Anonym bruker Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Hvis jeg f.eks skal bestille denne http://www.ebay.com/itm/Ju-Ju-Be-Be-All-Onyx-Blossom-Diaper-Bag-/220991746213?pt=US_Diaper_Bags&hash=item33742270a5 Hvor mye kan jeg regne med å måtte betale totalt?
tyr82 Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 Jeg er ikke dreven på e-bay, men har mange venner som er det, samt at tollreglene er de samme uansett. Så lenge du handler i utenlandsk valuta er det ikke hva du faktisk betaler, men hva summen i utenlandsk valuta * tollkursen blir, som brukes som beregningsgrunnlag. Tollkursen settes hver fredag for neste uke (mener jeg). Den er som regel ikke langt unna, altså. Så lenge summen blir over 200kr, betaler du 25% innførselsmoms av totalsummen(vare+frakt) + eventuell toll om varen er tollbelagt.Jeg mener å huske at det er toll på klær (8%???), men ikke på vesker??? Dette er altså utifra hvilken faktura som følger varer viser, de fleste seriøse nettbutikker sender en utskrift av hva du har kjøpt og hva du har betalt. Noen steder merker de at varen har en verdi på under 200 kr, eller at det er en gave, i disse tilfellene hender det som oftest at de går igjennom tollen uten fortolling, men det hender at tollvesenet tar stikkprøver og sjekker.
Gravid og overlykkelig Skrevet 3. april 2012 #3 Skrevet 3. april 2012 "Dagens tollsats er 10,7 % av varens totalsum. Det vil si varens pris i tillegg til fraktkostnaden." Jeg har bestillt ting og tang fra ebay mange ganger, og når ting koster mer enn tollgrensen som er på 200 kr, så skriver jeg en mail til de som skal sende varen om de kan krysse av for "gave" istedenfor. Da er grensen på 1000 kr. Noen gjør det, andre ikke, men det er verdt å prøve
Gravid og overlykkelig Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 ps: den tollsatsen jeg skreiv over er også for tekstiler, så jeg reiner med vesker går innunder der
Gjest ronja røverdatter Skrevet 3. april 2012 #5 Skrevet 3. april 2012 Og så må du betale forenklet fortolling på 120 kroner i tillegg, i alle fall dersom posten gjør dette. Hva andre firmaer tar for det, vet jeg ikke. Er summen over 1000 kroner, blir det mer i fortolling.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2012 #6 Skrevet 3. april 2012 346 kr vare + frakt 86,50 moms 120 kr forenklet tollgebyr = 552,5 kr Ca
Anonym bruker Skrevet 3. april 2012 #7 Skrevet 3. april 2012 Hvis jeg f.eks skal bestille denne http://www.ebay.com/...=item33742270a5 Hvor mye kan jeg regne med å måtte betale totalt? Husk å sjekke at selger sender til Norge. Ikke alle som gjør det; virker som denne selgeren kun sender til USA: Ships to: United States står det i annonsen, men du kan selvsagt sende en amil og spørre om de sender til Norge likevel. Noen gjør det, men spør på forhånd. USA selgere er ikke så keene på å skrive ned verdien, men de fra østen/Kina har ingen skrupler med det.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2012 #8 Skrevet 3. april 2012 Hvis jeg f.eks skal bestille denne http://www.ebay.com/...=item33742270a5 Hvor mye kan jeg regne med å måtte betale totalt? Husk å sjekke at selger sender til Norge. Ikke alle som gjør det; virker som denne selgeren kun sender til USA: Ships to: United States står det i annonsen, men du kan selvsagt sende en amil og spørre om de sender til Norge likevel. Noen gjør det, men spør på forhånd. USA selgere er ikke så keene på å skrive ned verdien, men de fra østen/Kina har ingen skrupler med det. Det har du rett i de sender ikke til Norge.
Tigerpote Skrevet 3. april 2012 #9 Skrevet 3. april 2012 Jeg handler bare kosmetikk, og da får jeg så og si aldri toll da de sender det som gave.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2012 #10 Skrevet 3. april 2012 Jeg handler alt mulig, men stort sett bare ting som koster under 200 kr. Viss ikke tar jeg til takke med å betale toll og moms om det svarer seg. Er ofte det er billigere å handle varen på ebay i forhold til en norsk butikk. Frakten er til og med som oftest mindre fra USA o.a. enn om varen skal sendes fra et sted her i norge til et annet. Ganske sprøtt! Tror forenklet tollbehandling er 190 kr nå. Helt ræva system.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå