Gå til innhold

Noen som vet ? (ang innleggelse av dren)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vår gutt på nå 18 mnd har i hele vinter vært mye plaget med ørebetennelser. Han har hatt det minst 3 ganger, og han har fått antibiotka kur alle 3 gangene fordi det ikke gikk over av seg selv. Jeg skriver "minst" 3 ganger, fordi det er kun disse 3 gangene det har vært så ille at vi har måtte dra til legen.

Ellers har han hatt mye feber,som vi har blitt fortalt i ettertid at skyldtes mest sannsynlig øreverk. Han har med hånden på hjertet, hatt feber i 3-5 dager ANNENHVER uke fra oktober-januar.

Vi blei henvist til øNH-spesialist, som kikket guttungen i øret, og konkluderte med at ungen trenger dren pga væske i mellomøret (?). Diagnosen var kronisk mellomørebetennelse..

Men nå har det seg slik at de to siste mnd har ikke lillegutt vært syk en eneste gang,. Dette er helt nytt for oss, for vi var vandt med at han er syk annenhver uke, uten unntak! Han har ikke hatt feber på 2 mnd, ingen øreverk eller andre sykdommer. Vært litt forkjølet med rennende nese osv, men ikke syk.

Kan det være at han ikke trenger å legge inn dren alikevel? Det hadde jo vært det beste, hvis han slipper operasjon... Vi har fortsatt ikke fått time til operasjonen, men bare fått beskjed om at vi har krav på time innen juni i år.

Lurer på hva vi skal gjøre? Burde vi be om ny time hos øNH for at de skal vurdere det på nytt?

Noen som har fått beskjed om at ungen trenger dren, for så å finne ut man ungen ikke trenger det likevel?

Endret av Mamma85 <3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han har veske i mellomøret må han ha dren usvhengig av ørebetennelser og sykdom..min lille hadde bare 1 ørebetennelse og var nesten aldri syk, så vesken i mellomøret fant de først ut av pga dårlig resultat på hørselskontroll på 4 årskontroll...har hatt 3 rinder med dren etter det...så det at gutten din er fridk trenger ikke være avgjørende.. Har du tenkt at han kanskje hører dårlig? Prøv å prate ganske lavt til han når han sitter opptatt med noe og ikke ser deg f.eks. hvordan er dpråket hans? Dårlig språk tyder på dårlig hørsel.. Jeg hadde ikke tenkt nor spesielt over det med min. Men oi for en forskjell etter å ha fått dren :)

Skrevet

Takk for svar =)

Jeg har ikke merket at han hører dårlig, ikke i det hele tatt.. Men skal prøve å prate veldig lavt til han i morgen å se om reagerer :) språket er helt normalt ifølge helsesøster og bhg.

Skrevet

Her ser de i ørene også samme dag som operasjoen skal være, i tillegg til at de sjekker ca hver 2-3. måned i mellomtiden.

Er der væske, så få inn dren.

Jenta mi hadde vel 2-3 skikkelige ørebetennelser på sine 4 år før dren, og de mente på øNH at hun hørte nok til å lære å snakke gjennom mange kontroller av hørselen. Men det skjedde bare ikke. Hun hadde ikke noe språk som 3-åring og lite som 4-åring...... Hun hørtes døv ut i uttalen av det hun prøvde å si av de få ordene hun fikk til. Som at "ja" ble til mer "jæææ"..... Vanskelig å skrive hva uttalen var :)

Til slutt møtte vi en ny lege, som var enig med meg.... Og satte inn dren(og fjernet mange pollypper i nesen(falske mandler)) 2 måneder etter å ha sjekket første gang(med hørseltest og alt, som viste nok hørsel til å høre og lære å snakke).

Men dren kom, og vi fikk en ny unge :) En som hørte skikkelig, og hvor språket utviklet seg i rakettfart, med MYE hjelp av spes.ped både før og etter operasjonen :)

Drena satt ca 1 år, og gjorde jobben sin :)

Skrevet

Min eldste var ett ørebarn. Herregud så mye øreverk, feber, grining og antibiotika.

Ønh spesialisten så at han hadde væske i mellomøret. Men han ville gjerne vente til han ble 2 år for å se om det bedret seg (for det gjør det ofte). Og siste kontrollen rett før han ble 2 år så hadde ørene blitt helt bra:)

Det er ikke helt risikofritt å legge barn i narkose og jeg syns det var fint at "vår" ønh lege er litt konservativ når det kommer til operasjon.

Men min andre skal snart få dren, her ser vi ingen bedring.

