Gå til innhold

Er du bunads"nazi"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ulike årsaker, bl.a. flytting, er det vanskelig å spa opp alle delene til de bunadene jeg har. Er dessuten litt lei av å gå i en nesten helt svart bunad. Har derfor kjøpt meg en festdrakt på tilbud... og den er skikkelig fin, fra By Torinn (respektabelt merke).

Men, det er jo likevel en "juksebunad", og en festdrakt da. Har aldri gått i en slik før, kommer jeg til å få mange reaksjoner?

Skal gå på en fest der jeg tror det finnes mange som aldri kunne tenkt seg å vise seg i en festdrakt... begynner nå å lure på om jeg har gjort noe dumt.

Mener selv at man bare bør gå i bunader fra steder man har tilknytning til. Alle man treffer spør jo dessuten om hvilken tilknytning man har til bunaden, om den er litt uvanlig for stedet. Så det er vanskelig å slippe unna slike spørsmål.

Jeg synes nok at de bunadsrådene som finnes rundt omkring, er litt for bokstavtro. Det burde vært toleranse for å legge inn noen fine detaljer her og der, for det er litt tilfeldig hvilke mønstre som ble bevart gjennom århundrene, og som la grunnlaget for de nåværende bunadene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nja, jeg hadde ikke reagert på om du gikk i festdrakt iallefall, men det er ingen bunad. Festdrakt er festdrakt, bunad er bunad.

Og jeg er vel ikke så nøye på om folk har noen spesiell tilknytning til stedet en bunad kommer fra, men for min egen del er det viktig. Jeg kommer fra en plass med veldig fin bunad da :D

Skrevet

Syns man bør ha utstyret som hører til en bunad og ikke blande det med en annen.

Og greit at man har en eller annen tilknytning til den og ikke bare har kjøpt en på grunn av at man syns den var finest.

Men det at du har kjøpt deg en fantasidrakt ser jeg ingen ting galt med. Er vel bare fint det?

Skrevet

Er vel bare fint det?

Får håpe det :) Synes festdrakten til Sparkjøp også er fin, men når jeg kjøper ting der liker jeg å holde det privat. Tror nok at når man går i den drakten, vet "alle" at den kommer fra Sparkjøp.

Skrevet

Jeg er litt delt i mine meninger.

En del festdrakter er mer preget av moten i dag enn av tradisjoner. Det er helt greit, men da får ikke drakten den samme funksjonen som en bunad. Da bør den brukes som hvilken som helst kjole (for kvinner).

Hvis du går i bunad synes jeg du bør følge noen regler. Tung sminke, ørepynt og joggesko tar seg ikke pent ut sammen med bunaden. På den andre siden synes jeg ikke det gjør noe om du bruker søljer fra et annet sted eller et sort ullsjal som ikke hører til bunaden.

Skrevet

Mine svigerforeldre er ikke norske men veldig fasinert av bunadstradisjonen. Det de liker aller best er at du finner disse festdraktene i vanlige butikker. For dem er det et bevis på hvor sterkt tradisjonene faktisk står her.

Skrevet

Tung sminke, ørepynt og joggesko tar seg ikke pent ut sammen med bunaden.

Her er jeg enig. Går aldri tungt sminket eller med store øredobber uansett. Heller ikke synes jeg det passer med tatoveringer som stikker opp over blondekraven. Joggesko burde være et selvsagt "nei" :)

Når det gjelder frisyre burde faktisk alle jenter hatt lange fletter til, og eldre damer hatt dult i nakken :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så lenge det er en festdrakt så ser jeg ikke problemet, det er jo bare fint :)

Har selv en festdrakt fra sparkjøp (ikke den som er nå), og fått mange komplimenter for den. Den er litt trang nå...kremt.... så har kikket på noen fra By Torinn som jeg syns er fine.

Når jeg en gang blir slank skal jeg ha bunad og da er det viktig for meg at den har tilknytning til et sted som vi har. Og det syns jeg om andre og bunader også, syns det er en uting at man kjøper den man syns er finest men ikke har noe tilknytning til :)

Gjest Miryks
Skrevet

Nå synes ikke jeg bunadsko er gode å gå i, så her stryker jeg glatt og bruker joggesko :) Med god samvittighet.

