. Jeg bruker 2-3 timer per studie, og da haster jeg på, og er slettes ikke så nøye som jeg skulle ønske at jeg var.

Nå er ikke jeg mattelærer, men det blir ca. 125 effektive arbeidstimer. Jeg fikk inn disse studiene på fredag. De må være klar til utlevering tirsdag etter påske, for da begynner arbeidet med muntligtentamen, som rasket avløses av skriftlig tentamen, skriftlig eksamen og tilslutt muntlig eksamen. Og dette er jo bare de 50 elevene i dette faget. Jeg har 190 andre elever.

Jeg har jobbet med ymse, og har nå vært lærer i snart tre år. Elsker jobben, men blir nok ikke å være i yrke særlig lenger. Arbeidsmengden er for stor.

Nå får jeg bare hive meg rundt og nyte ferien med retting, mens de tre barna mine herjer rundt her alene. Nevnte jeg at jeg er høygravid og har omgangssyken?

God påske da ;)

Skrevet

Jeg skulle egentlig ønske jeg hadde mye mer tid til forarbeidet, men her stjeler papirmøllen og alt etterarbeidet mesteparten av tiden. Etterarbeidet kan ikke effektiviseres noe særlig uten at det går utover kvaliteten på det, og papirarbeidet tar den tiden det tar.

Jeg har mange gode timer som ikke har hatt all verdens med forarbeid, men det er helt klart at de jeg er veldig forberedt til ofte blir de beste. Der jeg har hatt tid til å lage "teaching thinking"-opplegg, loop'er osv. Men en av hindringene til å effektivisere noe som helst er at det stadig innføres nye læreplaner og direksjoner, rektorer skal fornye alt, vi skal alltid tenke nytt. Og det er jo bra på mange områder, men noen ganger hadde det vært fint å bare kunne være lærer, ikke oppfinner ;)

Skrevet

Det er slike holdninger til lærere og mitt yrke som gjorde at jeg ikke orket å jobbe som lærer mer :( Etter å ha jobbet lange og ofte utmattende dager i 12 år så takket jeg for meg. Jeg elsket å undervise, men arbeidshverdagen til en lærer består(som nevnt av mange over) så mye mer. Å være lærer står det respekt av og jeg er takknemlig for at mange velger å bli i yrket. (har en gutt som snart skal begynne i skolen)

Jeg vet at jeg var en veldig dyktig lærer og synes det er synd at så mange av oss slutter, men jeg har aldri vært så sliten etter arbeidsdagene som da jeg jobbet i skolen. Da hjelper det ikke at det var godt med avspasering flere uker på sommeren.

Jeg kommer aldri til å går tilbake.

Vær så snill å ha mer respekt for den jobben lærerne gjør for deres barn. :)

Skrevet

Det er etterarbeidet som tar tid for min del. Rettingen for å være eksakt. Jeg har 240 elever. Hver av disse skal vurderes med i alle fall. 6-8 vurderinger i året. ca. 50 av dem skal i tillegg ha to standpunkt (muntlig og skr.) så dobbelt opp. Varierer hvor lang tid jeg bruker på hver vurdering, men det går nok litt ja.

Akkurat nå sitter jeg med 48 dybdestudier. De er på ca. 20 sider hver. Jeg bruker 2-3 timer per studie, og da haster jeg på, og er slettes ikke så nøye som jeg skulle ønske at jeg var.

Nå er ikke jeg mattelærer, men det blir ca. 125 effektive arbeidstimer. Jeg fikk inn disse studiene på fredag. De må være klar til utlevering tirsdag etter påske, for da begynner arbeidet med muntligtentamen, som rasket avløses av skriftlig tentamen, skriftlig eksamen og tilslutt muntlig eksamen. Og dette er jo bare de 50 elevene i dette faget. Jeg har 190 andre elever.

Jeg har jobbet med ymse, og har nå vært lærer i snart tre år. Elsker jobben, men blir nok ikke å være i yrke særlig lenger. Arbeidsmengden er for stor.

Nå får jeg bare hive meg rundt og nyte ferien med retting, mens de tre barna mine herjer rundt her alene. Nevnte jeg at jeg er høygravid og har omgangssyken?

God påske da ;)

Hvor alle dager jobber du?!? Det er ikke det minste normalt å gi en lærer så mange elever. Det vanlige er vel en kontakgruppe på ca 15-30 elever (litt ettersom trinn, men på ungdomsskolen deles ofte klasser i to mellom to kontaktlærere), og så en del elever utenom. På skolen der jeg jobber må de lærerne som har flest elever forholde seg til ca 90 elever (3 klasser med ca 30 elever i hver klasse, unntaket er de med praktisk-estetiske fag som kan ha enda flere), og de har da normalt 2-3 ulike fag. Lærere med færre elever har gjerne flere fag. 240 elever høres absurd mye ut... Hvilke fag har du da, og hvilket årstrinn?

Skrevet

Hun har vel skrytt på seg litt da vettu... :)

Skrevet

Så lenge man ikke selv jobber som lærer er det vel lett å mene noe om det, men for de som står i yrket tror jeg det stiller seg noe annerledes. Her er FaFos rapport om tidstyvene i skolen:

www.fafo.no/pub/rapp/20113/20113.pdf

Takk. Det var interessant, selv om jeg bare har lest sammendraget foreløpig. Det viser jo også at mange lærere mener arbeidstiden deres blir dårlig utnyttet og at de bruker mye tid på ting som med en annen organisering kunne vært gjort mer effektivt.

HI

Skrevet

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt noe av det foreslåtte, som f.eks ferdige årsplaner, tilgang til ferdige digitale prøver laget etter læreverkene, med vurderingskriterier og karakterskala, mer og bedre ekstramateriale til lærebøkene, slik at jeg ikke til stadighet hadde måttet "finne opp kruttet".

Jeg er kontaktlærer i ungdomsskolen og hos oss er det en kontaktlærer pr klasse med 26-30 elever. Ikke noen ekstra nedsatt time eller mer i lønn enn om jeg hadde hatt halvparten av elevgruppa. Det utgjør jo en vesentlig forskjell når det settes av 15 min til hver elevsamtale og 30 min til hver enkelt utviklingssamtale. Og i tillegg til de utviklingssamtalene jeg holder selv, må det jo også forberedes tilbakemeldinger til de 80 andre elevene jeg har i tillegg. Så MYE tid går med til dette ja!

Tror vel heller ikke jeg noen gang har tatt "ferie" med helt fri fra skolearbeidet. Har alltid hatt rettearbeide å få unna i disse periodene, eneste er sommerferien som er helt fri for retting.

Jeg er i alle fall helt sikker på at jeg har fortjent hvert eneste minutt jeg har fått tildelt til avspasering!

Lurer selv noen ganger på om det er verdt det, all denne kvelds-, Helge- og feriejobbingen..... Men ser jo det praktiske med disse lengre ferieperiodene sammen med barna.

Slik som nå, da koser vi oss hjemme uten mas og stress, mens vi vinker hadet til mannen som må dra avgårde på jobb!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...