Skrevet

Om du bor sør i Norge er det antagelig det tørre været som holder barnet frisk. Mi sten min får øreverk bare de melder nedbør og fukt :( har lagt inn dren en gang og må nok legge inn nytt til høsten.

Det er bedre å legge det inn når du kan, enn å vente gjennom en ny runde med øreverk til vinteren igjen. Det er jo venting på denne operasjonen på de fleste sykehus så det tar en 6 mnd fra operasjon er innvilget til den blir gjennomført

Skrevet

Jeg jobber daglig med ørebarn, og anbefaler deg å la legen vurdere det. Er det væske i mellomøret, så er det viktig å få satt inn et dren. Det er en enkel operasjon. Og jeg regner med at det er narkosen du bekymrer deg mest for. Men du må huske på at innsetting av dren skjer mange ganger, bare i løpet av EN dag. Vi gjør blant annet det der jeg jobber. Og de våkner relativt fort etter operasjonen. Litt forvirret, siden de da "fortsetter der de slapp". Men etterpå er alt som før igjen. Klart litt slapp og trøtt, da. Så jeg synes du absolutt skal snakke med legen om det. Veldig dumt å ødelegge hørselen hans, og evt la han lide seg gjennom flere runder med ørevondt. Lykke til!!

Skrevet

Min eldste var ett ørebarn. Herregud så mye øreverk, feber, grining og antibiotika.

ønh spesialisten så at han hadde væske i mellomøret. Men han ville gjerne vente til han ble 2 år for å se om det bedret seg (for det gjør det ofte). Og siste kontrollen rett før han ble 2 år så hadde ørene blitt helt bra:)

Det er ikke helt risikofritt å legge barn i narkose og jeg syns det var fint at "vår" ønh lege er litt konservativ når det kommer til operasjon.

Men min andre skal snart få dren, her ser vi ingen bedring.

Det er akkurat dette jeg reagerte på selv- at han blei henvist for operasjon med engang. Jeg hører jo om andre som får beskjed om å se det litt an å slikt fordi det gjerne går seg til av seg selv.. Det kan jo hende det er det det har gjort i min sønns tilfelle (lov å håpe hvertfall) :)

Hvordan fant de ut at ørene var helt bra på din eldste? Så de bare inn i øre og det var ikke noe væske og da konkluderte de med at han ikke trengte dren likevel?

Skrevet

Om du bor sør i Norge er det antagelig det tørre været som holder barnet frisk. Mi sten min får øreverk bare de melder nedbør og fukt :( har lagt inn dren en gang og må nok legge inn nytt til høsten.

Det er bedre å legge det inn når du kan, enn å vente gjennom en ny runde med øreverk til vinteren igjen. Det er jo venting på denne operasjonen på de fleste sykehus så det tar en 6 mnd fra operasjon er innvilget til den blir gjennomført

Vi bor på sørlandet ja... Ja, jeg er så forvirret mtp hva vi skal gjøre.. har jo lyst å unngå narkose (er litt redd for den narkosen.) men har jo ikke lyst at ungen skal lide seg igjennom nok en vinter med øreverk "hele tiden", bare fordi jeg var redd for operasjonen.. vet jo det er en liten operasjon som gjøres daglig av erfarne leger.. men takk for svar =) jeg tror jeg må høre litt med den ønh spesialisten vi var hos :)

Skrevet

Jeg jobber daglig med ørebarn, og anbefaler deg å la legen vurdere det. Er det væske i mellomøret, så er det viktig å få satt inn et dren. Det er en enkel operasjon. Og jeg regner med at det er narkosen du bekymrer deg mest for. Men du må huske på at innsetting av dren skjer mange ganger, bare i løpet av EN dag. Vi gjør blant annet det der jeg jobber. Og de våkner relativt fort etter operasjonen. Litt forvirret, siden de da "fortsetter der de slapp". Men etterpå er alt som før igjen. Klart litt slapp og trøtt, da. Så jeg synes du absolutt skal snakke med legen om det. Veldig dumt å ødelegge hørselen hans, og evt la han lide seg gjennom flere runder med ørevondt. Lykke til!!

Takk for det :)

Jeg snakket med ønh spesialisten istad, og vi avtalte at dersom ungen fortsetter å holde seg frisk helt frem til operasjonsdato, så skal jeg få komme inn på en kjapp kontroll et par dager før operasjonen for å dobbeltsjekke at han virkelig trenger den :)

Vi bor på sørlandet, men har valgt å opereres på ahus i oslo for der var det kortest ventetid. Så veldig greit at vi får en ekstra sjekk her hjemme før vi drar den lange veien inn til oslo.

Takk for svar =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...