Jeg blir et troll om jeg får vondt i føttene.

Skrevet

Nå synes ikke jeg bunadsko er gode å gå i

Det finnes da gode Ecco-sko, som også er svarte og dekorative? Men hvis du sliter med unormalt hovne føtter er det forståelig.

Skrevet

Er vel bare fint det?

Får håpe det :) Synes festdrakten til Sparkjøp også er fin, men når jeg kjøper ting der liker jeg å holde det privat. Tror nok at når man går i den drakten, vet "alle" at den kommer fra Sparkjøp.

haha, enda ei kjerring som ikke tør å vise at huikke har så masse penger som det ser ut som hun har. Elsker sparkjøp jeg og tør også og si det.
Skrevet

Jeg liker ikke bunadtradisjonen. Den er dyr, ikke behagelig, kald eller varm, aldri passe varmt. Den er vanskelig å få på, vanskelig å få gått på do, spesielt om toalettet er offentlig tilgriset. Og så mange som har like kler. Vanligvis er det krise når to møtes på samme fest med lik kjole. Med bunad er det helt normalt, og det med et plagg som koster 20-30 tusen. Nei takke meg til vanlig kler.

Skrevet

Skjønner ikke poenget med bunad?? Man ser tykk ut, det er varmt og ikke minst koster den mer enn resten av klesskapet til sammen - selv om man bare bruker den 1-2 ganger i året?

Latterlig plagg..... Ville aldri hatt på meg noe slikt.

Skrevet (endret)

Bunad er bunad og festdrakt er festdrakt. Dømmer ingen, men ville aldri kjøpt meg en festdrakt selv.

Og bruker man bunad skal man ha bunadsko, det gjelder barn også. Synes det ser rart ut å ha andre sko til.

Bunad handler om tradisjoner, og jeg føler meg veldig fin når jeg pynter meg i bunaden min. Vet mange ikke skjønner det, men det er sikkert mye dere trer på dere som ikke jeg skjønner også ;)

Endret av EnBlå&ToRosa
Skrevet (endret)

Bunad er bunad og festdrakt er festdrakt. Dømmer ingen, men ville aldri kjøpt meg en festdrakt selv.

Og bruker man bunad skal man ha bunadsko, det gjelder barn også. Synes det ser rart ut å ha andre sko til.

Bunad handler om tradisjoner, og jeg føler meg veldig fin når jeg pynter meg i bunaden min. Vet mange ikke skjønner det, men det er sikkert mye dere trer på dere som ikke jeg skjønner også ;)

Bunadsko er en relativt ny greie faktisk. Man kan godt bruke svarte lærsko /støvler..

Endret av ★
Skrevet

Å jeg ønsker meg bunad!!!! Neste År kanskje! :)

Skrevet

Ja man kan sikkert bruke alle mulige slags sko, men jeg synes det ser finest ut med bunadsko til bunad...

Gjest Miryks
Skrevet (endret)

Selv om en ikke ser ut som en anorektiker i en bunad, så er det da ikke stygt fordet?

Synes det er verre med de som trer på seg pølseskinn og viser seg offentlig.

Jeg er overvektig og ser uansett stor ut i bunad. MEN det er en drakt jeg er stolt over å ha på meg. Konfirmerte meg i den, og siden man har en mor som er rå med nål og tråd, så passer den meg nå også. Kommer aldri til å selge den uansett siden det er et arvestykke etter oldemor.

Jeg synes ikke Ecco-skoene er god å gå i heller. Har prøvd det meste, og det som funker er joggesko. Er et par sorte diskrete, ikke skatesko i knallfarger :) Jeg gå mye på 17.mai, så da må jeg ha skikkelige sko.

Endret av Miryks
Skrevet

Min mor broderte bunaden min(bergensbunad) til konfirmasjonen, så den har ekstra verdi for meg. Jeg tar den gledelig på meg på 17.mai, dåp og konfirmasjoner.

Var hjemme i helgen og fant bunaden jeg brukte når jeg var liten, gleder meg til å ta den på 1- åringen min i år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...